Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Весић: Никада се више није градило, капитални пројекти омогућили убрзан развој земље

25.04.2024. 14:42
Пише:
Србија Данас
Goran Vesić
Горан Весић / Извор: Танјуг/Зоран Жестић

У Србији се никада није градило као у последњих десет година, а капитални пројекти које спроводимо у готово сваком месту дали су шансу за убрзан развој земље,долазак нових инвестиција и отварање радних места не само у највећим градовима, изјавио је министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић и додао да је то ново лице успешне и развијене Србије.

Наводећи да су километри нових ауто-путева и брзих пруга, реконструисани локални и регионални путеви довели доравномерног развоја земље, Весић је у интервјуу за Курир рекао да је наш највећи инфаструктурни пројекат изградња београдског метроа коју су многи обећавали, али је само власт предвођена председником Александром Вучићемиспунила обећање и кренула да гради метро.

Весић је истакао да су радови увелико у току и да ћенасипање терена на Макишком пољу бити завршено већ у јуну што је шест месеци раније након чега, додао је, креће изградња депоа. Навео је да ће се током 2025. и 2026. године градити све станице на траси прве линије метроа, а да за оне које ће се градити наредне године већ на јесен почињу припремни радови.

Такође, Весић је рекао да су наручене две „кртице“ односно ТМБ машине које под земљом копају тунел и које ће, како је додао, 2026. године почети са радом.  Министар је навео да прва линија метроа, дужине 21,4километра, води од Железника до Миријева и да ће имати 21 станицу, док ће друга линија бити дуга 21,1 километар, спојиће Земун и Миријево и имати 23 станице.

Весић је рекао да је изградња београдског метроа највећи инфаструктурни пројекат у историји Србије и да се зато потпуно води, надгледа и финансира од стране Владе Србије.

 - Изградња метроа је изузетно комплексан пројекат. Видели сте какву пажњу у јавности је изазивало објављивање позиције трасе и станица. То је само део изазова са којима се суочавамо, а да не говорим о ризицима геолошке природе, након што крене копање тунела. Сигуран сам да ће извођачи радова и пројектни тим узету у обзир све ризике и завршити пројекат у предвиђаном року, а то је да до краја 2028. године имамо завршену прву фазу, прве линије, са 15 страница, 10 шахтова - рекао је Весић.

Након тога, додао је, следи фаза тестирања и пробних вожњи после чега ће грађани моћи да се возе првом линијом београдског метроа.

Goran Vesić
Горан Весић / Извор: Танјуг/​Сава Радовановић

Када је у питању цена, Весић је рекао да ће се она знати када буду потписани комерцијални уговори за изградњу и опремање прве две линије београдског метроа. Навео је да је процена да ће прве две линије коштати око 4,4 милијарди евра, али да ће се тачан износ знати када будеуговорен, те с тим у вези поручио грађанкама и грађанима да не верују лажима које, како каже, пласирају поједини докони и злонамерни политичари у вези са ценом метроа.

 - Лицитирају са ценама од чак десет милијарди евра, а поједини од њих који нису знали да изграде м од метроа сада причају како су они уговорили исти посао за мање паре!? Никада изградња метроа није у Београду уговорана па никоникада није ни имао цену, била она виша или нижа од оне коју ћемо ми добити у преговорима. А када цена буде уговорена тада ће јавност о томе да буде обавештена - рекао је Весић.

Навео је да је метро скуп пројекат јер, како је рекао, да није тако градила би га Југославија. Истакао је да велике метрополе као што је Београд немогу да функционишу без метроа и да ће, тек када метро буде почео да ради, грађанке и грађани видети колико ће им бити лакши и комфорнији живот.

 - Наравно, и када се уговори цена треба узети у обзир да она може да се мења због нестабилности на тржишту грађевинског материјала и глобалне економске ситуације - додао је Весић.

Коментаришући наводе да је пројекат изградње метроа пао у запећак због недостатка новца, али и због EXPO-a 2027, Весић је рекао да је чуо такве прице, али да оне нису тачне.

