МАТЕМАТИЧАРИ ИСКАЛКУЛИСАЛИ: Осмислили јединствени уређај за навигацију за камионџије
Унапређење тешкаша.
Уобичајени системи за навигацију су углавном намењени возачима путничких аутомобила и при одабиру оптималних рута не узимају у обзир особености с којима се суочавају возачи тешкаша. Нови систем навигације узима у обзир све, укључујући дозвољено оптерећење друмова, пролазност преко и испод мостова, услове на оштрим косинама и јаким успонима.

МИТ ИЛИ ИСТИНА: Да ли је Yugo био заиста НАЈГОРИ аутомобил на свету?

ОВО ВАМ СЕ СИГУРНО ДЕСИЛО: Који су разлози нефункционалних БРИСАЧА на вашем аутомобилу?

НАПРАВЉЕНО САМО 15 КОМАДА: Ово је Трамонто, НАЈРЕЂИ МЕРЦЕДЕС за којег вероватно никада нисте чули (ФОТО ВИДЕО)
Такво програмско решење је већ лиценцирано, а уз развојни тим и математичари раде на даљим унапређењима истог. Ако сте мислили да је за ово постигнуће заслужан неко из Америке, западне Европе, Кине или Русије, у заблуди сте. Возачи камиона и диспечери се имају захвалити математичарима из чешког града Брна, јер су они на свет донели овај софтвер за планирање путовања.
- Нормална навигација ће, од особености важних камионџијама, кориснику назначити једино то где возилом тог типа није дозвољено проћи. Наш софтвер узима у обзир, не само број километара који би требало превалити, већ и цену коштања вожње за руту која је препоручена. Рачуна се и удаљеност, висинска разлика, па и остали параметри - наводи математичар Петр Вашик с Машинског факултета који је саставни део Технолошког универтзитета из Брна.
Диспечери планирају руте за логистичке компаније. На расплогању су им навигациони уређаји које се редовно ажурирају, а опет су и као такви недовољно прецизни. Неретко се дешава да искуство диспечера одигра кључну улогу код дефинисања путање. У основи, они планирају путовање на начин да камион стигне до одредишта. Знајући да је путна мрежа веома жива ствар и да се усавршава или обнавља на дневним основама, возачи остају у ризику да ће негде завршити заглављени.
Две су године утрошене на развој нове апликације коју су усавршили математичари и компанија Weredo. Лиценцирана је за износ од око 42 хиљаде евра и тај поступак је, како тврде експерти, био веома захтеван.
Као пример се могу навести и семафори у градовима. Најпре скретање у лево. Тај маневар продужава време путовања и иако се може чинити да је најкараћ рута истовремено и идеална, испоставља се на изненађење многих да у најбрже и најјефтиније путање оне током којих се избегавају раскрснице. Управо то је разлог зашто километража није узета као главни фактор у одређивању преференцијалне путање, већ су то место заузели трошкови.
Кажу да је током развоја система за навигацију било много математичких проблема. На пример, стручњаци су решили и такозване забрањене секвенце. То су деонице путева које су проходне, али се у суштини до њих не може доћи на путевима затвореним за камионе. Све то може бити збуњујуће за диспечере.
Изазовом се показао и покушај да се систем постави тако да софтвер не омета претерано сложене прорачуне. Систем такође узима у обзир тренутна затварања појединих деоница за саобраћај. Потребно их је само учитати у њега. Онда је, наравно, у стању да све прерачуна и постави нову и бољу руту за камион.
Како било, овде се посао математичара не завршава. Ангажовани су и даље на пројекту, јер желе да додају нове могућности и да додатно олакшају живот логистичким компанијама.