VOŽNJA POPUT NAGRADNE IGRE: Ovo je recept za SIGURNIJE PUTEVE, rezultat je impresivan!
Algoritam nagrađuje smireniji i predvidljiv stil vožnje, a dobri rezultati donose popuste na polise osiguranja ili bonuse kod partnera
U Južnoj Koreji sigurnost u saobraćaju dobila je neočekivanog saveznika, video-igru. Tačnije, aplikacije koje svakodnevnu vožnju pretvaraju u takmičenje s bodovima, nagradama i javnim rang-listama. Ideja je jednostavna: što uglađenije vozite, to više raste rejting. Rezultat je, barem prema tvrdnjama tamošnjih kompanija, dramatično smanjenje broja nesreća. Ipak, kao i svaka igra koja prati kretanje i dela igrača, i ova otvara ozbiljna pitanja o privatnosti.
Srednje ime ovog trenda je Tmap, najkorišćenija navigacijska aplikacija u zemlji. Još od 2018. njezin sistem „Driving Score“ prati način vožnje: ubrzavanja, kočenja, prolazak kroz krivine, prekoračenje brzine... Algoritam nagrađuje smireni i predvidljiv stil vožnje, a dobri rezultati donose popuste na polise osiguranja ili bonuse kod partnera.
Prema internim analizama, Tmap tvrdi da je upravo zahvaljujući toj igri sprečeno više od 31 hiljade saobraćajnih nesreća između 2018. i 2020. godine. Do kraja 2024. u sistemu je učestvovalo 19 miliona ljudi, a više od polovine je dobilo neku vrstu nagrade.
Ubrzo su reagovali i konkurenti. Aplikacija Kako Map uvela je vlastitu verziju još 2022., Naver Map 2024., a u celu priču uključila se i platforma za iznajmljivanje vozila Socar. Posebnost korejskog modela jeste to da rezultati nisu skriveni. Oni su javni i integrisani u aplikacije koje ljudi ionako svakodnevno koriste, pa se čak može videti gde pojedini vozači stoje na lestvici u odnosu na druge. Ta društvena komponenta dodatno pojačava motivaciju.
-To je jedno od retkih takmičenja u kojem svi dobijaju kada rezultati rastu - rekao je Chun Ji-yeon iz Korejskog instituta za istraživanje osiguranja. Sigurnija vožnja znači manje nesreća, manje odštetnih zahteva i uštede za osiguranike, ali i za same vozače.
Sjajna ideja ima i svoju tamnu stranu. Jer ako aplikacije mogu beležiti svako ubrzanje, kočenje ili prekoračenje brzine, postavlja se pitanje, ko još ima pristup tim podacima i u koje svrhe? U SAD-u su slični sistemi već doveli do sudskih tužbi. Firme poput LexisNexisa i proizvođači automobila poput GM-a optuženi su da su podatke o navikama vožnje korisnika delili s osiguranicima bez dovoljno transparentnosti i zaštite. Kritičari upozoravaju da ono što danas izgleda kao dobrovoljno učestvovanje u igri sutra lako može prerasti u obavezno praćenje, u sistem koji vozača posmatra i ocenjuje na svakom koraku.
Korejski eksperiment stoga otvara zanimljivo pitanje: gde je granica između podsticaja i nadzora? Sa stanovišta sigurnosti, rezultati su impresivni i niko ne spori da manje nesreća znači i manje stradalih. Ali cena tog napretka može biti novi nivo gubitka privatnosti.