Pripremni radovi na izgradnji metroa u Beogradu na Makiškom polju
Припремни радови на изградњи метроа у Београду на Макишком пољу / Извор: Танјуг/​Сава Радовановић

 - Њих шире они који би да се метро никада не изгради јер ако председник Вучић успе у томе уз помоћ Синише Малог и моју, који се од почетка овог пројекта бавимо његовом реализацијом, то ће бити мерило њихове неспособности. Како да објасне људима да Вучић може да изгради метро, а они нису били у стању? - додао је Весић.

Подсетио је да је још од 1970. године, када се први путпојавила идеја о изградњи метроа у Београду, па све до данас, ова тема једна од најактуелнијих и најважнијих за грађане.

 - Пројекат ни најмање није пао у запећак, напротив динамика реализације тренутно је испред планиране. На пример, припремни радови на Макишком пољу биће завршени у јуну, а рок је био децембар ове године. То вам показује колико се брзо и са колико ентузијазма спроводимо овај пројекат - рекао је Весић.

Подсетио је да је недавно са компанијом „Power China“ потписан уговор којим су покренуте активности напројектовању и изградњи метроа на Макишу, а да се у 2025. години почиње са изградњом станица на првој линији.
Говорећи о изложби Expo 2027, Весић је рекао да је то само један од елемента програма развоја „Скок у будућност – Србија 2027“ који је представио председник Вучић.

Навео је да ће изградња сајамског простора и стамбеног блока за потребе EXPO 2027 коштати око 2,5 милијарди евра, док се у цео програм развоја „Скок у будућност – Србија 2027“ улаже чак 18 милијарди евра. То су, наводи, улагања у развој друмске и железничке инфраструктуре, реконструкцију локалних и регионалних путева,здравство, образовање, туризам, пољопривреду, у све сфере привреде и друштвеног живота.

Весић је рекао да је EXPO само круна развоја наше земље који ће се догодити у наредном периоду.

gradilište budućeg kompleksa u Surčinu
градилиште будућег комплекса у Сурчину / Извор: Танјуг/Јадранка Илић

 - У 2027. години просечна плата у Србији износиће 1.400 евра, неће бити ни метар регионалних и локалних путева који нису реконструисани. Да ли је могао то неко да замисли пре 10 година? - упитао је Весић и додао да је све то резултат успешне и мудре политике коју води председник Вучић.

На питање колико одржавање нових избора у Београду утиче на реализацију овог, али и других инфраструктурних пројеката, Весић је рекао да се најзначајнији инфраструктурни пројекти у Београду финансирају стопроцентно из републичког буџета. Ту, навео је, спадају наставак изградње обилазнице око Београда, метро, градска железница, Expo, постројења за прераду отпадних вода у Великом Селу и Батајници, нови Савски мост, мост код Аде Хује, нови железничко – друмски мост код Винче, нови музеј Николе Тесле, тунел Карађорђева – Булевар деспота Стефана који потпуно финансира Влада Србије, а чија је реализација и пројектовање, подсетио је Весић, почело када су Синиша Мали и он обављалијавне функције у главном граду.

 - Београд је једна од ретких метропола у Европи која има овакву подршку државе. Само током прошле године за путеве у Београду Република Србија уложила је три милијарде динара. Недавно смо започели и изградњу ауто-пута Београд – Зрењанин – Нови Сад. Ова саобраћајница ћепотпуно променити живот, посебно грађана леве обале Дунава. Сви ти пројекти се реализују неометано и зависе одВладе Србије која их финансира и спроводи, али наравно да је за њихову што ефикаснију реализацију потребна синергија свих нивоа власти, па и градске - рекао је Весић.

Зато је, истиче, кључно да на наредним изборима у Београду победи листа „Александар Вучић – Београд сутра“ и да град и Република наставе заједно, као једно да раде на развоју наше престонице.

