Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Да ли је дозвољено ПАРКИРАЊЕ НА ТРОТОАРУ и у којим ситуацијама?

21.11.2022. 15:15
Пише:
Србија Danas/b92.net
parkiranje na trotoaru
паркирање на тротоару / Извор: Профимедиа

Паркирање није озбиљан проблем само у централним деловима већих градова. Напротив! И периферија и приградска насеља велику муку муче са паркинг местима, пишу половни аутомобили.

Стога се возачи сналазе како знају и умеју. А то сналажење врло често подразумева паркирање на тротоару.

Управо овим поводом нам се обратила мајка једног малишана од 6 месеци, која због аутомобила паркираних на тротоару мора гурајући дечја колица да се креће по коловозу или да свако мало силази на коловоз како би обишла ауто на тротоару – у двосмерној улици са густим саобраћајем.

Ту између бројних пешака и понеких дечјих колица слалом возе аутомобили, комбији и камиони који снабдевају продавнице, пекаре, итд.

Да ли аутомобили имају право да заузму тротоар, тако да су пешаци принуђени да се крећу коловозом? Наравно да немају, али мањак паркинг места је толики да се једноставно толерише „окупација“ тротоара од стране моторних возила. Шта каже закон?

Закон каже: Тротоар је посебно уређен део пута поред коловоза намењен првенствено за кретање пешака.

Дакле, „првенствено“ – не искључиво.

parkiranje na trotoaru
паркирање на тротоару / Извор: Профимедиа

Закон чак и дозвољава паркирање на тротоару, али САМО под јасно одређеним условима: Возач не сме да заустави или паркира возило на тротоару, осим ако је то дозвољено (регулисано) саобраћајном сигнализацијом, и ако на тротоару, када је возило паркирано, остане слободан пролаз за пешаке најмање ширине 1,60 метара, који не сме бити уз ивицу коловоза.

Да појаснимо тачку по тачку. Паркирање на тротоару је дозвољено искључиво:

1) ако је то дозвољено (регулисано) саобраћајном сигнализацијом
2) ако остаје слободан пролаз за пешаке најмање ширине 1,60 метара
3) ако тај пролаз није уз ивицу коловоза

Дакле, мора да постоји саобраћајни знак да је дозвољено паркирање, да се ауто паркира уз ивицу коловоза и мора да остане најмање 1.6 метара слободног простора за пешаке.

Са друге стране, возачи кажу да једноставно немају где да паркирају. Често ни тражење паркинга далеко од куће/стана не помаже. Једноставно, много је више аутомобила него регуларних паркинг места, без обзира да ли се плаћају или не.

Пешаци, наравно, имају пуно право да кажу да их таква објашњења не интересују. Они имају право по закону да се слободно крећу тротоаром. Решење?

Решења нема на видику, нажалост, иако се о овом проблему говори већ дуго. Подземне гараже у центру сваког града са недостатком паркинга неће помоћи онима који не живе у близини такве гараже. Генерално, овај проблем постаје све већи.

Можда је стога време за нека „ирационална“ решења, пошто већ не можемо да нађемо рационална? На пример, да се улица која је посебно проблематична претвори у једносмерну, а трака која је сада „вишак“ претвори у паркинг.

Уосталом, то је рецепт који су возачи самоиницијативно почели одавно да примењују на неким локацијама. Једино што улица није званично једносмерна иако има само једну траку, па се проблем мимоилажења решава на разне начине...

Такође би бар мало помогло када се на паркинзима не би садило дрвеће између паркинг места, пошто заузима много простора. И неретко својим корењем издигне подлогу толико да је паркирање поред дрвета готово немогуће.