Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

НАЈИСПЛАТИВИЈИ ВИД ПОГОНА: Да ли је метан један од НАЈПЕРСПЕКТИВНИЈИХ алтернативних горива?

06.07.2023. 16:10
Пише:
Србија Данас
prirodni gas
природни гас / Извор: Shutterstock

Природни гас.

Метан је једно од најперспективнијих алтернативних горива. Овим горивом може да се директно напаја мотор са унутрашњим сагоревањем, а може се кориситити и за генерисање водоника и напајање горивних ћелија, које генеришу електричну енергију за погон електромотора.

ПУШЕЊЕ У ТОКУ ВОЖЊЕ: Због ове радње можете платити и велику НОВЧАНУ КАЗНУ (ФОТО)

ПУШЕЊЕ У ТОКУ ВОЖЊЕ: Због ове радње можете платити и велику НОВЧАНУ КАЗНУ (ФОТО)

РАЗЛИЧИТО ИЛИ ИПАК НЕ: Како аутомобил купују мушкарци, а како жене?

РАЗЛИЧИТО ИЛИ ИПАК НЕ: Како аутомобил купују мушкарци, а како жене?

НИЈЕ ЗА ОНЕ СА СЛАБИМ СРЦЕМ: Објављен СНИМАК како полиција уништава заплењене BMW аутомобиле (ВИДЕО)

НИЈЕ ЗА ОНЕ СА СЛАБИМ СРЦЕМ: Објављен СНИМАК како полиција уништава заплењене BMW аутомобиле (ВИДЕО)

Да би се користило на постојећим моторима са унутрашњим сагоревањем, возило мора бити на одговарајући начин реконструисано, односно прилагођено. Начелно се ове преправке могу лако извршити, а добијене перформансе су поптуно упоредиве са класичним возилима. При томе су возила на природни гас еколошки знатно повољнија, а цена им је нешто виша од цене возила на бензин или дизел гориво. Тврди се и да коришћење природног гаса тражи мање одржавање мотора, уз остваривање већег века.

Као гориво за моторе са унутрашњим сагоревањем природни гас се може користити на возилу у два облика - као сабијени или компримовани гас (КПГ) или у течном стању (ТПГ). У првом случају природни гас се на возилу налази у резервоарима под високим притисцима (ранга 300 бара и више), док у другом случају природни гас у резервоарима мора да буде расхлађен на веома ниске температуре (око –2700Ц). Због низа техничких предности природни гас се у возилима далеко најчешће користи у компримованом стању, а сасвим ретко као утечњен.

У погледу мотора, примена природног гаса не ствара практично никакве проблеме. Постојећи бензински мотори могу да раде на природни гас без икаквих реконструкција, само уградњом мешача гаса у усисну грану мотора. Ово се може решити тако да помоћу једноставног преклопника на командној табли мотор може да ради или на бензин или на природни гас ("двогоривни мотор"), као што се то ради и при конверзији на ТНГ.

Ако се ради о дизел моторима, ситуација је нешто сложенија. У овом случају адаптација мотора може бити таква да се мотор делимично напаја дизел горивом, а делимично природним гасом (такође "двогоривни мотори"), у одређеној сразмери мешавине. Боље је, међутим, да се дизел мотор реконструише тако да ради само на природни гас ("наменски" или "дедицатед" гасни мотори).

Поред измена на мотору и његовој опреми, за коришћење природног гаса потребне су и измене на возилу, пре свега у циљу уградње резервоара сабијеног гаса (коришћење гаса у "утечњеном" стању је знатно инфериорније). Резервоари сабијеног природног гаса су релативно велике запремиене и масе, што начелно погоршава динамичке, па и неке друге перформансе возила, али пажљивим конструисањем ово се може решити на задовољавајући начин.

Примена природног гаса за погон моторних возила доживљава последњих година праву експанзију. Процене су да је пре десетак година у свету било преко милион возила на природни гас. Најчешће се почиње од градских аутобуса, али све је више и путничких, посебно такси возила, као и возила за комуналне службе и унутрашњи транспорт. О актуелности и значају конверзије моторних возила на природни гас добро говори и чињеница да је 1998. године Европска комисија покренула развојни пројекат НГВеуропе, са циљем развоја возила на природни гас и компресорских станица, промоције и испитивања ових возила, посебно у погледу емисије издувних гасова.