Французи верују у литијум - Ево где је Србија по питању зелене транзиције
Након четири године истраживања, иновација и развоја, заједничка компанија Стелантиса, Тотал Енерџиса и Мерцедеса – Аутомотиве Cells Company (ACC) – бележи овог месеца важну прекретницу. На тржиште је пласирала прве ЕВ батерије произведене у Француској, које ће бити уграђене у електричне аутомобиле Пежоа и Опела.
Како пише "Фигаро", амбиције ACC су да постане "шампион европског суверенитета" на тржишту на ком тренутно доминира Кина. Батерије су произведене у фабрици која је свечано отворена у мају 2023. године у близини Ленса. До 2030. године, ACC планира да произведе 2–2,5 милиона батеријских пакета, осигуравајући 20% тржишног учешћа у ЕУ. У питању је технологија на бази никла, мангана и кобалта (НМЦ), која представља подврсту литијум јонских батерија.
Критичне сировине – основ зелене транзиције
Пројекат има посебан значај за Француску као симбол нове зелене индустријске револуције на северу земље. У истој регији От-д-Франс планиране су још три гигафабрике, због чега је она сада позната и као "долина батерија".
Француска је препознала значај развоја сопствене индустрије базиране на критичним сировинама у тренутку када европски Зелени договор намеће постепено укидање мотора са унутрашњим сагоревањем до 2035. године.
Поред подстицаја за улагања у фабрике батерија, Француска је прогласила литијумски рудник "Емили" пројектом од националног значаја, убрзавајући процедуру отварања. Процењује се да у некадашњем руднику каолина у области Алије има довољно литијума за производњу батерија за 700.000 електричних возила годишње. Овим потезима постављени су темељи за европску конкурентност у ланцу вредности за електрична возила, чиме се Француска сврстава међу водеће играче у растућем сектору е-мобилности.
Где је Србија у зеленој транзицији?
Сличан потенцијал има и Србија захваљујући пројекту "Јадар", које би по многим прогнозама могао да постанестуб развоја интегрисаног ланца вредности. Литијум пружа изузетну шансу за креирање екосистема који укључује производњу катода, батерија, делова за е-возила и самих електричних аутомобила. О томе је било речи и на конференцији Look Уп која је недавно окупила у Београду стручњаке и пословне лидере у области зелене транзиције.
Директор компаније ЕлевенЕс, Немања Микаћ, истакао је да Србија има јединствену шансу да заокружи цео ланац вредности.
- Центар тог процеса је технологија батерија, нарочито ЛФП батерије, која ће бити кључна наредних 10 до 15 година. Србија има јединствену шансу ван Азије да постане лидер у стандардизацији технологије ЛФП, која чини половину светске производње батерија. Друга половина производње већ постоји у земљама попут Немачке, Шведске, Шпаније и Француске. Ми смо први у Европи који радимо на овој технологији, и очекујем да ће постајати све присутнија - истакао је Микаћ.
Он је упоредио литијум јонске батерије и ЛФП технологију са бензином и дизелом у аутомобилима, наглашавајући да ће те две технологије доминирати на тржишту.
- Назовимо ЛФП нашим новим дизелом, који може бити развијен управо у Србији - рекао је директор суботичке фабрике батерија.
Закључак је да уз стратешко планирање и сарадњу са ЕУ, Србија има прилику да се придружи овој петој индустријској револуцији и изгради одрживи ланац вредности за индустрије будућности. Основ за сарадњу и дубљу интеграцију у европски ланац вредности представљаће Меморандум који је летос потписан са највишим представницима ЕУ.
Захваљујући богатству литијума, Србија би могла да допринесе енергетској транзицији читаве Европе, док истовремено осигурава одржив економски раст. Студија процене економског утицаја показала је да би развој ланца вредности могао потенцијално да креира преко 20.000 високо плаћених радних места и привуче више од 6 милијарди инвестиција.
Србија Данас/Телеграф