Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Да ли електрични аутомобили морају да користе специјалне гуме?

01.03.2022. 16:26
Пише:
Србија Данас/Б92
električni automobili
електрични аутомобили / Извор: Профимедиа/илустрација

Зашто се уопште користе другачије гуме за електричне аутомобиле?

Не морају, али је из много разлога боље да их користе, пишу половниаутмобили.

Данас готово сви електрични аутомобили долазе са специјалним гумама намењеним управо електричним возилима.

Читава прича је компликованија него што делује на први поглед, па ћемо изнети разне позитивне и негативне стране коришћења или некоришћења ових специјалних гума.

Користићемо назив „ЕВ гуме“ (или пнеуматици). ЕВ = електрична возила.

Зашто се уопште користе другачије гуме за електричне аутомобиле?

Више разлога је у питању.

Главни „непријатељи“ гума код ел. возила су већа тежина возила због тешких батерија и максималан обртни момент који је доступан оног тренутка када додирнете папучицу гаса.

Ово без обзира на то колики је максималан обртни момент или снага електромотора представља озбиљан „стрес“ за гуме.

Другим речима – убрзано се уништавају, па се обичне гуме на ел. возилима потроше и 30% брже у зависности од начина вожње.

До не тако давно гуме за хибриде и ел. возила разликовале су се од обичних само по томе што су имале мањи отпор котрљању да би се смањила потрошња горива и „струје“. Међутим, исте те гуме су користиле и разне верзије класичних аутомобила код којих је такође био циљ смањење потрошње горива.

Такве гуме генерално имају и недостатке у виду слабије тракције (држање асфалта), што доводи до лошијег понашања у кривинама, слабијег кочења, лакшег проклизавања приликом оштријег кретања по клизавој подлози, итд.

Пошто хибриди и ел. возила константно постају све снажнији, бржи и тежи, произвођачи гума су схватили да ту постоји огромно тржиште за гуме које ће бити и „економичне“ (у смислу мање потрошње) али и које ће моћи да испуне неопходне услове да би се монтирале на нпр. неки тежак спортски СУВ.

Одговоримо прво на неколико „баналних“ питања за сваки случај

1) Да ли ЕВ гуме могу да се монтирају на обичне фелне?

Одговор: Да.

2) Да ли су ЕВ гуме скупље од обичних?

Одговор: Да. Колико су скупље зависи од много фактора, тако да не желимо да нагађамо. То зависи и од тржишта, увозника, марке, модела гуме, итд.

3) Да ли ел. аутомобили могу да користе обичне гуме?

Одговор: Могу, али гуме треба да буду у складу са условима које тај ауто захтева првенствено по питању носивости. То није идеално решење, али масовно се користи.

Дакле, ако купите полован електрични аутомобил и не можете да нађете оригиналне гуме намењене специјално електричним возилима, можете да користите обичне гуме уколико испуњавају услов по питању тежине коју могу да поднесу. Оригиналне димензије се подразумевају, наравно.

Са тим новим гумама које нису фабрички предвиђене можда ћете на електричном возилу имати разне негативне „појаве“ у смислу веће потрошње (брже пражњење батерије), лошијег понашања у кривинама, бржег трошења самих гума и слично.

4) Да ли су исте димензије и ознаке за обичне и ЕВ гуме?

Одговор: Основне ознаке су исте, али ЕВ гуме могу да имају и додатне ознаке, као нпр. управо додатну „ЕВ“ ознаку или „ХЛ“ ознаку која каже да су гуме намењене великом оптерећењу (на енглеском „heavy лоад“).

XL ознака нам говори да су то гуме намењене тежим возилима, углавном СУВ-овима или кросоверима. Али сада имамо и ХЛ ознаку ( на енглеском „heavy лоад“) која нам говори да су ове гуме у стању да поднесу још већу тежину при истом притиску ваздуха у њима. Разликују се по ојачаној конструкцији, крућим боковима и другим стварима које омогућавају да возила која их користе не буду сувише неудобна а да у исто време буду адекватно безбедна, управљива и слично.

Те ознаке немају законски дефинисане карактеристике, али нам говоре уопштено да су намењене одређеним возилима (аутомобилима).

Електрични аутомобил једноставно „вуче“ возача да брзо стартује

Ако сте се икада возили у тролејбусу, лакше ћете разумети ову причу, пошто сте сигурно осетили његово сулудо убрзање.

Тај тренутни прилив максималног обртног момента је врло пријатан у вожњи, али са друге стране има разне негативне ефекте за гуме.

На срећу, читаву причу контролише „електроника“ па нема проклизавања, иначе би било заиста много проклизавања и свега што проклизавање погонских точкова доноси.

Да, истина је да и савремени снажни турбо бензинци и дизелаши развијају веома велики максималан обртни момент при некада незамисливо ниском броју обртаја. На пример, код неких је максималан обртни момент доступан од само 1.500 о/мин (или 1.400), али то једноставно не може да се пореди у овом случају.

