Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Људи у Србији све више купују преко интернета: Имате права ЧАК и на ОВО

01.05.2018. 21:01
Пише:
Србија Данас/Агенције
Internet kupovina
Интернет куповина / Извор: Профимедиа

Онлајн трговина чини више од 10 одсто укупне трговинске размене у свету

У Србији онлајн куповина је све популарнија, због чега би требало да се боље упознате са својим правима пре, током и након куповине на интернету.

У Србији је у 2017. години више од 1.6 милиона људи куповало online, а електронска трговина у последњих пет година бележи стални раст, кажу у Министарству трговине, туризма и телекомуникација. Државна секретарка у министарству Татјана Матић рекла је да је важно да грађани буду упознати са свим правима која могу да остваре као потрошачи.

internet kupovina
интернет куповина / Извор: Профимедиа

Зато ће, додаје, Министарство од лета почети едукативну кампању чији ће фокус, пре свега, бити на позитивним примерима из праксе и правима, која се односе на заштиту потрошача, а са којима до сада нису довољно упознати. Како би се спречиле интернет преваре, Матић наводи да је битно да се грађани, пре него што наруче робу путем неког портала, информишу и провере да ли је трговац регистрован у Србији или је реч о страним платформама.

- Велика је разлика у законском смислу и у остваривању права потрошача ако је реч о трговцима online који су регистровани у Србији и оних регистрованих у неким другим земљама - додаје Матић.

Први мај на Златибору: Скоро сви хотели пуни, а ево како ће данас и сутра туристи моћи да се ЗАБАВЕ

Ако, каже, грађани купују од регистрованог трговца у Србији могу да очекују да ће њихова права као потрошача, у случају повреде, бити заштићена, али и додаје да нажалост постоје и ситуације када грађани купују на онлајн платформама које нису регистроване.

- У том случају, наравно, права потрошача се не могу заштити јер трговац није регистрован и то онда прелази у домен преваре. То се може пријавити МУП-у, пре свега Одељењу за високотехнлошки криминал - рекла је Матић.

kupovina preko interneta
куповина преко интернета / Извор: Профимедиа/илустрација

Говорећи о правима потрошача, Матић наводи да грађани нису довољно упознати да у случају када поруче робу од регистрованог трговца, који има електронску платформу у Србији, имају право да у року од 14 дана, без икаквог образложења, ту робу да вратите и добију новац назад. Такође, додаје, постоји могућност да потрошач, када је то договорио продавац, односно пошиљалац са оператором, приликом пријема робе у присуству поштара пошиљку отвори и увери се да ли је то заиста оно што је наручио.

Америка је у БЕЗИЗЛАЗНОЈ СИТУАЦИЈИ - Највећи непријатељ дошао по своје, а нису ни Русија ни Кина

- Уколико то апсолутно не одговара ономе што сте поручили имате право истог тренутка да вратите. Не морате уопште примати ту робу - каже Матић.

Наводи и да ће додатни механизам заштите у борби против сиве економије и превара омогућити измене Закона о поштанским услугама које су у скупштинској процедури, а које прописују обавезу да на свакој пошиљци пише и име и презиме пошиљаоца, што до сада није био случај. Објашњава да ће то решење омогућити надлежним органима да у случају злоупотребе лакше реагују и дођу до пошиљаоца робе, који је одговаран и за њен квалитет и лакше ће се ући у траг продавцима или произвођачима фалсификоване робе.

Када је реч о страним платформама и електронској куповина из неких других земаља, Матић каже да је препорука свим грађанима да се определе за оне платформе које су већ познате и које апсолутно штите потрошача.

Дачић честитао 1. мај: Без економског развоја земље, нема радничких права

- Многи од њих су јако познати, свакако да је Алиекспрес једна од познатијих платформи која на адекватан начин штити своје купце и кориснике - каже Матић и додаје да су стране платформе и стекле поверење великог броја купаца зато што омогућавају брзу и лаку рекламацију и уважавају сва права потрошача.

Иначе, наводи, онлајн трговина чини више од 10 одсто укупне трговинске размене у свету, а најзаступљенија је у Кини где премашује 19 одсто.