САЗНАЛИ СМО: Зашто возачи масовно скидају ДПФ филтер – и колико их то стварно може коштати
У последњих неколико година, све више возача дизел аутомобила у Србији одлучује се на уклањање ДПФ филтера (филтера честица чађи). Разлог је једноставан – ДПФ се често запуши, пали лампице, смањује снагу мотора и изазива скупе кварове. Али оно што многи не знају јесте да скидање филтера доноси и озбиљне последице.
Шта ДПФ заправо ради? ДПФ (Диесел Партицулате Филтер) задржава штетне честице из издувних гасова, чистећи их пре него што изађу у атмосферу. Када се запуши, аутомобил улази у режим регенерације, троши више горива и често “дави” мотор. Уместо да реше проблем чишћењем или заменом, многи механичари нуде “решење” – физичко уклањање и брисање ДПФ-а из софтвера.
Колико то заиста кошта?
На први поглед, скидање ДПФ-а делује јефтино – од 100 до 200 евра, у зависности од модела. Али дугорочно, то може бити скупље од самог филтера:
Мотор без ДПФ-а емитује више чађи, што прља ЕГР вентил и турбину, скраћујући им век.
Аутомобил може пасти на техничком прегледу због повећане емисије.
У ЕУ земљама, возило без ДПФ-а не може да се региструје – што отежава продају у иностранству.
Казне за овакве преправке у Србији још нису високе, али стручњаци упозоравају да ће ускоро и код нас бити обавезна мерења емисије чађи.
Шта је боље решење?
Уместо скидања, препоручује се професионално чишћење ДПФ-а, које кошта 80–120 евра и враћа филтер у фабричко стање.
Такође, редовна вожња на дужим релацијама (бар 20 минута на већим обртајима) помаже да се филтер сам регенерише.
Дакле, скидање ДПФ-а можда делује као брзо решење, али дугорочно може донети више штете него користи. Мања потрошња и више снаге не вреде ако вам мотор, турбина или регистрација дођу у питање. Право решење је правилан сервис, а не превара софтвера.