Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

БОРКОВИЋ ЗА СРБИЈУ ДАНАС: Даћу куци име Путин! (ВИДЕО)

07.01.2015. 00:08
Пише:
М. Средојевић
Dušan Borković na pobedničkom podijumu slavi osvojeno drugo mesto na stazi Suzuka u Japanu
Душан Борковић на победничком подијуму слави освојено друго место на стази Сузука у Јапану / Извор: Фото: Facebook/ducaborkovic

Српски аутомобилиста говорио је за наш портал о свему што му се дешавало током 2014. године. Како је освојио свет WTCC-a, шта је потребно да постане светски шампион, ко му је идол, какве му је савете у Шангају дао Новак Ђоковић, како ће назвати новог кућног љубимца...

Он је један од истинских хероја спортске 2014. године у Србији, симпатичан двометраш из Панчева, бескрајно пријатан и предусретљив момак који не познаје вештачки створене границе између "звезда" и обичних људи, момак који је у минулој години померао границе реалног у светском ауто спорту, освојивши срца поклоника трка WTCC шампионата широм света, али и својих највећих конкурената. "Чудовиште са Тамиша", како је сâм себе у шали назвао током разговора за портал Србија Данас, алудирајући на своју кошаркашку висину - српски аутомобилиста Душан "Дуца" Борковић.

У опуштеном тону, лишени било каквих професионалних "стега" које би с обзиром на његову урођену отвореност представљале само оптерећење, говорили смо са Борковићем о томе како је у дебитантској сезони у Светском шампионату туристичких возила (WTCC), возећи приватни "шевролет", стигао до свог првог подијума, што је редак подвиг за новајлију у овом такмичењу, једном од три најјаче светске серије у календару Међународне аутомобилске федерације (ФИА).

ДУШАН-ДУЦА БОРКОВИЋ

  • Датум рођења: 16. септембар 1984.
  • Место рођења: Панчево
  • Пребивалиште: Панчево
  • Висина: 207 цм
  • Националност: српска
  • Професионалац од 1994. године

Титуле:

  • треће место у Европском купу туринг аутомобила (ETCC) (2013)
  • шампион Европе на брдским стазама (2012)
  • друго место у Шампионату Европе на брдским стазама (2011)
  • 12 националних шампионских титула
  • три златне кациге
  • дијамантска кацига (најмлађи освајач највеће награде у домаћем ауто спорту)
  • освајач преко 200 трофеја

- Сезона је почела како се само пожелети може. У Мароку сам постигао резултат у квалификацијама који нико није могао ни да сања, јер сам имао минималан број тестова. Грешком тима дисквалификован сам, иако сам био пети. У другој трци ми се ауто запалио, па сам изгубио сигурно треће место. Након тога имао сам и удес са Лоебом у Француској, да бих на “Хунгарорингу“ имао сигуран подијум, али су ме дисквалификовали, опет због грешке тима – присећао се Борковић пехова који су га задесили и наставио:

- Ту сам психички много пао и од тада креће та моја лоша срећа. И у Аргентини су ме дисквалификовали, а био сам најбољи “шевролет“ на стази. Потом ми је у Пекингу пукла гума у квалификацијама од којих ја, иначе, највише очекујем.

Dušan Borković na pobedničkom podijumu slavi osvojeno drugo mesto na stazi Suzuka u Japanu
Душан Борковић на победничком подијуму слави освојено друго место на стази Сузука у Јапану / Извор: Фото: Facebook/ducaborkovic

Ипак, после свих пехова стигла је награда за огроман труд уложен током сезоне. Борковић је на чувеној стази “Сузука“ освојио друго место којем су се многи можда надали, али и у које је мало ко веровао већ у уводној сезони у такмичењу.

- Нико није очекивао да у првој сезони могу да стигнем до подијума. Нисам ни ја! Нисам ја у фабричком “цитроену“ који је “тежак“ 100 милиона евра, па да се увек очекују подијуми. За мене је успех био да завршим међу десет, јер је то из мог угла, са мојим тимом и аутомобилом који сам возио, као да сам први.

На своју, али и велику жалост својих бројних, махом новопечених фанова у Србији, симпатични Панчевац није био у стању да наступи у последњој трци шампионата у Макаоу. Двојаки су разлози таквог епилога. Дуга сезона испуњена већ поменутим пеховима значајно је пробила буџет тима, а оставила је трага и на Дуцином здравственом билтену.

- Много тога сам прошао да стигнем овде где сам сада. У аутомобилизму сам 20 година, имао сам и неке озбиљне повреде. Ломио сам руку због које ми је једна коска краћа. У последње време трпим велике болове услед напорне сезоне. Код сваког окретања волана трпим несносан бол, а ту волан није као код обичних аутомобила, већ сваки окрет тражи огроман напор – објаснио је Борковић разлоге због којих није могао да учествује на завршној трци сезоне.

Dušan Borković sa suprugom Andrijanom i svojim timom slavi osvojeno drugo mesto na stazi Suzuka u Japanu
Душан Борковић са супругом Андријаном и својим тимом слави освојено друго место на стази Сузука у Јапану / Извор: Фото: Facebook/ducaborkovic

Ипак, нема много места очајању, већ само за припрему планова за предстојећу сезону, баш како то раде прави шампиони. Управо би 2015. година могла да донесе преломну тачку у вашој каријери?

