Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Зашто се у ауту осећа МИРИС КИСЕЛИНЕ и остали чести проблеми са алтерантором?

04.11.2020. 18:18
Пише:
Србија Данас/Телеграф
alternator
алтернатор / Извор: Фото: Профимедиа

Проблеми са алтернатором нису ретки, а лампица на инструмент табли указује када са њим имамо проблема. Ако се она упали, мотор је у опасности...

Алтернатор је електрични генератор који електричном енергијом пуни све уређаје у аутомобилу, укључујући и акумулатор. Генератор се понаша као мала електрана која даје струју онда када је она возилу потребна. Постоје две врсте генератор: динамо и алтернатор.

Динамо је генератор једносмерне, док је алтернатор генератор наизменичне струје. Већина савремених аутомобила има алтернаторе, односно генераторе наизменичне струје, пошто су они јачи и при веома малом броју обртаја дају електричну енергију којом се пуни акумулатор. Да би се акумулатор напунио, потребна му је једносмерна струја, због чега алтернатор има усмеривач који наизменичну струју претвара у једносмерну.

Проблеми са алтернатором нису ретки, а на инструмент табли постоји лампица која светли када имамо проблема са тим делом. Ако се она упали, то је знак да је мотор у опасности. То значи да би ауто могао ускоро да стане, односно да ће се на мотору појавити мањи или већи квар.

alternator
алтернатор / Извор: Фото: Профимедиа

У неким случајевима то може да буде сасвим безазлен квар, као што је нпр. обичан контакт, што се може лако решити. Ипак, у најтежим случајевима, може да дође до потпуног престанка рада алтернатора, јер без њега акумулатор може струјом да напаја аутомобиле само још неко краће време. А када се лампица упали, може доћи и до пуцања ремена који је покретач алтернатора, што такође може да изазове велики проблем, пише Silux

Осим ремена, чест је и квар кога проузрокује реглер алтернатора, најчешће због истрошености четкица, али и квара у електронском делу реглера. Квар на реглеру алтернатора лако може да се примети, јер због њега у кабини може да се појави јак мирис киселине.

Тада треба отворити поклопац мотора и проверити горњу површину акумулатора. Ако је она влажна, значи да киселина излази из акумулатора јер је пуњење прејако. Реглер је одговоран за правилно пуњење акумулатора, па је у овом случају потребно и њега заменити. Квар на алтернатору може да се појави и када се лампица упали само приликом паљења, а касније, када мотор проради, она се угаси.

Уз све то, пре него што се се икакав квар догоди, добро је извести различита мерења. На пример, добро је посебним уређајем (који може да се купи) или код аутомеханичара, измерити напон акумулатора. Напон мора да буде између 13,5 и 14 В. Треба га мерити док мотор ради, али и у самом тренутку паљења, јер ако падне испод 10 В то је знак да је сам акумулатор при крају. Када постоје осцилације у напону на самом акумулатору, то је знак да ни алтернатор, такође, не ради добро и да се на њему појавио квар.

И сам алтернатор може да се испита. Код испитивања, алтернатор треба довести на радну температуру од 25 степени, потом искључити мотор и одвојити минус пол акумулатора од масе. Затим на проводник од Б прикључка треба ставити штипаљку амперметра, а између прикључка Б и масе треба ставити волтметар.

Након тога треба одвојити реглер од алтернатора, вратити везу са негативног пола акумулатора и након тога спојити извод Д и ДФ на алтернатору. Потом треба дати контакт и укључити дуга светла, и проверити да ли светли контролна лампица. Након тога, треба покренути мотор и лампица би требало да се угаси. Потребно је лагано повећавати број обртаја мотора док и сам алтернатор не постигне исто.

Када је алтернатор исправан, амперметар ће показивати номиналну струју близу вредности од 2/3 Imax.