Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

КОЛИКО СУ БЕЗБЕДНИ ПРУЖНИ ПРЕЛАЗИ У СРБИЈИ? Државна ревизија објавила бројне пропусте

19.02.2021. 13:46
Пише:
Србија Данас/Блиц
Pruga
Пруга / Извор: Профимедиа/илустрација

Инфраструктура Железнице у 2019. години урадила само девет прелаза и то из сопствених средстава.

Пружни прелази у Србији нису довољно безбедни јер од 2.114, колико их има, 78 одсто њих нема системе за аутоматско упозорење и уколико "Инфраструктуре Железнице" не отклоне овај проблем прети опасност да се број незгода повећа, којих је у периоду од 2017. до 2019. године било 155 и у којима су страдале 24 особе.

Привредници из Србије на сајму у Дубаију, први пут уживо од почетка пандемије

Привредници из Србије на сајму у Дубаију, први пут уживо од почетка пандемије

НАЈТРАЖЕНИЈИ КУРСЕВИ ЗА ПРЕКВАЛИФИЛАЦИЈУ У СРБИЈИ: Најпопуларније су за ИТ послове, ту има највише пара

НАЈТРАЖЕНИЈИ КУРСЕВИ ЗА ПРЕКВАЛИФИЛАЦИЈУ У СРБИЈИ: Најпопуларније су за ИТ послове, ту има највише пара

ШТА ПОСЛЕ ПРАЗНОВАЊА? Са Златибора однето 93 тоне отпада, појачан обим посла за комуналне службе

ШТА ПОСЛЕ ПРАЗНОВАЊА? Са Златибора однето 93 тоне отпада, појачан обим посла за комуналне службе

Тако је бар констатовано у Извештају Државне ревизорске институције о контроли управљања безбедносним ризицима на прелазима преко пруге, па је ово питање, које се годинама отвара само у медијима када се деси нека несрећа, сада отворено и званичним документом у коме је дефинисано да уочени недостаци морају и да се отклоне. Ово тим пре што је Србија прихватила стандарде Европске уније, али и зато што је новац за системе за аутоматско упозорење који се активирају у случају када за корисника није безбедно да преже пружни прелаз, обезбеђен из кредита Светске банке у износу од 11 милиона долара за 60 опремања сигнализацијом.

Поред ових пара и уз помоћ кредитне линије из Европске банке за обнову и развој опредељено је још осам милиона евра за још 30 уређења рампи. Иако је тај новац добијен, документација за ове пројекте још није завршена, па је Инфраструктура Железнице у 2019. години урадила само девет прелаза и то из сопствених средстава.

Pruga
Пруга / Извор: Профимедиа/илустрација

Зашто кредити добијени од Светске и Европске банке нису искоришћени, питање је за Владу која је у оквиру Националног програма јавне железничке инфраструктуре у периоду од 2017. до 2021. године, безбедност пружних прелаза дефинисала као приоритет. Иако је тако дефинисано, ипак се споро иде ка стандардима ЕУ, па тако у Србији и даље се на 163 прелаза систем заштите обавља ручно, односно активира га радник. Истовремено на 1.653 пружних прелаза је заштита обезбеђена саобраћајним знацима, Андрејиним крстом и знаком "стоп", што, по несрећама које су се десиле, указује да није довољно сигуран систем. Да је то тако показује и Студија Агенције за безбедност саобраћаја.

- Саобраћајних незгода је највише било на прелазима који су осигурани саобраћајним знацима, 71 одсто, док је 20 одсто незгода забележено на прелазима који су осигурани полубраницима и светлосном сигнализацијом - стоји у Студији Агенције за безбедност саобраћаја.

Ту студију је као један од параметара приликом контроле користила ДРИ, али и извештаје надлежних инспекција из коих се види да је у 2019. години утврђено да на 45 одсто прегледаних пружних прелаза на државним путевима није била постављена адекватна сабраћајна сигнализација. Поред ових недостатака, ДРИ је констатовала и да постоје пропусти који се односе на неадекватно растојање између пружних прелаза, који такође утичу на безбедност саобраћаја.

- Забележено је да се 77 одсто пружних прелаза налази на размаку мањем од 2.000 метара, иако је Законом о железници прописано да размак између два пружна прелаза не може да буде мањи од 2.000 метара осим у изузетним случајевима, које прописује надлежни министар - наводи се у Извештају ДРИ.

Из Инфраструктуре Србије кажу да су сви путни прелази на пругама "Инфраструктуре железнице Србије" обезбеђени јер није заштита само рампа.

- Путни прелази могу бити обезбеђени сигнално-сигурносном опремом (браници, полубраници, светлосна и звучна сигнализација) или знаковима вертикалне друмске сигнализације (Андрејин крст, знак "Стоп"). Нигде у свету сви путни прелази нису обезбеђени рампама. У ЕУ од 105.300 путних прелаза рампама је обезбеђено око 53 одсто. Што се тиче примедби ДРИ, неке су већ почеле да се отклањају, али постоје и оне које траже време - кажу из Инфраструктуре Железнице.

Они додају да за препоруке ДРИ другог и трећег приоритета је потребно време.

- Препоруке другог приоритета могуће је отклонити у року од годину дана, а трећег приоритета од једне до три године.У току је израда Акционих планова за отклањање недостатака, којима ће се обезбедити реализација активности у законски предвиђеним роковима. Ипак, за отклањање свих недостатака које је ДРИ навела, а односе се на "Инфраструктуру железнице", кључно је усвајање измена Закона о безбедности саобраћаја, које су упућене у скупштинску процедуру - објашњавају у овој компанији.

rampa
рампа / Извор: Србија Данас

Што се тиче кредита из Европске и Светске банке, они још увек нису искоришћени.

- У оквиру Пројекта олакшања трговине и транспорта на Западном Балкану, планирано је 11 милиона долара из кредита Светске банке за подизање нивоа осигурања, реконструкцију и уређење 60 путних прелаза. Циљ је да се тако повећа безбедности железничког и друмског саобраћаја. Из средстава Европске банке за обнову и развој опредељено је још 8 милиона евра за уређење још 30 путних прелаза. Реализација ових пројеката се налази у завршним фазама израде тендерске документације, у складу са строгим процедурама и правилима ових финансијских институција. Иначе, девет путних прелаза који су урађени у 2019. години финансирано је новцем Инфраструктуре - кажуу овој компанији.

Треба да се зна да је девет путних прелаза урађено новцем Инфраструктуре - кажу у Инфраструктури Железнице.