Све што треба да знате о пртљагу за мотоцикл
На тржишту постоји огромна понуда пртљага разних произвођача и запремина, па избор може бити компликован и збуњујућ, пише сајт Половни аутомобили.
Кофери и торбе додатно повећавају употребну вредност мотоцикла тако што вам омогућавају да понесете разне ствари које иначе не бисте могли. Мотоцикл који је опремљен коферима може да пренесе мању набавку из супермаркета, ручни алат, лаптоп, а уједно служи и да после вожње одложите кацигу и јакну како би слободно уживали у шетњи.
Кофери и торбе спадају у основну опрему без које путовање мотоциклом није могуће. На тржишту постоји огромна понуда пртљага разних произвођача и запремина, па избор може бити компликован и збуњујућ. У овом тексту, објаснићемо све појединости.
Уопштено о пртљагу
Пртљаг се у основи дели на тврди и меки. Тврди пртљаг подразумева пластичне и металне кофере, док у меки спадају торбе од текстила или коже. Од недавно постоји и трећа врста, а то је комбинација пластике и текстила којом се постиже компромис у виду чврстине и мале тежине. Разликујемо тзв. танк торбе, односно текстилне или полутврде торбе које се монтирају на резервоар (танк) мотоцикла.
Пртљаг може бити централни, када је монтиран на реп мотоцикла, или бочни, када је монтиран са стране. У већини случајева могуће је комбиновати пртљаг по потреби. На пример: пластични тврди централни кофер са текстилним бочним торбама и обрнуто.
Бочни и централни пртљаг је међусобно независтан, па можете направити разне комбинације које одговорају вашим потребама. Занимљиво је да већи мотоцикл, опремљен централним и бочним коферима са танк торбом, може имати око 150 литара укупне запремине коју можете искористити.
Тврди пртљаг – предности и мане
Ради се о бочним и централним коферима од тврде пластике или алуминијума. Отпорни су на спољашне утицаје, па ће ваше ствари увек бити суве и без прашине. З
бог чврсте везе са мотоциклом не помера их ветар. Дозвољавају пренос тежих ствари. Брзо и лако се монтирају и демонтирају са мотоцикла. Када стигнете на одредиште, притиском на дугме их демонтирате и носите до смештаја.
Тврди пртљаг је увек осигуран бравом и кључем, тако да су ваше ствари заштићене од крађе, а наравно ни кофери се не могу демонтирати без кључа. Пртљаг сам по себи није аеродинамичан, мада су по том питању пластични кофери бољи од алуминијумских кофера и меког пртљага.
Све што важи за пластичне кофере важи и за алумијумске, али са неколико битних разлика. Алумијумски кофери су значајно издржљивији од пластичних. Могу да се огребу или деформишу, али ће и као такви остати употребљиви. За разлику од пластичних кофера који у случају пада и претурања могу да пукну и одвоје се од мотоцикла.
Још једна мала, али битна особина, јесте да се бочни алумијумски кофери отварају одозго за разлику од пластичних који се отварају са стране, па вам ствари неће испадати ако вам нешто затреба у путу.
Због горе наведених особина, пластични кофери визуелно и по намени више пристају друмским мотоциклима док су алумијумски намењени тзв. "адвентуре" класи.
Највећа мана тврдог пртљага јесте сама тежина кофера, односно система. Алумијумски кофери су обично тежи од пластичних због робустне израде.
Да би монтирали тврди пртљаг потребно је имати специфичне и наменске носаче за одређени модел мотоцикла. Када се кофери не користе, носачи остају на мотоциклу.
Друга мана тврдог пртљага јесте сама цена. Зависно од произвођача и величине кофера, цене комплетног пртљага варирају од 400 до чак 1500 евра ако се одлучите за алумијумску варијанту.
Меки пртљаг – предности и мане
Меки пртљаг су торбе од текстила или коже. Постоје централне роло торбе које се фиксирају на реп мотоцикла и бочне торбе које се фиксирају са стране, односно бисаге.
Све што је предност тврдог пртљага, мана је меког пртљага и обрнуто. Главне предности код меког пртљага леже у томе што је лаган, не оптерећује мотоцикл и повољнији је за куповину. Ако путујете ван уређених путева са релативно мањим мотоциклом, меки пртљаг је најбоље решење. Уколико се деси претурање или пад, мекани пртљаг се неће поломити.
Навешћемо и највеће мане меког пртљага. Они захтевају везивање каишевима и пажљивије фиксирање. Морате их заштити од кише, а и немате могућност да их осигурате. Лако могу да се демонтирају или расеку ножем. Још једна мана јесте да меки пртљаг нема носаче већ се ослања на сам мотоцикл, па ће торбе временом да оштете лакиране површине и пластике.
Под меки пртљаг увртићемо и танк торбе које се монтирају на резервоар испред возача. Ово је изузетно практичан комад опреме у који можете одложити ситне ствари које користите на путовању. Идеално за флашицу воде, телефон, документа, фото апарат и сл. За све оно што вам треба при руци.
Шта је битно код куповине пртљага? – Носивост мотоцикла
Простора, односно пртљага на мотоциклу никад није довољно, али то не значи да је то увек изводљиво и потребно.
Мотоцикли су осетљиви на додатну тежину. Ако купите превелики и претежак пртљаг, ризикује да поломите задњи део рама, упропастите задњи амортизер и значајно нарушите возне карактеристике.
Нису сви мотоцикли дизајнирани да носе велику количину пртљага. То ћете видети у спецификацијама сваког модела мотоцикла где је наведено максимално оптерећење у килограмима. На пример, 180кг за нејкед мотоцикл из средње класе.
То значи да од 180кг, одузмете тежину возача, сувозача (са опремом), а оно што вам остане је за пртљаг. Ту рачунајте да сами кофери и носачи чак и празни теже и до 15 килограма.
Пример:
Max. носивост 180 кг. Возач 90 кг, сувозач 60 кг. Остаје вам 30 кг за пртљаг.
У том случају, меки пртљаг би био мање болна опција. Наравно, мотоцикл може бити оптерећен и нешто више него што је прописано, али након прве дуже вожње схватићете да се тако не може уживати у вожњи.
Да ли је пртљаг универзалан?
Меки пртљаг се обично везује каишевима, што значи да нису потребни никакви носачи, па је самим тим универзалан.
Код чврстог пртљага за монтажу су потребни носачи, како горњих тако и бочних кофера. Носачи нису универзални. Сваки модел мотоцикла захтева наменски дизајниран носач. Они се купују засебно и нису укључени у цену кофера.
Постоје десетине произвођача тврдог пртљага. Сваки произвођач има сопствена решења монтаже како носача, тако и самих кофера. Комбинације између произвођача у већини случајева нису могуће.
Пре него што се одлучите за куповину, обавезно се распитајте код продавца да ли то одговара вашем мотоциклу. Већина произвођача мотоцикала нуди и оригиналан пртљаг као додатну опрему. Цене и квалитет варирају, па је на вама да одлучите да ли ћете изабрати оригинални пртљаг или га купити накнадно.
Напомена – пазите се копија и нонаме кофера
У последње време на тржишту је учестала појава кофера који су копије или непознатог порекла. Како пртљаг спада у скупу опрему, уштеда у овом случају може да вам се "обије о главу".
Проблем код таквих кофера је сам квалитет пластике и систем качења који је лошег квалитета, па се лако може десити да се кофер откачи на већој брзини или при удару у рупу. Изгубићете пртљаг, а да ни не знате, при чему постоји ризик да кофер оштети друго возило што повлачи низ проблема. Извор: Половни аутомобили; Аутор: Александар Стојановић