Vozače čeka šok na tehničkom: Uvode se dodatne provere i novi troškovi
Evropska unija planira da temeljno promeni način na koji se obavljaju tehnički pregledi vozila, a najavljene izmene mogle bi da značajno poskupe ovu obaveznu proceduru. Cilj novih propisa, koje je predložila Evropska komisija, jeste da se poveća bezbednost saobraćaja i smanji zagađenje koje nastaje tokom vožnje.
Kako piše nemački Bild, vlasnike automobila očekuju detaljnije provere, naprednija dijagnostika i stroži kriterijumi, što će se, gotovo izvesno, odraziti i na cenu pregleda.
ADAS sistemi postaju obavezni deo provere
Za razliku od dosadašnje prakse, tehničke službe će ubuduće morati da proveravaju i rad ADAS sistema (Advanced Driver-Assistance Systems) – naprednih tehnologija koje pomažu vozaču u vožnji.
To uključuje automatsko kočenje u nuždi, pomoć pri zadržavanju u traci, adaptivni tempomat, prepoznavanje saobraćajnih znakova i praćenje umora vozača. S obzirom na to da kvar ovih sistema može značiti rizik u saobraćaju, od sada će svaki senzor, kamera i radar morati da prođu detaljnu proveru.
Ova obaveza, međutim, može biti finansijski udar za vlasnike, jer popravka neispravnog sistema košta i nekoliko hiljada evra - više nego sam tehnički pregled.
Kontrola softvera i zabrana "chip tuninga"
Evropska komisija predlaže i proveru softverskog integriteta vozila. Na taj način će se sprečavati nelegalne modifikacije motora, poznate kao chip tuning, kojima se povećava snaga vozila na račun ekoloških standarda.
Stručnjaci ističu da će ovakve provere zahtevati specijalizovanu opremu i dodatno vreme, što je još jedan razlog zbog kojeg će tehnički pregled postati skuplji i složeniji.
Praćenje potrošnje goriva - realni podaci, ne samo fabrički
Jedna od planiranih promena odnosi se i na praćenje stvarne potrošnje goriva putem sistema OBFCM (On-Board Fuel Consumption Monitoring). Ovi podaci će služiti za upoređivanje fabričkih vrednosti sa potrošnjom u realnim uslovima vožnje, čime se dobija preciznija slika o emisijama vozila.
Takvi sistemi već postoje u mnogim modernim automobilima, naročito onima iz Volkswagen grupacije, a EU planira da njihovo očitavanje postane obavezno na svakom tehničkom pregledu.
Predlog još nije usvojen, ali promene su izvesne
Iako je reč tek o predlogu Evropske komisije, očekuje se da će ga Evropski parlament i Savet EU u narednom periodu razmotriti i najverovatnije usvojiti.
Kada stupi na snagu, novi pravilnik doneće složenije i skuplje tehničke preglede, ali i bezbedniji i ekološki prihvatljiviji saobraćaj na putevima širom Evrope.