clear sky
14°C
25.04.2024.
Beograd
eur
117.1627
usd
109.3752
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Da li električni automobili moraju da koriste specijalne gume?

01.03.2022. 16:26
Piše:
Srbija Danas/B92
električni automobili
električni automobili / Izvor: Profimedia/ilustracija
Zašto se uopšte koriste drugačije gume za električne automobile?

Ne moraju, ali je iz mnogo razloga bolje da ih koriste, pišu polovniautmobili.

Danas gotovo svi električni automobili dolaze sa specijalnim gumama namenjenim upravo električnim vozilima.

Čitava priča je komplikovanija nego što deluje na prvi pogled, pa ćemo izneti razne pozitivne i negativne strane korišćenja ili nekorišćenja ovih specijalnih guma.

Koristićemo naziv „EV gume“ (ili pneumatici). EV = električna vozila.

Zašto se uopšte koriste drugačije gume za električne automobile?

Više razloga je u pitanju.

Glavni „neprijatelji“ guma kod el. vozila su veća težina vozila zbog teških baterija i maksimalan obrtni moment koji je dostupan onog trenutka kada dodirnete papučicu gasa.

Ovo bez obzira na to koliki je maksimalan obrtni moment ili snaga elektromotora predstavlja ozbiljan „stres“ za gume.

Drugim rečima – ubrzano se uništavaju, pa se obične gume na el. vozilima potroše i 30% brže u zavisnosti od načina vožnje.

Do ne tako davno gume za hibride i el. vozila razlikovale su se od običnih samo po tome što su imale manji otpor kotrljanju da bi se smanjila potrošnja goriva i „struje“. Međutim, iste te gume su koristile i razne verzije klasičnih automobila kod kojih je takođe bio cilj smanjenje potrošnje goriva.

Takve gume generalno imaju i nedostatke u vidu slabije trakcije (držanje asfalta), što dovodi do lošijeg ponašanja u krivinama, slabijeg kočenja, lakšeg proklizavanja prilikom oštrijeg kretanja po klizavoj podlozi, itd.

Pošto hibridi i el. vozila konstantno postaju sve snažniji, brži i teži, proizvođači guma su shvatili da tu postoji ogromno tržište za gume koje će biti i „ekonomične“ (u smislu manje potrošnje) ali i koje će moći da ispune neophodne uslove da bi se montirale na npr. neki težak sportski SUV.

Odgovorimo prvo na nekoliko „banalnih“ pitanja za svaki slučaj

1) Da li EV gume mogu da se montiraju na obične felne?

Odgovor: Da.

2) Da li su EV gume skuplje od običnih?

Odgovor: Da. Koliko su skuplje zavisi od mnogo faktora, tako da ne želimo da nagađamo. To zavisi i od tržišta, uvoznika, marke, modela gume, itd.

3) Da li el. automobili mogu da koriste obične gume?

Odgovor: Mogu, ali gume treba da budu u skladu sa uslovima koje taj auto zahteva prvenstveno po pitanju nosivosti. To nije idealno rešenje, ali masovno se koristi.

Dakle, ako kupite polovan električni automobil i ne možete da nađete originalne gume namenjene specijalno električnim vozilima, možete da koristite obične gume ukoliko ispunjavaju uslov po pitanju težine koju mogu da podnesu. Originalne dimenzije se podrazumevaju, naravno.

Sa tim novim gumama koje nisu fabrički predviđene možda ćete na električnom vozilu imati razne negativne „pojave“ u smislu veće potrošnje (brže pražnjenje baterije), lošijeg ponašanja u krivinama, bržeg trošenja samih guma i slično.

4) Da li su iste dimenzije i oznake za obične i EV gume?

Odgovor: Osnovne oznake su iste, ali EV gume mogu da imaju i dodatne oznake, kao npr. upravo dodatnu „EV“ oznaku ili „HL“ oznaku koja kaže da su gume namenjene velikom opterećenju (na engleskom „heavy load“).

XL oznaka nam govori da su to gume namenjene težim vozilima, uglavnom SUV-ovima ili krosoverima. Ali sada imamo i HL oznaku ( na engleskom „heavy load“) koja nam govori da su ove gume u stanju da podnesu još veću težinu pri istom pritisku vazduha u njima. Razlikuju se po ojačanoj konstrukciji, krućim bokovima i drugim stvarima koje omogućavaju da vozila koja ih koriste ne budu suviše neudobna a da u isto vreme budu adekvatno bezbedna, upravljiva i slično.

Te oznake nemaju zakonski definisane karakteristike, ali nam govore uopšteno da su namenjene određenim vozilima (automobilima).

Električni automobil jednostavno „vuče“ vozača da brzo startuje

Ako ste se ikada vozili u trolejbusu, lakše ćete razumeti ovu priču, pošto ste sigurno osetili njegovo suludo ubrzanje.

Taj trenutni priliv maksimalnog obrtnog momenta je vrlo prijatan u vožnji, ali sa druge strane ima razne negativne efekte za gume.

Na sreću, čitavu priču kontroliše „elektronika“ pa nema proklizavanja, inače bi bilo zaista mnogo proklizavanja i svega što proklizavanje pogonskih točkova donosi.

Da, istina je da i savremeni snažni turbo benzinci i dizelaši razvijaju veoma veliki maksimalan obrtni moment pri nekada nezamislivo niskom broju obrtaja. Na primer, kod nekih je maksimalan obrtni moment dostupan od samo 1.500 o/min (ili 1.400), ali to jednostavno ne može da se poredi u ovom slučaju.

