ВОЖЊА ПОПУТ НАГРАДНЕ ИГРЕ: Ово је рецепт за СИГУРНИЈЕ ПУТЕВЕ, резултат је импресиван!
Алгоритам награђује смиренији и предвидљив стил вожње, а добри резултати доносе попусте на полисе осигурања или бонусе код партнера
У Јужној Кореји сигурност у саобраћају добила је неочекиваног савезника, видео-игру. Тачније, апликације које свакодневну вожњу претварају у такмичење с бодовима, наградама и јавним ранг-листама. Идеја је једноставна: што углађеније возите, то више расте рејтинг. Резултат је, барем према тврдњама тамошњих компанија, драматично смањење броја несрећа. Ипак, као и свака игра која прати кретање и дела играча, и ова отвара озбиљна питања о приватности.
Средње име овог тренда је Тмап, најкоришћенија навигацијска апликација у земљи. Још од 2018. њезин систем „Дривинг Сцоре“ прати начин вожње: убрзавања, кочења, пролазак кроз кривине, прекорачење брзине... Алгоритам награђује смирени и предвидљив стил вожње, а добри резултати доносе попусте на полисе осигурања или бонусе код партнера.
Према интерним анализама, Тмап тврди да је управо захваљујући тој игри спречено више од 31 хиљаде саобраћајних несрећа између 2018. и 2020. године. До краја 2024. у систему је учествовало 19 милиона људи, а више од половине је добило неку врсту награде.
Убрзо су реаговали и конкуренти. Апликација Како Мап увела је властиту верзију још 2022., Навер Мап 2024., а у целу причу укључила се и платформа за изнајмљивање возила Соцар. Посебност корејског модела јесте то да резултати нису скривени. Они су јавни и интегрисани у апликације које људи ионако свакодневно користе, па се чак може видети где поједини возачи стоје на лествици у односу на друге. Та друштвена компонента додатно појачава мотивацију.
-То је једно од ретких такмичења у којем сви добијају када резултати расту - рекао је Chun Ji-yeon из Корејског института за истраживање осигурања. Сигурнија вожња значи мање несрећа, мање одштетних захтева и уштеде за осигуранике, али и за саме возаче.
Сјајна идеја има и своју тамну страну. Јер ако апликације могу бележити свако убрзање, кочење или прекорачење брзине, поставља се питање, ко још има приступ тим подацима и у које сврхе? У САД-у су слични системи већ довели до судских тужби. Фирме попут LexisNexisa и произвођачи аутомобила попут ГМ-а оптужени су да су податке о навикама вожње корисника делили с осигураницима без довољно транспарентности и заштите. Критичари упозоравају да оно што данас изгледа као добровољно учествовање у игри сутра лако може прерасти у обавезно праћење, у систем који возача посматра и оцењује на сваком кораку.
Корејски експеримент стога отвара занимљиво питање: где је граница између подстицаја и надзора? Са становишта сигурности, резултати су импресивни и нико не спори да мање несрећа значи и мање страдалих. Али цена тог напретка може бити нови ниво губитка приватности.