OZBILJNA BORBA SA PREVARANTIMA: Čak 40% polovnih automobila ima neko oštećenje!
Evropsko tržište polovnih automobila procenjeno je na 635 milijardi evra u 2024. godini, ali i dalje ostaje pod snažnim uticajem prevara. Čak 4,9% polovnih automobila u 2024. imalo je falsifikovanu kilometražu, dok je kod 40% utvrđeno postojanje oštećenja.
Pre sedam godina, Evropski parlament je procenio da prevare s kilometražom godišnje prouzrokuju gubitke između 1,31 do 8,77 milijardi evra. Novija istraživanja ukazuju na to da ti gubici iznose oko 5,3 milijarde evra godišnje, pri čemu mnogi slučajevi ostaju neotkriveni.
Osim finansijskih gubitaka, prikrivanje istorije oštećenja vozila predstavlja ozbiljan bezbednosni rizik za kupce na tržištu polovnih automobila.
Rešenja za borbu protiv prevara već postoje, ali efikasno suzbijanje prevara u ovom sektoru zahteva saradnju privrede i javnog sektora na nivou Evropske unije.
Prevaranti na tržištu polovnih automobila u nekim državama članicama EU nenamerno imaju koristi od evropskih pravila o privatnosti.
Razlog za to je što GDPR veoma široko definiše pojam ličnih podataka, što kompanijama koje rade s podacima o vozilima otežava razmenu informacija - čak i kada je rizik po privatnost minimalan.
-Evropa može bolje da uskladi zaštitu ličnih podataka sa pružanjem stvarnih alata evropskim scaleup kompanijama, kako bi one nastavile da rastu i postale konkurentne na svetskom tržištu. Novac nije jedino rešenje - Evropska unija mora da omogući lakši pristup i korišćenje podataka, posebno kada je reč o asimetriji informacija koja nastaje prilikom promene vlasništva nad vozilima. Kada automobil pređe u ruke novog vlasnika, podaci o njemu često zaostaju za stvarnim vozilom. Ipak, interesovanje potrošača za te informacije ostaje isto - zato podaci moraju da sustignu automobil. To podrazumeva rešavanje šireg problema fragmentacije podataka i obezbeđivanje da podaci prate imovinu i tokom promene vlasništva - navodi Rokas Medonis, generalni direktor litvanske kompanije carVertical, koja se bavi izveštajima o istoriji vozila i dodaje:
-Države ne razmenjuju uvek podatke o vozilima, mnogi zapisi o kilometraži ili oštećenjima nikada nisu digitalizovani, a u EU ne postoji jedinstven sistem za praćenje prodaje automobila. Sve to olakšava skrivanje ovakvih prevara. Ovakva praksa šteti i potrošačima i savesnim kompanijama, dok prevaranti od toga profitiraju - kaže R. Medonis.