Шта чека Србију? Трампове царине од 37% погађају два сектора – ово највише извозимо у САД
Доналд Трамп најављује увођење узвратних царина, укључујући и Србију.
Амерички председник Доналд Трамп најавио је да ће у поноћ према локалном времену на снагу ступити ''узвратне царине'', односно реципрочне тарифе од 25 одсто на увоз свих аутомобила иностране производње.
Трамп је објавио и комплетан списак уведених тарифа, а на списку је и Србија. Економисти страхују од нове економске кризе.
На списку се налази и Србија којој ће тарифе бити 37 одсто.
Он је данашњи дан поново назвао ''Даном ослобођења'' и нагласио да ће 2. април 2025. "заувек остати запамћен као дан кад се америчка индустрија поново родила".
Србија иначе у САД највише извози ИКТ услуге, које чине и највећи део извоза услуга тешког 1,7 милијарди евра у 2024. години. Ту је и наменска индустрија, челик и аутомобили - из Крагујевца.
Др Вељко М. Мијушковић, професор на Економском факултету у Београду, изјавио је да ове царине могу негативно утицати на произвођаче, нарочито произвођаче челика и алуминијума.
Како ће увођење царина утицати на Србију?
- С обзиром на то да Србија није чланица Европске уније, али има значајне трговинске односе са ЕУ, индиректни ефекти ових царина могу утицати на српску економију. Смањење потражње за челиком и алуминијумом у ЕУ може довести до смањења извоза српских производа у европске земље. Такође, могуће је да ће доћи до поремећаја у ланцима снабдевања и повећања цена увезених производа, што може негативно утицати на домаћу привреду - рекао је Мијушковић.
Анализа "Блиц Бизнис" уочи нових тарифа показује да Србију чекају два велика проблема - потенцијални раст цена, али и рампа за Стелантисова возила која тек треба да се праве овде.
Какве последице може Србија да очекује од Трампових тарифа?
Србија је подсетимо, у сфери економског интереса ЕУ као велики добављач.
- Да не помињем и почетак производње у Stellantisu новог модела који је, вероватно, делом својим имао интереса пре свега ЕУ. Производња је намењена пре свега ЕУ, али сигурно делом и Америци. Ово може даље смањити конкурентност Стелантесових возила и вероватно ограничити број могућих потенцијално продатих возила у САД- рекао је наш саговорник.
Према његовим речима, Србија мора помно да прати шта ће и какве ће потезе предузимати ЕУ, нарочито што неће имати бољи статус него што имају производи ЕУ на америчкој територији.
ЕУ је, подсетимо и најавила контрамере.
Умире ли појам "слободне трговине"?
На питање да ли ово на неки начин значи да нема више слободне трговине у свету, саговорник Блиц Бизниса каже:
- Слободно тржиште и слободна трговина, онакви какве их знамо последњих 20 година и чему смо присуствовали као глобалном тренду је изгубљена, али да ћемо у кратком року имати значајан поремећај и, вероватно, велико реструктурирање начина функционисања глобалне трговине и јасне линије у томе које су земље пријатељске, земље које нису пријатељске и према томе ће се и формирати трговинска политика, а Сједињене Америчке Државе су сад очигледно на прекретници и имају своје унутрашње проблеме које очекују да могу да реше на овакав начин.
Трампове царине – заштита или економски ризик?
Трамп тврди да царине штите америчку индустрију од непоштене стране конкуренције, повећавају приходе савезне владе и јачају преговарачку моћ САД у међународној трговини. Ипак, економисти упозоравају да би високе царине могле имати супротан ефекат.
Оне се обично преносе на потрошаче кроз више цене производа, док би многи привредни субјекти могли претрпети губитке због повећаних трошкова и смањене продаје. Већ уведене увозне дажбине, уз несигурност око будућих трговинских одлука и могућих контрамера других земаља, уздрмале су финансијска тржишта, смањиле поверење потрошача и довеле до неизвесности у погледу пословних инвестиција.
Које су царине већ на снази?
Трамп је 4. фебруара увео царину од 10 процената на сав кинески увоз, а 4. марта та стопа је удвостручена на 20 процената. Кина је одговорила увођењем дажбина на низ америчких производа, укључујући 15 процената на угаљ и течни природни гас, те 10 процената на сирову нафту. Додатно, од 10. марта Пекинг је увео до 15 процената намета на кључне америчке пољопривредне производе.
Нове Трампове царине на челик и алуминијум такође су већ ступиле на снагу. Оба метала сада подлежу тарифи од 25 процената, док је раније изузеће за челик укинуто 12. марта, а царине на алуминијум повећане у односу на претходне таксе из 2018. године.
Канада и Мексико, највећи трговински партнери САД-а, такође су погођени високим царинама. Трамп је почетком марта привремено одложио увођење 25 процената намета на одређене производе из ових земаља, али је задржао ниже царине од 10 процената на канадску енергију и калијум карбонат. Канада је узвратила контрамерама вредним милијарде долара, док Мексико још увек није формално увео своје царине, сигнализирајући могућност преговора, пише Блиц.