Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Последњи велики производ југословенске ауто-индустрије

16.06.2020. 10:28
Пише:
Србија Данас/Б92
Yugo
Yugo / Извор: Профимедиа/илустрација

Реч је о Југо Флориди...

Крагујевачка Застава је пред крај осамдесетих представила нови модел са амбицијом да се озбиљно супротстави конкуренцији са Запада.

Развој модела, који ће касније добити назив Флорида, идејно је започео у Крагујевцу још 1983. године.

Циљ је био направити аутомобил из ниже средње класе који ће заменити тада већ времешну Заставу 101 и који ће моћи да изађе на црту конкурентима из Западне Европе - на њиховом терену.

Почела продаја електричног Фијата 500

Почела продаја електричног Фијата 500

Теслин самовозећи ауто се ЗАКУЦАО У КАМИОН док је возио на ауто-пилоту! (ВИДЕО)

Теслин самовозећи ауто се ЗАКУЦАО У КАМИОН док је возио на ауто-пилоту! (ВИДЕО)

Фолксваген добија новог шефа

Фолксваген добија новог шефа

Иако им је дугогодишњи партнер ФИАТ понудио да у крагујевачком погону лиценцно склапају будући модел Типо, на коме је италијанска компанија радила у том тренутку, у Застави су сматрали да имају довољно ресурса и знања да пројектују сопствени модел, па су одбили ову понуду.

Ипак, за дизајн будуће Флориде обратили су се за помоћ италијанском студију Италдесигн и Ђорђету Ђуђару, који је у то време већ иза себе имао завиду каријеру, а обликовао је и легендарни Голф прве генерације.

Иако је први избор имена новог модела био Соната, у међувремену је утврђено да је Hyundai већ заштитио ову ознаку за свој аутомобил, па су се у Крагујевцу одлучили да друго име са ширег списка - Флориду. Након неколико година развоја, дошло је време и за премијеру новог модела, а Yugopapir нас подсећа како је изгледао тај догађај пре 33 године.

Фебруар 1987.

Око 350 домаћих новинара и дописника страних медија са нестрпљењем је очекивало 19. фебруар и промоцију новог Заставиног аутомобила. Било је и оних који су пре времена покушали да завире у свечано украшену салу крагујевачког хотела Шумарице.

Председник Управног одбора Заставе др Радољуб Мицић одржао је кратак говор. За то време, ка средини свечане сале, испод прекривача су се назирале контуре новог аутомобила.

Две лепотице у дугим белим хаљинама, Гордана Симић и Наташа Свеклер, представнице Универзијаде из Загреба, чији је и Застава један од спонзора, стајале су лево и десно од аутомобила.

Тачно у 11 сати зачули су се звуци свечане музике. Полако се скида вео, испод њега у пуној раскоши израња нови Заставин аутомобил.

Када је откривен, неколико секунди владала је потпуна тишина. Затим се проломио аплауз. Био је дуг и спонтан. Новинари нису крили своје одушевљење.

Затим је уследила информација да ће нови аутомобил носити име Yugo Флорида. Потпредседник Заставе, Радивоје Андоновић, образложио је зашто је аутомобил добио баш то име.

"Од преко тридесет хиљада предлога за име", рекао је он, "ми смо се определили за ово зато што на тај начин желимо да упознамо свет да се ради о аутомобилу екстра класе, дизајна који не заостаје за постојећим моделима у свету."

"Флорида је ексклузивност Америке, а наш Yugo је на америчком тлу направио бум још на самом почетку. Има ту симболике, а и поштовања према нашем партнеру Yugo-Americi, а и опредељења када се размишља о будућем пласману."

Ђуђаро и наши

Уз уважавање и поштовање чувеног светског дизајнера, Италијана Ђорђета Ђуђара, власника фирме Италдесигн, која је доста учинила у украшавању Yugo Флориде, треба рећи да је нови аутомобил дело Заставиних стручњака, нарочито оних из Института за развој, на чијем је челу инжењер Здравко Мењак.

И тако, после четири године напетог креативног рада у Институту за аутомобиле, родила се наша нова узданица југословенске привреде, аутомобил Yugo Флорида. Док су стварали овај ауто, Заставини креативни инжењери, поред проблема тражења најбољих конкурентских светских решења, морали су сачувати своју лепотицу од радозналих очију и објектива конкуренције.

У том надметању Заставини инжењери су победили, нико није успео да сними аутомобил пре него што су они то желели. И доживели смо на промоцији да нам се то задовољство презентује на веома узбудљив начин, у маниру највећих светских бизнисмена.

Очекивали смо и начули да се у Крагујевцу припрема један изузетан аутомобил. Оно што смо видели премашило је сва наша очекивања. Видели смо аутомобил 21. века, на чему можемо честитати инжењерима Заставиног института за аутомобиле и свима онима који Заставину фабрику полако, али сигурно сврставају у гиганте светске аутомобилске индустрије.

Невероватно је колико је простран Yugo Флорида, који је дуг само 4 метра. Његов унутрашњи простор и комфор је на нивоу аутомобила високе европске класе, а истовремено има велики пртљажни простор.

У очи падају огромне стаклене површине, веће него и у једном европском аутомобилу ове класе. На аутомобил је постављено 3,59 квадратних метара стаклених површина, што возачу осигурава изузетно добру видљивост у свим правцима, а самим тим и безбедност.

Овај нови Заставин аутомобил има каросерију са 5 врата, што омогућава велику практичност и функционалност. Запремина пртљажног простора износи 410 литара. С обореним задњим седиштима, овај пртљажни простор се претвара у запремину од 1280 литара.

Каросерија је пројектована уз примену истраживачких резултата, тако је отпор ваздуха мали јер је коефицијент отпора само 0,32. И на предњим и на задњим седиштима могу удобно да се сместе и веома високи путници.

У носу аутомобила попречно је уграђен мотор, који преко квачила са једном ламелом, петостспеног мењача, полуосовина и хомокинетичких зглобова покреће предње точкове.

У аутомобил су уграђене модерне хидрауличне кочнице, напред диск, а позади добош. Малу силу на педали кочница омогућио је пнеуматски сервоуређај. Заставини инжењери су посебну пажњу посветили безбедности овом аутомобила.

У случају судара, путници су заштићени у крутој чаури централног дела возила, док се предњи део деформише и амортизује удар.

Максимална брзина аутомобила са мотором од 1400 ccm износи 160 км/х, а с мотором од 1600 ccm је 170 км/х. Потрошња горива је 5 л/100 км при брзини од 90 км/х. Ово обезбеђује аеродинамична каросерија и низ савремених техничких раешења уз велику примаену електронике која управља мотором.

Простор за мотор пројектован тако да је могуће уградити и одговарајући дизел-мотор