Srbi koji imaju ove automobile mogu da počnu da plaču, neće moći da ih prodaju ni za kikiriki
Proizvođači navode da ovi sistemi značajno povećavaju cenu automobila, a novi Dacia Duster je dobio samo tri zvezdice zbog toga. Strategija Vision Zero ima za cilj potpuno uklanjanje smrtnih slučajeva u saobraćaju i uvodi nove kategorije ocenjivanja od 2026. godine.
Dok sigurnosni zahtevi u automobilskoj industriji postaju sve stroži, čelnici Citroëna i Dacije upozoravaju da bi nova pravila mogla ugroziti njihovu najveću prednost – nisku cenu vozila.
U intervjuu za britanski Autocar, direktori Thierry Koskas (Citroën) i Denis Le Vot (Dacia) navode da podržavaju regulativu EU, ali smatraju da sve zahtevniji kriterijumi Euro NCAP-a nisu u skladu sa stvarnim očekivanjima prosečnih kupaca.
Ključni problem predstavljaju stroža pravila za dobijanje pet zvezdica na testovima bezbednosti, koja od 2026. uključuju i obavezne napredne sisteme pomoći vozaču (ADAS). Ti sistemi značajno povećavaju cenu automobila, kažu proizvođači. Tako, na primer, novi Dacia Duster, koji košta oko 21.000 evra, ima svega tri zvezdice.
-Ne sporimo važnost bezbednosti, ali naš cilj su propisi, ne trka za zvezdicama“, kaže Le Vot. Koskas dodaje da nova tehnologija često brzo zastareva, dok sistemi umeju da budu zbunjujući – i sam ih redovno isključuje tokom vožnje.
Iz Euro NCAP-a poručuju da njihovi standardi podstiču inovacije i da su zvezdice važne jer korisnici često gledaju samo njih.
Od 2026. uvodi se i ocenjivanje dodatnih kategorija, poput bezbednosti nakon sudara i pomoći u vožnji, u okviru strategije Vision Zero – inicijative za potpuno uklanjanje smrtnih slučajeva u saobraćaju.