ОЗБИЉНА БОРБА СА ПРЕВАРАНТИМА: Чак 40% половних аутомобила има неко оштећење!
Европско тржиште половних аутомобила процењено је на 635 милијарди евра у 2024. години, али и даље остаје под снажним утицајем превара. Чак 4,9% половних аутомобила у 2024. имало је фалсификовану километражу, док је код 40% утврђено постојање оштећења.
Пре седам година, Европски парламент је проценио да преваре с километражом годишње проузрокују губитке између 1,31 до 8,77 милијарди евра. Новија истраживања указују на то да ти губици износе око 5,3 милијарде евра годишње, при чему многи случајеви остају неоткривени.
Осим финансијских губитака, прикривање историје оштећења возила представља озбиљан безбедносни ризик за купце на тржишту половних аутомобила.
Решења за борбу против превара већ постоје, али ефикасно сузбијање превара у овом сектору захтева сарадњу привреде и јавног сектора на нивоу Европске уније.
Преваранти на тржишту половних аутомобила у неким државама чланицама ЕУ ненамерно имају користи од европских правила о приватности.
Разлог за то је што ГДПР веома широко дефинише појам личних података, што компанијама које раде с подацима о возилима отежава размену информација - чак и када је ризик по приватност минималан.
-Европа може боље да усклади заштиту личних података са пружањем стварних алата европским сцалеуп компанијама, како би оне наставиле да расту и постале конкурентне на светском тржишту. Новац није једино решење - Европска унија мора да омогући лакши приступ и коришћење података, посебно када је реч о асиметрији информација која настаје приликом промене власништва над возилима. Када аутомобил пређе у руке новог власника, подаци о њему често заостају за стварним возилом. Ипак, интересовање потрошача за те информације остаје исто - зато подаци морају да сустигну аутомобил. То подразумева решавање ширег проблема фрагментације података и обезбеђивање да подаци прате имовину и током промене власништва - наводи Рокас Медонис, генерални директор литванске компаније царВертицал, која се бави извештајима о историји возила и додаје:
-Државе не размењују увек податке о возилима, многи записи о километражи или оштећењима никада нису дигитализовани, а у ЕУ не постоји јединствен систем за праћење продаје аутомобила. Све то олакшава скривање оваквих превара. Оваква пракса штети и потрошачима и савесним компанијама, док преваранти од тога профитирају - каже Р. Медонис.