Срби који имају ове аутомобиле могу да почну да плачу, неће моћи да их продају ни за кикирики
Произвођачи наводе да ови системи значајно повећавају цену аутомобила, а нови Dacia Дустер је добио само три звездице због тога. Стратегија Висион Зеро има за циљ потпуно уклањање смртних случајева у саобраћају и уводи нове категорије оцењивања од 2026. године.
Док сигурносни захтеви у аутомобилској индустрији постају све строжи, челници Цитроëна и Дације упозоравају да би нова правила могла угрозити њихову највећу предност – ниску цену возила.
У интервјуу за британски Аутоцар, директори Thierry Коскас (Цитроëн) и Денис Ле Вот (Дациа) наводе да подржавају регулативу ЕУ, али сматрају да све захтевнији критеријуми Еуро НЦАП-а нису у складу са стварним очекивањима просечних купаца.
Кључни проблем представљају строжа правила за добијање пет звездица на тестовима безбедности, која од 2026. укључују и обавезне напредне системе помоћи возачу (АДАС). Ти системи значајно повећавају цену аутомобила, кажу произвођачи. Тако, на пример, нови Dacia Дустер, који кошта око 21.000 евра, има свега три звездице.
-Не споримо важност безбедности, али наш циљ су прописи, не трка за звездицама“, каже Ле Вот. Коскас додаје да нова технологија често брзо застарева, док системи умеју да буду збуњујући – и сам их редовно искључује током вожње.
Из Еуро НЦАП-а поручују да њихови стандарди подстичу иновације и да су звездице важне јер корисници често гледају само њих.
Од 2026. уводи се и оцењивање додатних категорија, попут безбедности након судара и помоћи у вожњи, у оквиру стратегије Висион Зеро – иницијативе за потпуно уклањање смртних случајева у саобраћају.