КАДА ЗАСТАРЕВАЈУ ДУГОВИ ЗА РАЧУНЕ? Стручњаци апелују: ОВО је јако важно
Сваки потрошач је дужан да у року изјави приго.
Вечита дилема грађана је када застаревају дугови за неплаћене рачуне. Закон о облигационим односима регулише сва дуговања за комуналије и многи не знају да она застаревају након 12 месеци од настанка дуга, односно датума на рачуну.

КУПЦИ ЋЕ ДОБИТИ ПОВРАТ И ДО 5.000 ЕВРА: Влада дуплирала фонд, ево ко има право на субвенције

УСВОЈЕНА НОВА УРЕДБА О СУБВЕНЦИЈИ ЗА КУПОВИНУ ПРВОГ СТАНА: Добре вести и за све маме које су послале погрешна документа

ОВО СУ НОВЕ ЦЕНЕ ГОРИВА: Ево колико ћемо наредних недељу дана плаћати бензин и дизел
После тог рока, трговац има право да тужи корисника услуге који, да би избегао наплату дуга, може да се позове на рок застарелости у том случају. Дејан Гавриловић, председник удружења "Ефектива" који се бави заштитом потрошача појаснио је за које све услуге важи овај рок у једном ранијем интервјуу.
- Једногодишњи рок застаревања односи се на комуналне услуге и сродне делатности. То су све услуге од општег економског интереса - струја, вода, телефон, кабловска, паркинг сервис. Значи, све оне услуге које чак не морају да буду пружане од трговаца који представљају јавна комунална предузећа, него и оне у које спадају приватне компаније попут мобилних и кабловских оператера. Све то спада у једногодишњи рок застарелости - рекао је Гавриловић раније.
Гавриловић је појаснио у којим ситуацијама дуг поново постаје важећи. Објаснио је и како то трговац може да наплати.
- Проблем је што неки мобилни оператери, односно њихови правни заступници, покушавају да обману дужнике иако је прошло годину дана. Дуг застарева после годину дана и то је једина истина. Сваки потрошач је дужан да у року изјави приго - навео је раније Гавриловић.
Члан 374 ЗОО
Потрошачи масовно жале да поједини трговци услугама фиксне и мобилне телефоније преко својих пуномоћника покушавају наплату давно застарелих потраживања, уз тврдњу да се на ове услуге, наводно, не примењује члан 378 Закона о облигационим односима (ЗОО), који предвиђа једногодишњи рок застарелости за комуналне услуге, струју и телефонију, већ се, за правна лица, примењује члан 374 ЗОО који предвиђа трогодишњи рок застарелости, а за физичка лица, члан 371 ЗОО који предвиђа општи, десетогодишњи рок застарелости.
Разлика у примени рока застарелости постоји само код комуналних услуга, која се подводе под члан 378 став 1 овог Закона, а тај став се односи искључиво на домаћинства, не и на правна лица. Тако се на физичка лица примењује једногодишњи рок застарелости, а на правна лица рок застарелости од три године.
Гавриловић је на крају био истакао да потрошач није обавезан да чува приспеле рачуне и копије уплатница. Такође, у случају спора то може да представља озбиљан проблем, а "Ефектива" је раније саветовала свим потрошачима да ипак чувају све пристигле рачуне.
- С обзиром на то да се често дешавају ситуације да неки трговац потражује од потрошача нешто за шта он тврди да је плаћено, а није сачувао уплатницу и то не може да докаже, једини доказ у таквој ситуацији је евиденција трговца. Трговац то може да лажира, може доћи и до квара у систему, па да се појави неки дуг који је стварно плаћен, а потрошач то не може да докаже и онда ће да изгуби спор или ће морати поново да плати. Зато је савет потрошачима да чувају доказе. То не мора да буде уплатница, довољан је и рачун за струју, телефон, на ком је назначено да нема претходног дуговања. Сваки такав рачун је доказ да су за претходни месец обавезе плаћене - закључио је раније Гавриловић.