clear sky
18°C
29.04.2024.
Beograd
eur
117.1205
usd
109.1422
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan
Podešavanja Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Beograd
  • Dečani
  • Jagodina
  • Kragujevac
  • Kruševac
  • Niš
  • Novi Sad
  • Orahovac
  • Pančevo
  • Pirot
  • Priština
  • Prizren
  • Sombor
  • Subotica
  • Štrpce
  • Užice
  • Vranje
  • Vršac
  • Zrenjanin
  • Zvečan

KOLIKO SU BEZBEDNI PRUŽNI PRELAZI U SRBIJI? Državna revizija objavila brojne propuste

19.02.2021. 13:46
Piše:
Srbija Danas/Blic
Pruga
Pruga / Izvor: Profimedia/ilustracija

Infrastruktura Železnice u 2019. godini uradila samo devet prelaza i to iz sopstvenih sredstava.

Pružni prelazi u Srbiji nisu dovoljno bezbedni jer od 2.114, koliko ih ima, 78 odsto njih nema sisteme za automatsko upozorenje i ukoliko "Infrastrukture Železnice" ne otklone ovaj problem preti opasnost da se broj nezgoda poveća, kojih je u periodu od 2017. do 2019. godine bilo 155 i u kojima su stradale 24 osobe.

Privrednici iz Srbije na sajmu u Dubaiju, prvi put uživo od početka pandemije

Privrednici iz Srbije na sajmu u Dubaiju, prvi put uživo od početka pandemije

NAJTRAŽENIJI KURSEVI ZA PREKVALIFILACIJU U SRBIJI: Najpopularnije su za IT poslove, tu ima najviše para

NAJTRAŽENIJI KURSEVI ZA PREKVALIFILACIJU U SRBIJI: Najpopularnije su za IT poslove, tu ima najviše para

ŠTA POSLE PRAZNOVANJA? Sa Zlatibora odneto 93 tone otpada, pojačan obim posla za komunalne službe

ŠTA POSLE PRAZNOVANJA? Sa Zlatibora odneto 93 tone otpada, pojačan obim posla za komunalne službe

Tako je bar konstatovano u Izveštaju Državne revizorske institucije o kontroli upravljanja bezbednosnim rizicima na prelazima preko pruge, pa je ovo pitanje, koje se godinama otvara samo u medijima kada se desi neka nesreća, sada otvoreno i zvaničnim dokumentom u kome je definisano da uočeni nedostaci moraju i da se otklone. Ovo tim pre što je Srbija prihvatila standarde Evropske unije, ali i zato što je novac za sisteme za automatsko upozorenje koji se aktiviraju u slučaju kada za korisnika nije bezbedno da preže pružni prelaz, obezbeđen iz kredita Svetske banke u iznosu od 11 miliona dolara za 60 opremanja signalizacijom.

Pored ovih para i uz pomoć kreditne linije iz Evropske banke za obnovu i razvoj opredeljeno je još osam miliona evra za još 30 uređenja rampi. Iako je taj novac dobijen, dokumentacija za ove projekte još nije završena, pa je Infrastruktura Železnice u 2019. godini uradila samo devet prelaza i to iz sopstvenih sredstava.

Pruga
Pruga / Izvor: Profimedia/ilustracija

Zašto krediti dobijeni od Svetske i Evropske banke nisu iskorišćeni, pitanje je za Vladu koja je u okviru Nacionalnog programa javne železničke infrastrukture u periodu od 2017. do 2021. godine, bezbednost pružnih prelaza definisala kao prioritet. Iako je tako definisano, ipak se sporo ide ka standardima EU, pa tako u Srbiji i dalje se na 163 prelaza sistem zaštite obavlja ručno, odnosno aktivira ga radnik. Istovremeno na 1.653 pružnih prelaza je zaštita obezbeđena saobraćajnim znacima, Andrejinim krstom i znakom "stop", što, po nesrećama koje su se desile, ukazuje da nije dovoljno siguran sistem. Da je to tako pokazuje i Studija Agencije za bezbednost saobraćaja.

- Saobraćajnih nezgoda je najviše bilo na prelazima koji su osigurani saobraćajnim znacima, 71 odsto, dok je 20 odsto nezgoda zabeleženo na prelazima koji su osigurani polubranicima i svetlosnom signalizacijom - stoji u Studiji Agencije za bezbednost saobraćaja.

Tu studiju je kao jedan od parametara prilikom kontrole koristila DRI, ali i izveštaje nadležnih inspekcija iz koih se vidi da je u 2019. godini utvrđeno da na 45 odsto pregledanih pružnih prelaza na državnim putevima nije bila postavljena adekvatna sabraćajna signalizacija. Pored ovih nedostataka, DRI je konstatovala i da postoje propusti koji se odnose na neadekvatno rastojanje između pružnih prelaza, koji takođe utiču na bezbednost saobraćaja.

- Zabeleženo je da se 77 odsto pružnih prelaza nalazi na razmaku manjem od 2.000 metara, iako je Zakonom o železnici propisano da razmak između dva pružna prelaza ne može da bude manji od 2.000 metara osim u izuzetnim slučajevima, koje propisuje nadležni ministar - navodi se u Izveštaju DRI.

Iz Infrastrukture Srbije kažu da su svi putni prelazi na prugama "Infrastrukture železnice Srbije" obezbeđeni jer nije zaštita samo rampa.

- Putni prelazi mogu biti obezbeđeni signalno-sigurnosnom opremom (branici, polubranici, svetlosna i zvučna signalizacija) ili znakovima vertikalne drumske signalizacije (Andrejin krst, znak "Stop"). Nigde u svetu svi putni prelazi nisu obezbeđeni rampama. U EU od 105.300 putnih prelaza rampama je obezbeđeno oko 53 odsto. Što se tiče primedbi DRI, neke su već počele da se otklanjaju, ali postoje i one koje traže vreme - kažu iz Infrastrukture Železnice.

Oni dodaju da za preporuke DRI drugog i trećeg prioriteta je potrebno vreme.

- Preporuke drugog prioriteta moguće je otkloniti u roku od godinu dana, a trećeg prioriteta od jedne do tri godine.U toku je izrada Akcionih planova za otklanjanje nedostataka, kojima će se obezbediti realizacija aktivnosti u zakonski predviđenim rokovima. Ipak, za otklanjanje svih nedostataka koje je DRI navela, a odnose se na "Infrastrukturu železnice", ključno je usvajanje izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja, koje su upućene u skupštinsku proceduru - objašnjavaju u ovoj kompaniji.

rampa
rampa / Izvor: Srbija Danas

Što se tiče kredita iz Evropske i Svetske banke, oni još uvek nisu iskorišćeni.

- U okviru Projekta olakšanja trgovine i transporta na Zapadnom Balkanu, planirano je 11 miliona dolara iz kredita Svetske banke za podizanje nivoa osiguranja, rekonstrukciju i uređenje 60 putnih prelaza. Cilj je da se tako poveća bezbednosti železničkog i drumskog saobraćaja. Iz sredstava Evropske banke za obnovu i razvoj opredeljeno je još 8 miliona evra za uređenje još 30 putnih prelaza. Realizacija ovih projekata se nalazi u završnim fazama izrade tenderske dokumentacije, u skladu sa strogim procedurama i pravilima ovih finansijskih institucija. Inače, devet putnih prelaza koji su urađeni u 2019. godini finansirano je novcem Infrastrukture - kažuu ovoj kompaniji.

Treba da se zna da je devet putnih prelaza urađeno novcem Infrastrukture - kažu u Infrastrukturi Železnice.