Uglavnom, stoga mnogi vozači jednostavno ne mogu da odole da ne kreću oštro, pošto po njihovoj logici to i nije važno ukoliko ne pređu npr. 2.500 o/min. Naravno da takva vožnja donosi mnoštvo negativnih efekata po motor, motorno ulje, plivajući zamajac, gume i mnoge druge delove, ali da se ne lažemo - teško je odoleti tom osećaju kada samo pritisnete papučicu gasa i auto bukvalno poleti iz veoma niskih obrtaja.

Dostupnost velikog obrtnog momenta pri niskom broju obrtaja daje lažan osećaj da je motor mnogo snažniji nego što zaista jeste. Realnost je da će svako ko uživa u snažnim i moćnim automobilima da uživa i u ovoj karakteristici savremenih dizelaša i turbo benzinaca.

Ista stvar se odnosi i na električne automobile - kada pritisnete papučicu gasa imate osećaj da se auto istog trenutka „lansirao.“

A težina vozila na električni pogon?

Električni automobili jesu generalno teži od ekvivalentnih klasičnih, i to npr. 200, 300, 400 ili više kilograma. To zavisi od baterije koju koriste, elektromotora i prateće opreme, kao i od verzije klasičnog automobila sa kojim vršimo poređenje.

Kod nekih električnih modela postoji mogućnost da se bira kapacitet baterije, što znači da što veći kapacitet baterije ima da je auto sve teži. Slično kao kada bi ste kupovali običan auto i da imate mogućnost da birate zapreminu rezervoara između npr. 40, 60 ili 80 litara, s tom razlikom da bi rezervoar uvek bio pun.

Nije svaki električni auto isti!

Naglasimo da ne važe ista „pravila“ za mali gradski električni auto i za neku veliku, tešku i snažnu zver koja na semaforu može da ostavi u oblaku prašine većinu sportista marke Porsche i BMW, pa čak i Ferrari i slične.

Vratimo se malo na „fiziku“

Gume kod električnih vozila trpe maksimalan obrtni moment od najmanjeg mogućeg broja obrtaja. Stvar je u tome što elektromotori jednostavno tako funkcionišu. Iz samog starta u stanju su da „pokidaju“ gume, samo kad ih elektronika ne bi ograničavala u tome.

Dakle, kako nastaje problem sa ubrzanim trošenjem guma? Upravo tako. Problem nastaje kada se auto vozi agresivno, bez obzira na snagu motora, težinu vozila i vrstu guma.

Naravno da će problem biti izraženiji u nekim slučajevima. Na primer, ako imate neki veoma težak i istovremeno veoma snažan električni automobil, a montirali ste na njega gume kojima je „prioritet“ da što bolje drže asfalt - potpuno je logično da će gume znatno brže da se troše.

Realno, malo ko potroši 70.000 ili više evra na veliki, moćan i brz električni auto, sa naglašenim sportskim karakteristikama, a da ga zatim vozi kao da želi da uštedi evro ili dva na 100 pređenih kilometara.

Šta kažu proizvođači?

Oni po nepisanom pravilu navode čitav niz prednosti za svaki model gume, pri čemu neretko bukvalno sve karakteristike gume bivaju bolje - i bolje drže put, i skraćuju put kočenja, i smanjuju potrošnju goriva, i manje se troše (duže traju), i tiše su u vožnji…

Svakako, to sve jeste moguće – ali po kojoj ceni?

Koliko su EV gume skuplje od klasičnih?

Generalno su osetno skuplje od klasičnih, ali teško je dati neki procenat koliko su skuplje zato što npr. u jednoj dimenziji imamo ekstremno skupe klasične gume namenjene super-sportskim SUV-ovima koje mogu da budu i skuplje od onih namenjenih električnim vozilima.

Cene zavise i od toga gde ih kupujete, gde ih montirate i slično. Uglavnom - jesu skuplje, ali ako ste već kupili potpuno nov električni automobil, onda definitivno ne bi trebalo da štedite na gumama, naročito zbog toga što želite da imate što kraći zaustavni put prilikom kočenja, a svaki udes sa električnim automobilom dovodi do veoma skupih popravki, dok iole teži udesi vrlo lako dovode do totalne štete.

Mali el. auto – jeftine gume

električni automobili
električni automobili / Izvor: Profimedia/ilustracija

Istraživali smo. Otkrili svašta.

Izgleda da mali i relativno lagani električni automobili bez sportskih performansi mogu bez neke veće razlike da koriste standardne gume. Naravno, vlasnik uvek može da kupi one koje i kod klasičnih automobila „obećavaju“ manju potrošnju goriva kako bi mogao sa jednim punjenjem baterije da pređe više kilometara.

Na primer, Renault Zoe ili Nissan Leaf mogu bez ikakve primetne razlike da se koriste sa standardnim gumama. Koliko će kilometara moći da pređu sa jednim punjenjem baterije znatno više zavisi od uslova u kojima se voze, stila vožnje i potrošača koji se koriste (npr. klima uređaj) nego od guma koje su montirane.

Na našem tržištu još uvek nema dovoljno električnih vozila, pa ni prodavci guma nemaju dovoljno jak razlog da počnu ozbiljnije da uvoze pneumatike namenjene specijalno njima.

Ipak, činjenica je da razni stručnjaci i mediji koji se bave testiranjem tvrde da električni automobili treba da koriste isključivo gume namenjenjene originalno i isključivo električnim vozilima.

Piše:
Srbija Danas/B92
01.03.2022. 16:26