Ко вози боље? Жене или Мушкарци? Стигао одговор на вечно питање!
Мит о "неспретној возачици” није само неутемељен, већ и штетан, јер подстиче неправедне и погрешне предрасуде.
Нове студије о томе ко вози боље, жене или мушкарци, доносе уверљиве чињенице које руше укорењене предрасуде. Истраживања темељена на анализи саобраћајних несрећа и смртних случајева оба пола недвосмислено показују: добра вожња пре свега је ствар става, а не пола, пише Ел Паíс.
Деценијама је стереотип о женама као лошијим возачицама био укорењено мишљење, али најновији подаци из Сједињених Држава, Уједињеног Краљевства, Европске уније, Аустралије и Ирске то уверљиво оповргавају. Наиме, мушкарци су статистички одговорни за већину смртних случајева у саобраћају, као и за најопаснија понашања за воланом.
У Уједињеном Краљевству 76% смртних случајева у саобраћају у 2024. години отпада на мушкарце. Слична се слика понавља и у Европској унији, где три од четири особе погинуле у саобраћају такође припадају мушком полу. Сличне бројке бележе Аустралија и Ирска, док су у Сједињеним Државама мушкарци чинили 72,5% свих погинулих у саобраћају током 2023. године, према најновијим подацима.
Кључно питање гласи: зашто је међу мушкарцима више смртних случајева? Одговор не лежи у наводном недостатку вештина код жена, већ у битно различитом понашању иза волана. Мушкарци се чешће упуштају у високоризичне радње попут прекорачења брзине, вожње под утицајем алкохола или дрога те неправилне употребе сигурносног појаса. Примера ради, у САД-у је пребрза вожња учествовала у 20% смртних случајева, док је алкохол био фактор у чак 30% случајева.
Занимљиво, иако жене у сличним несрећама имају нешто већи ризик од повреда, то се пре свега може приписати чиниоцима попут дизајна возила, ергономије сигурносних система и биомеханичких разлика. Наиме, сигурносни појасеви и други заштитни системи историјски су се тестирали на мушким антропоморфним луткама, које не одражавају адекватно женску анатомију.
Закључак студија јасан је: вештина вожње није одређена полом, већ понашањем. Статистички гледано, управо су мушкарци ти који се чешће упуштају у понашања која угрожавају њихове животе и животе других учесника у саобраћају. Мит о „неспретној возачици” није само неутемељен, већ и штетан, јер подстиче неправедне и погрешне предрасуде.
Уместо ослањања на застареле стереотипе, стручњаци наглашавају важност усмеравања према политикама које подстичу одговорну вожњу, коришћење возила опремљених напредним активним и пасивним сигурносним опцијама те бољу прилагодбу заштитних система свим типовима тела. На крају крајева, добра вожња није питање пола, већ става – и то је порука коју ваља пренети.