Возаче чека шок на техничком: Уводе се додатне провере и нови трошкови
Европска унија планира да темељно промени начин на који се обављају технички прегледи возила, а најављене измене могле би да значајно поскупе ову обавезну процедуру. Циљ нових прописа, које је предложила Европска комисија, јесте да се повећа безбедност саобраћаја и смањи загађење које настаје током вожње.
Како пише немачки Билд, власнике аутомобила очекују детаљније провере, напреднија дијагностика и строжи критеријуми, што ће се, готово извесно, одразити и на цену прегледа.
АДАС системи постају обавезни део провере
За разлику од досадашње праксе, техничке службе ће убудуће морати да проверавају и рад АДАС система (Адванцед Driver-Assistance Systems) – напредних технологија које помажу возачу у вожњи.
То укључује аутоматско кочење у нужди, помоћ при задржавању у траци, адаптивни темпомат, препознавање саобраћајних знакова и праћење умора возача. С обзиром на то да квар ових система може значити ризик у саобраћају, од сада ће сваки сензор, камера и радар морати да прођу детаљну проверу.
Ова обавеза, међутим, може бити финансијски удар за власнике, јер поправка неисправног система кошта и неколико хиљада евра - више него сам технички преглед.
Контрола софтвера и забрана "chip тунинга"
Европска комисија предлаже и проверу софтверског интегритета возила. На тај начин ће се спречавати нелегалне модификације мотора, познате као chip тунинг, којима се повећава снага возила на рачун еколошких стандарда.
Стручњаци истичу да ће овакве провере захтевати специјализовану опрему и додатно време, што је још један разлог због којег ће технички преглед постати скупљи и сложенији.
Праћење потрошње горива - реални подаци, не само фабрички
Једна од планираних промена односи се и на праћење стварне потрошње горива путем система ОБФЦМ (Он-Боард Фуел Цонсумптион Мониторинг). Ови подаци ће служити за упоређивање фабричких вредности са потрошњом у реалним условима вожње, чиме се добија прецизнија слика о емисијама возила.
Такви системи већ постоје у многим модерним аутомобилима, нарочито онима из Volkswagen групације, а ЕУ планира да њихово очитавање постане обавезно на сваком техничком прегледу.
Предлог још није усвојен, али промене су извесне
Иако је реч тек о предлогу Европске комисије, очекује се да ће га Европски парламент и Савет ЕУ у наредном периоду размотрити и највероватније усвојити.
Када ступи на снагу, нови правилник донеће сложеније и скупље техничке прегледе, али и безбеднији и еколошки прихватљивији саобраћај на путевима широм Европе.