Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

Савремени електронски системи све више смарају возаче! Шта их то тачно омета приликом вожње?

21.06.2021. 09:51
Пише:
Србија Danas/telegraf.rs
automobil
аутомобил / Извор: Профимедиа

Развој све напреднијих система за помоћ возачима се одвија прилично брзо, а ново шведско истраживање открива проблем који прати такав развој...

Готово сви произвођачи аутомобила нуде различите електронске системе који могу да управљају гасом, кочењем и управљањем возила на одређеним деоницама пута (аутоматско кочење, задржавање возила у саобраћајној траци, адаптивни темпомат…). Међутим, потпуно самовозећи аутомобили су још увек далеко - возач мора да буде свестан ситуације у саобраћају и спреман да у сваком тренутку преузме волан.

Произвођачи аутомобила системе за помоћ често рекламирају као удобне за коришћење и флексибилне, и продају их уз аргументе да чине вожњу безбеднијом. Међутим, поставља се питање да ли је то заиста тако?

У студији коју су спровели истраживачи са Шведског института за истраживање путева и саобраћаја (ВТИ), 80 возача је возило између градова Линћепинг и Грана у поподневним и касним ноћним сатима, при чему су претходно били будни 20 сати.

automobil
аутомобил / Извор: Профимедиа

Та деоница је опемљена системима који обезбеђују ниво 2 аутономне вожње, на такозваној САЕ лествици (од 1 до 5 - где је 5 потпуно аутоматизована вожња). Истраживачи су мерили откуцаје срца, величину зеница, дужину трептања и умор, преноси Ревија ХАК. Због безбедности, на сувозачком седишту се налазио други возач који је у вожњи могао да преузме возило, опремљено дуплим командама.

То што су возачи били уморнији када су возили ноћу, није било тако чудно. Чињеница је, међутим, да су се возачи посебно умарали ноћу када су возили из помоћ система аутономне вожње нивоа 2. Током дана, међутим, системи помоћи нису битно утицали на умор.

Научници зато сматрају да систем помоћи у аутомобилима мора да буде бољи у праћењу стања умора возача. Студија је показала да је технологија добра, али да возачи морају да остану фокусирани на вожњу, пошто ће у већини случајева бити потребне интервенције возача који на њих морају да буду спремни.