clear sky
26°C
28.04.2024.
Beograd
eur
117.1527
usd
109.2537
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

Ljudi u Srbiji sve više kupuju preko interneta: Imate prava ČAK i na OVO

01.05.2018. 21:01
Piše:
Srbija Danas/Agencije
Internet kupovina
Internet kupovina / Izvor: Profimedia

Onlajn trgovina čini više od 10 odsto ukupne trgovinske razmene u svetu

U Srbiji onlajn kupovina je sve popularnija, zbog čega bi trebalo da se bolje upoznate sa svojim pravima pre, tokom i nakon kupovine na internetu.

U Srbiji je u 2017. godini više od 1.6 miliona ljudi kupovalo online, a elektronska trgovina u poslednjih pet godina beleži stalni rast, kažu u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija. Državna sekretarka u ministarstvu Tatjana Matić rekla je da je važno da građani budu upoznati sa svim pravima koja mogu da ostvare kao potrošači.

internet kupovina
internet kupovina / Izvor: Profimedia

Zato će, dodaje, Ministarstvo od leta početi edukativnu kampanju čiji će fokus, pre svega, biti na pozitivnim primerima iz prakse i pravima, koja se odnose na zaštitu potrošača, a sa kojima do sada nisu dovoljno upoznati. Kako bi se sprečile internet prevare, Matić navodi da je bitno da se građani, pre nego što naruče robu putem nekog portala, informišu i provere da li je trgovac registrovan u Srbiji ili je reč o stranim platformama.

- Velika je razlika u zakonskom smislu i u ostvarivanju prava potrošača ako je reč o trgovcima online koji su registrovani u Srbiji i onih registrovanih u nekim drugim zemljama - dodaje Matić.

Prvi maj na Zlatiboru: Skoro svi hoteli puni, a evo kako će danas i sutra turisti moći da se ZABAVE

Ako, kaže, građani kupuju od registrovanog trgovca u Srbiji mogu da očekuju da će njihova prava kao potrošača, u slučaju povrede, biti zaštićena, ali i dodaje da nažalost postoje i situacije kada građani kupuju na onlajn platformama koje nisu registrovane.

- U tom slučaju, naravno, prava potrošača se ne mogu zaštiti jer trgovac nije registrovan i to onda prelazi u domen prevare. To se može prijaviti MUP-u, pre svega Odeljenju za visokotehnloški kriminal - rekla je Matić.

kupovina preko interneta
kupovina preko interneta / Izvor: Profimedia/ilustracija

Govoreći o pravima potrošača, Matić navodi da građani nisu dovoljno upoznati da u slučaju kada poruče robu od registrovanog trgovca, koji ima elektronsku platformu u Srbiji, imaju pravo da u roku od 14 dana, bez ikakvog obrazloženja, tu robu da vratite i dobiju novac nazad. Takođe, dodaje, postoji mogućnost da potrošač, kada je to dogovorio prodavac, odnosno pošiljalac sa operatorom, prilikom prijema robe u prisustvu poštara pošiljku otvori i uveri se da li je to zaista ono što je naručio.

Amerika je u BEZIZLAZNOJ SITUACIJI - Najveći neprijatelj došao po svoje, a nisu ni Rusija ni Kina

- Ukoliko to apsolutno ne odgovara onome što ste poručili imate pravo istog trenutka da vratite. Ne morate uopšte primati tu robu - kaže Matić.

Navodi i da će dodatni mehanizam zaštite u borbi protiv sive ekonomije i prevara omogućiti izmene Zakona o poštanskim uslugama koje su u skupštinskoj proceduri, a koje propisuju obavezu da na svakoj pošiljci piše i ime i prezime pošiljaoca, što do sada nije bio slučaj. Objašnjava da će to rešenje omogućiti nadležnim organima da u slučaju zloupotrebe lakše reaguju i dođu do pošiljaoca robe, koji je odgovaran i za njen kvalitet i lakše će se ući u trag prodavcima ili proizvođačima falsifikovane robe.

Kada je reč o stranim platformama i elektronskoj kupovina iz nekih drugih zemalja, Matić kaže da je preporuka svim građanima da se opredele za one platforme koje su već poznate i koje apsolutno štite potrošača.

Dačić čestitao 1. maj: Bez ekonomskog razvoja zemlje, nema radničkih prava

- Mnogi od njih su jako poznati, svakako da je Aliekspres jedna od poznatijih platformi koja na adekvatan način štiti svoje kupce i korisnike - kaže Matić i dodaje da su strane platforme i stekle poverenje velikog broja kupaca zato što omogućavaju brzu i laku reklamaciju i uvažavaju sva prava potrošača.

Inače, navodi, onlajn trgovina čini više od 10 odsto ukupne trgovinske razmene u svetu, a najzastupljenija je u Kini gde premašuje 19 odsto.