Весић је рекао да се у Србији није градило као у последњих 10 година и подсетио да се граде ауто-пут од Паковраћа ка Пожеги, Моравски коридор, ауто-пут Сремска Рача – Кузмин, Фрушкогорски коридор, Дунавски коридор, брза саобраћајница Бачки Брег – Српска Црња, ауто-пут Београд – Зрењанин – Нови Сад, брзе саобраћајнице Иверак - Лајковац, Шабац – Лозница, Слепчевић – Бадовинци, брза пруга Нови Сад – Суботица, брза пруга Београд – Ниш, канализација и постројења за прераду отпадних вода…

То је, додао је, само део онога што се гради истичући да готово да нема места у Србији где се не спроводи неки капитални пројекат.

 - Сви ти пројекти дали су шансу за нови, убрзан, развој земље. Да у Србију долазе нове инвестиције, нова радна места, не само у највеће градове, већ и у друге делове земље. Да користећи брзу пругу можете да живите у Суботици, а радите у Београду, и обрнуто, да изградњом ауто-пута можете лако да одете у Овчарско-кабларску клисуру и истражите њене лепоте, а мештани овог дела земље да могу добро да живе од туризма и пољопривреде, да млади остају у својим местима и ту заснивају бизнисе, породице и живе успешно од свог рада - рекао је Весић и додао да је то ново лице успешне и развијене Србије.

Министар је истакао да је ово дефинитивно деценија српских железница, наводећи да је од 2012. године до данасизграђено 108,1 километар пруга, а да од 2000. до 2012. није изграђен ниједан центиметар пруге.

Železnička stanica u Hamburgu
Железничка станица у Хамбургу / Извор: Shutterstock

 - У истом периоду реконструисали смо 842,8 километара пруге, а планирамо изградњу и реконструкцију 2017,8 километра. Од 2000.до 2012. реконструисано је само 31 километар пруга. До краја године пуштамо у саобраћај брзу пругу Нови Сад – Суботица, а крећемо да градимо брзу пругу од Београда ка Нишу, чија је вредност око 2,75 милијарде евра - рекао је Весић.

Навео је да имамо снажну подршку Европске уније у том пројекту и да смо добили грант од око 600 милиона евра за реконструкцију пруге Београд – Ниш, те додао да се са ЕУ ради и на реконструкцији пруге Ниш – Димитровград и изградњи железничке обилазнице око Ниша.

 - Цео овај коридор биће део брзе пруге која спаја Атину и Будимпешту и повезаће Балкан са централном Европом. На овој траси Србија ће бити једна од најважнијих тачака и зато се радујем раду са колегама из Мађарске, Северне Македоније и Грчке и будућем састанку који ћемо организовати у Београду где ћемо покренути даљеактивности на овом пројекту - рекао је Весић.

На питање да ли на Копаонику и Златибору може да се заустави “урбанистички хаос који прети да изазове и еколошке акциденте”, Весић је одговорио да су се доношењем измена и допуна Закона о планирању и изградњи и применом његових одредби створили услови да се уведе ред у области на територији националних паркова.

 - Један од основних принципа, чија примена мора пратити све наше активности, јесте принцип одрживости. Логично, исти је посебно значајан за подручја која својим природни одликама и посебношћу завређују посебан режим заштите државе - рекао је Весић.

Уверен је, каже, да ће мере које су примењене кроз усвајање измена и допуна Закона о планирању и изградњи, али и оне које су у плану да буду предузете у наредном периоду, попут новог просторног плана Републике Србије, дати резултат у смислу заштите националних паркова, посебно оних који због свог изузетног туристичког потенцијала постају предмет неадекватне и прекомерне експлоатације.

 - Недавно сам се договорио са Српском академијом наука и уметности да распишемо међународне конкурсе за израду мастер планова развоја српских планина који ће бити основа за израду урбанистичких планова. Како завршавамо путеве и пруге тако све више и више планина као што су Голија, Цер, Златар, Јавор, Јелица, Гоч,Јастребац, Стара Планина па и Пештер као висораван постају доступније грађанима. Зато је важно да на конкурсу добијемо најбоље светске бирое и архитекте који се баве уређењем националних паркова, да одредимо садржаје које ће те планине имати како не би постале предмет непланске градње - рекао је Весић.