Углавном, стога многи возачи једноставно не могу да одоле да не крећу оштро, пошто по њиховој логици то и није важно уколико не пређу нпр. 2.500 о/мин. Наравно да таква вожња доноси мноштво негативних ефеката по мотор, моторно уље, пливајући замајац, гуме и многе друге делове, али да се не лажемо - тешко је одолети том осећају када само притиснете папучицу гаса и ауто буквално полети из веома ниских обртаја.

Доступност великог обртног момента при ниском броју обртаја даје лажан осећај да је мотор много снажнији него што заиста јесте. Реалност је да ће свако ко ужива у снажним и моћним аутомобилима да ужива и у овој карактеристици савремених дизелаша и турбо бензинаца.

Иста ствар се односи и на електричне аутомобиле - када притиснете папучицу гаса имате осећај да се ауто истог тренутка „лансирао.“

А тежина возила на електрични погон?

Електрични аутомобили јесу генерално тежи од еквивалентних класичних, и то нпр. 200, 300, 400 или више килограма. То зависи од батерије коју користе, електромотора и пратеће опреме, као и од верзије класичног аутомобила са којим вршимо поређење.

Код неких електричних модела постоји могућност да се бира капацитет батерије, што значи да што већи капацитет батерије има да је ауто све тежи. Слично као када би сте куповали обичан ауто и да имате могућност да бирате запремину резервоара између нпр. 40, 60 или 80 литара, с том разликом да би резервоар увек био пун.

Није сваки електрични ауто исти!

Нагласимо да не важе иста „правила“ за мали градски електрични ауто и за неку велику, тешку и снажну звер која на семафору може да остави у облаку прашине већину спортиста марке Porsche и BMW, па чак и Ferrari и сличне.

Вратимо се мало на „физику“

Гуме код електричних возила трпе максималан обртни момент од најмањег могућег броја обртаја. Ствар је у томе што електромотори једноставно тако функционишу. Из самог старта у стању су да „покидају“ гуме, само кад их електроника не би ограничавала у томе.

Дакле, како настаје проблем са убрзаним трошењем гума? Управо тако. Проблем настаје када се ауто вози агресивно, без обзира на снагу мотора, тежину возила и врсту гума.

Наравно да ће проблем бити израженији у неким случајевима. На пример, ако имате неки веома тежак и истовремено веома снажан електрични аутомобил, а монтирали сте на њега гуме којима је „приоритет“ да што боље држе асфалт - потпуно је логично да ће гуме знатно брже да се троше.

Реално, мало ко потроши 70.000 или више евра на велики, моћан и брз електрични ауто, са наглашеним спортским карактеристикама, а да га затим вози као да жели да уштеди евро или два на 100 пређених километара.

Шта кажу произвођачи?

Они по неписаном правилу наводе читав низ предности за сваки модел гуме, при чему неретко буквално све карактеристике гуме бивају боље - и боље држе пут, и скраћују пут кочења, и смањују потрошњу горива, и мање се троше (дуже трају), и тише су у вожњи…

Свакако, то све јесте могуће – али по којој цени?

Колико су ЕВ гуме скупље од класичних?

Генерално су осетно скупље од класичних, али тешко је дати неки проценат колико су скупље зато што нпр. у једној димензији имамо екстремно скупе класичне гуме намењене супер-спортским СУВ-овима које могу да буду и скупље од оних намењених електричним возилима.

Цене зависе и од тога где их купујете, где их монтирате и слично. Углавном - јесу скупље, али ако сте већ купили потпуно нов електрични аутомобил, онда дефинитивно не би требало да штедите на гумама, нарочито због тога што желите да имате што краћи зауставни пут приликом кочења, а сваки удес са електричним аутомобилом доводи до веома скупих поправки, док иоле тежи удеси врло лако доводе до тоталне штете.

Мали ел. ауто – јефтине гуме

električni automobili
електрични аутомобили / Извор: Профимедиа/илустрација

Истраживали смо. Открили свашта.

Изгледа да мали и релативно лагани електрични аутомобили без спортских перформанси могу без неке веће разлике да користе стандардне гуме. Наравно, власник увек може да купи оне које и код класичних аутомобила „обећавају“ мању потрошњу горива како би могао са једним пуњењем батерије да пређе више километара.

На пример, Renault Зое или Nissan Леаф могу без икакве приметне разлике да се користе са стандардним гумама. Колико ће километара моћи да пређу са једним пуњењем батерије знатно више зависи од услова у којима се возе, стила вожње и потрошача који се користе (нпр. клима уређај) него од гума које су монтиране.

На нашем тржишту још увек нема довољно електричних возила, па ни продавци гума немају довољно јак разлог да почну озбиљније да увозе пнеуматике намењене специјално њима.

Ипак, чињеница је да разни стручњаци и медији који се баве тестирањем тврде да електрични аутомобили треба да користе искључиво гуме намењењене оригинално и искључиво електричним возилима.