scattered clouds
11°C
24.04.2024.
Beograd
eur
117.1643
usd
109.4482
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

KADA ZASTAREVAJU DUGOVI ZA RAČUNE? Stručnjaci apeluju: OVO je jako važno

04.03.2023. 16:33
Piše:
Srbija Danas/Informer
Račun
Račun / Izvor: Foto: Profimedia/ilustracija
Svaki potrošač je dužan da u roku izjavi prigo.

Večita dilema građana je kada zastarevaju dugovi za neplaćene račune. Zakon o obligacionim odnosima reguliše sva dugovanja za komunalije i mnogi ne znaju da ona zastarevaju nakon 12 meseci od nastanka duga, odnosno datuma na računu.

KUPCI ĆE DOBITI POVRAT I DO 5.000 EVRA: Vlada duplirala fond, evo ko ima pravo na subvencije

KUPCI ĆE DOBITI POVRAT I DO 5.000 EVRA: Vlada duplirala fond, evo ko ima pravo na subvencije

USVOJENA NOVA UREDBA O SUBVENCIJI ZA KUPOVINU PRVOG STANA: Dobre vesti i za sve mame koje su poslale pogrešna dokumenta

USVOJENA NOVA UREDBA O SUBVENCIJI ZA KUPOVINU PRVOG STANA: Dobre vesti i za sve mame koje su poslale pogrešna dokumenta

OVO SU NOVE CENE GORIVA: Evo koliko ćemo narednih nedelju dana plaćati benzin i dizel

OVO SU NOVE CENE GORIVA: Evo koliko ćemo narednih nedelju dana plaćati benzin i dizel

Posle tog roka, trgovac ima pravo da tuži korisnika usluge koji, da bi izbegao naplatu duga, može da se pozove na rok zastarelosti u tom slučaju. Dejan Gavrilović, predsednik udruženja "Efektiva" koji se bavi zaštitom potrošača pojasnio je za koje sve usluge važi ovaj rok u jednom ranijem intervjuu.

- Jednogodišnji rok zastarevanja odnosi se na komunalne usluge i srodne delatnosti. To su sve usluge od opšteg ekonomskog interesa - struja, voda, telefon, kablovska, parking servis. Znači, sve one usluge koje čak ne moraju da budu pružane od trgovaca koji predstavljaju javna komunalna preduzeća, nego i one u koje spadaju privatne kompanije poput mobilnih i kablovskih operatera. Sve to spada u jednogodišnji rok zastarelosti - rekao je Gavrilović ranije.

Gavrilović je pojasnio u kojim situacijama dug ponovo postaje važeći. Objasnio je i kako to trgovac može da naplati.

- Problem je što neki mobilni operateri, odnosno njihovi pravni zastupnici, pokušavaju da obmanu dužnike iako je prošlo godinu dana. Dug zastareva posle godinu dana i to je jedina istina. Svaki potrošač je dužan da u roku izjavi prigo - naveo je ranije Gavrilović.

Član 374 ZOO

Potrošači masovno žale da pojedini trgovci uslugama fiksne i mobilne telefonije preko svojih punomoćnika pokušavaju naplatu davno zastarelih potraživanja, uz tvrdnju da se na ove usluge, navodno, ne primenjuje član 378 Zakona o obligacionim odnosima (ZOO), koji predviđa jednogodišnji rok zastarelosti za komunalne usluge, struju i telefoniju, već se, za pravna lica, primenjuje član 374 ZOO koji predviđa trogodišnji rok zastarelosti, a za fizička lica, član 371 ZOO koji predviđa opšti, desetogodišnji rok zastarelosti.

Razlika u primeni roka zastarelosti postoji samo kod komunalnih usluga, koja se podvode pod član 378 stav 1 ovog Zakona, a taj stav se odnosi isključivo na domaćinstva, ne i na pravna lica. Tako se na fizička lica primenjuje jednogodišnji rok zastarelosti, a na pravna lica rok zastarelosti od tri godine.

Gavrilović je na kraju bio istakao da potrošač nije obavezan da čuva prispele račune i kopije uplatnica. Takođe, u slučaju spora to može da predstavlja ozbiljan problem, a "Efektiva" je ranije savetovala svim potrošačima da ipak čuvaju sve pristigle račune.

- S obzirom na to da se često dešavaju situacije da neki trgovac potražuje od potrošača nešto za šta on tvrdi da je plaćeno, a nije sačuvao uplatnicu i to ne može da dokaže, jedini dokaz u takvoj situaciji je evidencija trgovca. Trgovac to može da lažira, može doći i do kvara u sistemu, pa da se pojavi neki dug koji je stvarno plaćen, a potrošač to ne može da dokaže i onda će da izgubi spor ili će morati ponovo da plati. Zato je savet potrošačima da čuvaju dokaze. To ne mora da bude uplatnica, dovoljan je i račun za struju, telefon, na kom je naznačeno da nema prethodnog dugovanja. Svaki takav račun je dokaz da su za prethodni mesec obaveze plaćene - zaključio je ranije Gavrilović.

Piše:
Srbija Danas/Informer
04.03.2023. 16:33