Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

ВЕРОВАТНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Колики би требало да буде притисак ваздуха у гумама зими?

08.11.2023. 11:36
Пише:
Србија Данас
pumpanje guma
пумпање гума / Извор: Профимедиа

Спољашња температура ипак утиче на притисак у гумама.

Одговарајући притисак у гумама је кључан за сигурност аутомобила али и за "здравље" самих гума. Ако притисак у гумама није исправан, то утиче на животни век гума, а може бити и врло опасно.

ЗА БОГАТАШЕ НЕМА КРИЗЕ: Ferrari распродат до 2026. годинеFerrari

ЗА БОГАТАШЕ НЕМА КРИЗЕ: Ferrari распродат до 2026. године

МАНУЕЛНИ ИЛИ АУТОМАТСКИ: Ево који мењач бира већи број возача и шта наводе као разлог menjač

МАНУЕЛНИ ИЛИ АУТОМАТСКИ: Ево који мењач бира већи број возача и шта наводе као разлог

МАНУЕЛНИ ИЛИ АУТОМАТСКИ: Ево који мењач бира већи број возача и шта наводе као разлог menjač

МАНУЕЛНИ ИЛИ АУТОМАТСКИ: Ево који мењач бира већи број возача и шта наводе као разлог

Прописани притисак у гумама доста се разликује од возила до возила, а зависи од врсте гума, масе аутомобила и његовог оптерећења. Подаци о препорученом притиску у гумама обично се могу пронаћи на Б-стубу аутомобила на страни возача или на унутрашњој стани поклопца резервоара за гориво. Ако нису ни на једном од ових места, сигурно ћете их пронаћи у упутству за коришћење аутомобила.

У зависности од тога колико возите, старости и стања гума, оптерећењу аутомобила, спољашњој температури и многим другим факторима притисак ваздуха у гумама није константан, већ се често мења, а временом понекад зна и да знатно падне. Због тога се препоручује да редовно проверавате стање притиска у гумама. То не мора бити превише често, а идеално би било да притисак проверите при сваком другом точењу горива. За већину возача је то отприлике сваке две недеље до месец дана.

Шта се може догодити ако је притисак у гумама неприкладан? Ако је притисак ваздуха пренизак, површина којом гума има контакт с друмом се повећава. Самим тим, повећава се и отпор котрљања, што на крају доводи до веће потрошње горива.

Такође, чак и код малог одступања гума се благо деформише, а због тога се стабилност у вожњи смањује. То се у екстремним случајевима може завршити трагично, поготово ако пребрзо возите у кривинама. Из истог разлога повећава се пут кочења, а гуме чак могу да пукну током вожње.

Још опаснији је превисок притисак у гумама. У том случају се површина којом гума има контакт с друмом смањује. Тиме се смањује отпор котрљања и потрошња горива, али се истовремено повећава трошење гуме на контактној површини. Гума због мање контактне површине има дужи пут кочења и већу могућност за проклизавање у кривинама. Такође се повећава ризик од аквапланинга.

На колико пумпати?

Аутомобилске гуме већине модела аутомобила обично пумпамо на притисак од 2 до 2,4 бара, а препоручену бројку за ваш аутомобил, која је обично истакнута на налепници негде на аутомобилу (обично на лиму унутрашње стране, или оквиру врата), ваља примењивати током целе године јер не постоје различити бројеви за лето или зиму.

Међутим, спољашња температура ипак утиче на притисак у гумама, па ћете зато зими када стигну "минуси" морати чешће да проверавате и допуњујете гуму ваздухом него у летњим месецима, а све како бисте одржали идеалан притисак који је један од битнијих фактора за безбедност вожње.

Старо мишљење возача је да су недовољно напумпане гуме боље за вожњу у зимским условима јер тада гуме остварују већи контакт с тереном по којем возе. Теоретски, то је тачно, а понекад је и корисно, на пример, при извлачењу из дубоког песка, међутим, ипак није безбедно возити с ниским притиском у гумама. Савет је да и лети и зими држите притисак ваздуха у гумама тачно оноликим колико препоручује произвођач.