Старбакс продаје своје пословање у Кини, а ево и зашто
Пад тржишног удела са 34% на 14% узрокован је агресивном конкуренцијом локалних брендова.
Амерички ланац кафе "Старбакс" разматра продају свог пословања у Кини, што представља значајан стратешки помак за компанију.
Одлука долази у време када компанија доживљава пад тржишног удела и све већу конкуренцију локалних брендова. Водеће глобалне инвестиционе куће попу "Карлајл Груп", као и регионални играчи "ХонгШан Капитал Груп" и "Боју Капитал" су у завршној фази преговора. У игри је и кинески фонд "Примавера Капитал", који наводно тражи суинвеститора. Очекује се да ће коначне обавезујуће понуде бити поднете почетком октобра, а посао би могао бити закључен крајем месеца.
Према незваничним информацијама, вредност кинеског пословања процењује се на око 5 милијарди долара. "Старбакс" планира да задржи значајан мањински удео, док ће контрола над погонима за пржење кафе у Кини остати у његовим рукама. Такав потез омогућава компанији да очува квалитет производа и стандарде бренда, чак и након евентуалне продаје већинског удела.
Пад тржишног удела и раст локалних конкурената
Кина је донедавно била тржиште са највећим потенцијалом раста за "Старбакс", али се последњих година ситуација знатно променила. Према подацима које је дао "Еуромонитор Интернатионал", тржишни удео компаније је пао са 34% у 2019. години на само 14% прошле године. Главни разлог пада лежи у агресивној експанзији локалних конкурената, посебно "Луцкин Coffee", који је привукао млађу генерацију потрошача иновативним производима и повољнијим ценама.
Стратегија опоравка
Да би успорио пад, "Старбакс" је спровео низ мера. Смањење цена одређених пића, убрзано лансирање производа прилагођених локалном тржишту и иновације у понуди помогли су компанији да остане конкурентна. Први знаци опоравка већ су видљиви у последњем кварталу, када је продаја у постојећим кинеским филијалама порасла за 2% након периода стагнације.
Будућа перспектива
Како наводи "Бизнис Пулс", исход преговора о продаји кинеског пословања могао би значајно да обликује будућу стратегију америчке компаније у Азији. Одлука ће одредити не само пословни правац компаније, већ и динамику тржишта кафе у Кини у наредним годинама.