Ko vozi bolje? Žene ili Muškarci? Stigao odgovor na večno pitanje!
Mit o "nespretnoj vozačici” nije samo neutemeljen, već i štetan, jer podstiče nepravedne i pogrešne predrasude.
Nove studije o tome ko vozi bolje, žene ili muškarci, donose uverljive činjenice koje ruše ukorenjene predrasude. Istraživanja temeljena na analizi saobraćajnih nesreća i smrtnih slučajeva oba pola nedvosmisleno pokazuju: dobra vožnja pre svega je stvar stava, a ne pola, piše El País.
Decenijama je stereotip o ženama kao lošijim vozačicama bio ukorenjeno mišljenje, ali najnoviji podaci iz Sjedinjenih Država, Ujedinjenog Kraljevstva, Evropske unije, Australije i Irske to uverljivo opovrgavaju. Naime, muškarci su statistički odgovorni za većinu smrtnih slučajeva u saobraćaju, kao i za najopasnija ponašanja za volanom.
U Ujedinjenom Kraljevstvu 76% smrtnih slučajeva u saobraćaju u 2024. godini otpada na muškarce. Slična se slika ponavlja i u Evropskoj uniji, gde tri od četiri osobe poginule u saobraćaju takođe pripadaju muškom polu. Slične brojke beleže Australija i Irska, dok su u Sjedinjenim Državama muškarci činili 72,5% svih poginulih u saobraćaju tokom 2023. godine, prema najnovijim podacima.
Ključno pitanje glasi: zašto je među muškarcima više smrtnih slučajeva? Odgovor ne leži u navodnom nedostatku veština kod žena, već u bitno različitom ponašanju iza volana. Muškarci se češće upuštaju u visokorizične radnje poput prekoračenja brzine, vožnje pod uticajem alkohola ili droga te nepravilne upotrebe sigurnosnog pojasa. Primera radi, u SAD-u je prebrza vožnja učestvovala u 20% smrtnih slučajeva, dok je alkohol bio faktor u čak 30% slučajeva.
Zanimljivo, iako žene u sličnim nesrećama imaju nešto veći rizik od povreda, to se pre svega može pripisati činiocima poput dizajna vozila, ergonomije sigurnosnih sistema i biomehaničkih razlika. Naime, sigurnosni pojasevi i drugi zaštitni sistemi istorijski su se testirali na muškim antropomorfnim lutkama, koje ne odražavaju adekvatno žensku anatomiju.
Zaključak studija jasan je: veština vožnje nije određena polom, već ponašanjem. Statistički gledano, upravo su muškarci ti koji se češće upuštaju u ponašanja koja ugrožavaju njihove živote i živote drugih učesnika u saobraćaju. Mit o „nespretnoj vozačici” nije samo neutemeljen, već i štetan, jer podstiče nepravedne i pogrešne predrasude.
Umesto oslanjanja na zastarele stereotipe, stručnjaci naglašavaju važnost usmeravanja prema politikama koje podstiču odgovornu vožnju, korišćenje vozila opremljenih naprednim aktivnim i pasivnim sigurnosnim opcijama te bolju prilagodbu zaštitnih sistema svim tipovima tela. Na kraju krajeva, dobra vožnja nije pitanje pola, već stava – i to je poruka koju valja preneti.