На констатацију да је, док је био заменик градоначелника Београда изјављивао да га председник Вучић и ноћу зове због рупа на путу и питање да ли га и сада, када је министар, позива и шта је најчешће на мети критика, Весић је одговорио:

 - Када сте део тима Александра Вучића и када радите за своју земљу, онда није важно је колико је сати, да ли је прошло радно време и да ли је ноћ. Грађани ове земље чекају деценијама да се реше неки проблеми и замислите висада њима кажете „зовите сутра, прошло је 15.30“. Тачно је, председник ме зове одмах, након што сазна за неки проблем, уопште није важно колико је сати. -

Као један од примера, Весић је навео асфалтирање прилаза школи у Великом Селу.

 - Прошле године у децембру председнику се обратила мајка троје деце из Великог Села у долини Јадра. Пожалила се како је прилаз школи у том селу остао неасфалтиран. Председник ме одмах звао, издао сам налог и прилаз школи је асфалтиран. Таквих примера имате на десетине. Пут Рам – Братинац, Суви до Стубал, Кокин Брод – Прибојска Бања, Осоница крај Ивањице, село са највише деце у Србији, пут до цркве Покајнице и до Цркве Захвалнице у Радовањском лугу и многи други путеви, сви су они урађени на препоруку председника Вучића који веома добро разуме колико је важан развој локалне инфраструктуре и да свако место и свако село има пут - рекао је Весић.

На питање у вези са друштвеним мрежама, Весић је рекао да су оне за њега посебно важан алат комуникације са грађанима.
Подсетио је да је присутан на свим релевантним мрежама, али и да је написао уџбеник о коришћењу друштвених мрежа у политици који ће ускоро бити и објављен у Србији и Словенији.

Goran Vesić
Горан Весић / Извор: Танјуг/Предраг Митић

 - Онда вам је јасно са којом пажњом и страшћу приступам том послу. Док сам био у граду Београду једном седмично сам имао уживо укључења на Фејсбуку, Инстаграму и Јутјубу где су се грађани јављали или путем видео позива или путем коментара и износили своје проблем - рекао је Весић.

Навео је да његову покретну канцеларију, коју је покренуо док је био у Граду и обилазак важних инфраструктурних пројеката сада на републичком нивоу често прате камере за уживо пренос.

Весић је истакао да су отвореност и партиципација за њега одлике успешне државне управе и да за то жели да грађанима максимално приближи шта је то што се ради у министарству на чијем је челу, али и да им пружи још један вид комуникације где могу да изнесу свој проблем, дају сугестију, поставе питање…

 - Наравно, сада када сам у Влади, имам мање времена да се директно бавим мрежама, али имам тим људи који све време прати, ажурира, комуницира са грађанима и редовно ме извештава о њиховим захтевима. Многе смо проблем решили сазнајући за њих кроз поруке грађана, од тротоара, недостајуће саобраћајне сигнализације до реконструкције коловоза - рекао је Весић.

Позвао је грађане да пишу и даље, уз поруку да ће се он и његов тим потрудити да свако добије одговор и реше проблеме који могу бити решени.

 - Верујем да тако треба да раде све моје колеге у Влади јер ако председник Вучић има времена да прича са људима имамо ваљда и ми? Презирем политичаре од локалног до републичког нивоа који немају времена да обилазе грађане, који не изађу на лице места када се деси неки проблем или несрећа или не покажу емпатију према људима. Да преведем на српски, који све раде супротно од онога што ради председник Вучић који има највећу подршку грађана. Политика значи да решавате проблеме а већина проблема није лепо. Али они то не разумеју. То су политичари који кратко трају једино што нанесу велику штету. А само треба да погледају шта председник Вучић ради када је у питању комуникација са људима - закључио је Весић.

Извор: Србија Данас