Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

ШТА ТРЕБА ДА ЗНАТЕ АКО ПУТУЈЕТЕ У ЦРНУ ГОРУ: Новоизграђени ауто-пут налаже и нова правила

04.07.2023. 20:00
Пише:
Србија Данас/Блиц
Srbija, Crna Gora
Србија, Црна Гора / Извор: Профимедиа/илустрација

Листа прецизно дефинисана.

Црна Гора је пре скоро годину дана отворила првих 40 километара новог ауто-пута. С обзиром да је нова летња сезона "пред вратима", многима који се одлуче баш за летовање у овој држави путовање ће сада бити много лакше и безбедније. Путовањем новим ауто-путем, заобилазе се "најцрње" тачке, кањон "Мораче" и нису предности само то.

ВЕОМА РИЗИЧНО: Млади возачи често праве ове грешке, јако су ОПАСНЕ И КАЖЊИВЕ

ВЕОМА РИЗИЧНО: Млади возачи често праве ове грешке, јако су ОПАСНЕ И КАЖЊИВЕ

КИА представила НОВО издање свог НАЈМАЊЕГ МОДЕЛА (ФОТО ВИДЕО)

КИА представила НОВО издање свог НАЈМАЊЕГ МОДЕЛА (ФОТО ВИДЕО)

DACIA ОД 2025. НА РЕЛИЈУ ДАКАР: Да, добро сте прочитали...

DACIA ОД 2025. НА РЕЛИЈУ ДАКАР: Да, добро сте прочитали...

Деоница ауто пута од Смоковца до Матешева отворена је 13. јула прошле године, у "срцу" сезоне, и већ у првим данима и недељама показало да се да је нова брза деоница била "пун погодак".

Нови црногорски ауто-пут има 20 мостова, 16 двоцевних тунела и четири петље. То је до сада највећи и најсложенији грађевински пројекат у путној инфраструктури Црне Горе. Половину деонице чине вијадукти и тунели, а сложеност трасе потврђује и чињеница да ће будући возачи из правца Подгорице путовање почињати на 60 метара надморске висине, а након одређеног времена бити на 1.100 метара у планинском делу.

Оно што је најбитније јесте да је ова деоница заменила "најцрњу" саобраћајну тачку у Црној Гори, односно кањон Мораче. То практично значи да возачи ка мору и назад иду много безбедније.

Брзина на новом ауто-путу кроз Црну Гору

Максимална брзина на ауто-путу је 100 км на час, што значи да возачи могу да притисну папучицу гаса само до ове границе. Након преласка наплатне рампе, чекају вас 3 траке.

Уколико изаберете погрешну траку, или промашите прво искључење за море нема потребе за паником, јер постоји и друго. Ауто-пут је покривен камерама и све што се дешава на њему прате надлежне службе које ће реговати у свим кризним ситуацијама.

У случају било каквог проблема, из командног центра активирају се све надлежне службе полиција, ватрогасци, али и они који одржавају и надзиру ауто-пут.

Правила за возаче на ауто-путу кроз Црну Гору

Црногорска полиција направила је још раније план према којем су саобраћајне екипе током сезоне даноноћно у патролама на ауто-путу од Смоковца до Матешева.

Донешена су и такозвана "златна правила понашања" учесника на ауто-путу, на којем је забрањена вожња возила чија је брзина мања од 50 км/х.

- На ауто-путу, возач може да се укључи односно искључи само прилазним путем, намењеним за укључење односно искључење са ауто-пута. Возач приликом искључења дужан је да возилом благовремено заузме положај на крајњој десној саобраћајној траци и да што пре пређе на саобраћајну траку за искључење. На ауто-путу, возач се мора кретати крајњом десном саобраћајном траком, осим ако је заузета возилима, која се крећу мањом брзином. Саобраћајном траком за принудно заустављање возила забрањено је кретање возила - наводи полиција.

Возачи теретњака, чија је највећа дозвољена маса већа од 3.500 кг и скупова возила чија је дужина већа од седам метара, могу користити само две саобраћајне траке уз десну ивицу коловоза...

- У случају застоја на ауто-путу, на којем не постоји саобраћајна трака за принудно заустављање возачи су дужни да оставе слободан простор за пролаз возила под пратњом и возила са првенством пролаза, тако што ће возачи у десној саобраћајној траци заузети положај уз десну ивицу, а возачи у левој саобраћајној траци заузети положај уз леву ивицу саобраћајне траке. На ауто-путу возач не сме да зауставља и паркира возило, осим на местима која су за то посебно обележена. Возач не сме вршити полукружно окретање нити да се креће уназад - наводи полиција.

Возач који је због неисправности на возилу или другог разлога принуђен да се на коловозу дужан је да то уради у траци за за принудно заустављање и да предузме мере да возило што пре уклони са коловоза.

- А ако нема траке за принудно заустављање, дужан је возило обележи сигурносним троуглом на удаљености не мањој од 50 метара и обавезно упаљеним свим показивачима правца. Уколико се возач налази ван свог возила на коловозу обавезно мора да носи прслук са рефлектујућим особинама. Забрањено је вучење неисправног возила, осим ако је разлог за вучу настао за време кретања на ауто-путу. Тада је вуча дозвољена до првог искључења са ауто-пута. Пешак не сме ступити ни кретати се по коловозу ауто-пута - наводи УП.

Друга деоница аутопута кроз Црну Гору

Наредна деоница ауто-пута Бар-Бољаре, од Матешева до Андријевице дуга је 22 километра, а нова информације је и да ће она, према новим проценама, коштати око 500 милиона евра.

За другу деоницу, чије се идејно решење очекује у наредним месецима, у току су преговори, објављено је недавно из Владе, а за сада се зна да ће градња имати подршку фондова Европске уније.

- Ушли смо у преговоре са Европском комисијом (ЕК) и као резултат имамо одобрен грант од 40 одсто, 200 милиона евра бесплатних средстава. Остао би било кредитно задужење и то са каматном стопом од један одсто - казао је раније ове године државни секретар у Министарству капиталних инвестиција, Адмир Шахмановић.

Прошле године пуштено је 40 километара аутопута кроз Црну Гору и нова брза деоница несумњиво је и олакшала путовање и убрзала.

- Студија би требало да покаже која ће деоница бити рађена следећа, казао је Шахмановић на конференцији Појас и пут – сарадња Кине и земаља Централне и источне Европе, модернизација у кинеском стилу и нова прилика света, наговештавајући тако да су и остале деонице "у игри" за следећу.

Иначе, ауто-пут Бар-Бољаре по пројекту биће 167,4 километра дуг а градња је испарцелисана на више деоница. Осим приоритетне и оне од Матешева до Андријевице, остају правци Андријевица–Бољаре и Подгорица – Ђурмани, уз обилазницу Смоковац–Толоши–Фармаци.

План је да се ауто-пут код Бољара споји са српским ауто-путем, који ће водити до Београда и остатка тог дела региона и Европе.