- У години пред нама возиће се такмичење “Yokohama Дриверс Trophy“ на којем ћемо се надметати за титулу шампиона света у генералном пласману, али и шампиона међу приватним тимовима. Ту видим своју шансу, да у борби за бодове, са возачима који су у истој или сличној позицији као ја, видим где сам.

Иза вас је више него успешна година. Остајете ли у "Кампосу" са којим имате одличну сарадњу или очекујете да би почетак нове године могао да вам донесе лепе вести и још квалитетнији ангажман?

-  Преговори за предстојећу сезону су још увек у току. Средином јануара ћемо знати све тачно. Али без обзира на тим и аутомобил, ја ћу дати све од себе да постигнем што боље резултате.

Dušan Borković na aerodromu Nikola Tesla sa peharima za osvojeno drugo mesto na stazi Suzuka u Japanu
Душан Борковић на аеродрому Никола Тесла са пехарима за освојено друго место на стази Сузука у Јапану / Извор: Фото: dusanborkovic.com

Шта год да се деси, једно је сигурно - ваша каријера иде узлазном, што би се математички рекло, експоненцијалном линијом...

- Иде. Толико да нисам ни ја свестан како лепо иде. Кад помислим како је било када сам пре пет година седео пред телевизором, пратио WTCC и размишљао: “Како ја да стигнем тамо?“ То ти је као да седаш на бицикл и желиш да одеш на месец. А ето, пет година касније доживео сам да освојим друго место на “Сузуки“. Нестварно...

Неколико дана пре трке у “Сузуки“ и тог другог места, било је 25 година како су се у последњој шикани сударили Ајртон Сена и Ален Прост. Имају ли такви моменти неку посебну симболику, драж? Да баш ту, под таквим условима, стигне награда за сав уложени труд током сезоне?

- Био сам импресиониран Јапаном. Том земљом, народом, културом и свиме што сам видео. Када сам дошао на “Сузуку“, нисам могао да верујем да сам ту. Шетао сам стазом и желео сам да “поједем“ асфалт од тог нестварног осећаја да сам заиста ту, на месту на којем је толико великих шампиона возило – Сена, Прост, Шумахер... И онда се десило оно што се десило.

ВЕЛИКИ ЛОЕБ И “ЏИН“ СА ТАМИША

Оно по чему је свакако јединствен у светском аутомобилизму је његова висина. Са својих 207 центиметара Душан Борковић је највиши професонални возач на планети. На питање да ли му висина представља проблем, одговор је наизглед сасвим очигледан. Ипак, већу муку направили су му прописи, него што му је сама корпулентност задавала проблеме у вожњи.

- Имао сам малих проблема, јер је прошле године у Ле Ману погинуо један човек, па је након тога ФИА донела пропис да возач мора да седи шест центиметара од “рол бара“ (заштитног “кавеза“ за случај удеса, прим. аут.), а ја ако бих се померио шест сантиметара унапред ударао бих у волан! Тако да би ми било опасније да тако возим него овако. Због тога су нам тражили бројне дозволе како бих могао да возим и на крају су ми, ипак, дозволили.

Dušan Borković izlazi iz svog automobila
Душан Борковић излази из свог аутомобила / Извор: Фото: dusanborkovic.com

Ко су били ваши идоли, узори?

- Па, то је оно што је најсмешније - Лоеб. Само Лоеб! Сматрам да је он најбољи возач на свету, најкомплетнији. У који год аутомобил да га ставиш, мислим да би возио на нивоу на којем не могу да га сустигну.

Па, ипак, надмашили сте га у Јапану?

- Иако сам ја њега тамо “победио“, за мене је он највећа звезда и највећи тркач свих времена. Шта год возио, он може да буде први. И да је возио Формулу 1 био би у врху. Јер он је робот! Он нема ту емоцију, коју ми остали имамо, да му “смета“ док вози.

Пут до фабричког тима је трновит.

- Да би се ушло у неки од фабричких тимова, неопходно је неколико година доказивања, добрих резултата у континуитету, а не само на једној трци. Проблем са мојом вожњом је и што долазим са малог тржишта. Број људи који мене у Србији прати је релативно мали за њихове стандарде. Њих интересују тржишта попут кинеског. На пример, Цитроен је ангажовао Ма Чинг Хуаа који је у Кини велика звезда и захваљујући којем су значајно повећали продају аутомобила у тој земљи, од чега су зарадили неколико десетина милиона евра. Исто тако је и са “Печитом“ Лопезом који је други човек по популарности у Аргентини, после Лионела Месија.

Dušan Borković na stazi u Šangaju
Душан Борковић на стази у Шангају / Извор: Фото: dusanborkovic.com

То практично значи да је једини пут кроз врхунске резултате?

- Оно што бих ја урадио сâм за пет година, они би од мене направили за годину дана, улагањима у развој, тестовима, радом са инжењерима, психолозима. За годину дана био бих машина! Али, пошто долазим са српског тржишта, све то иде много спорије.

Интересовања ипак има?

- После трке у Јапану пришао ми је директор Хонде који је био одушевљен мојим резултатом и, пре свега, стабилношћу коју сам показао у трци упркос томе што су ме јурили Коронел и Михилиц. То значи да ако се и следеће године будем доказао, можда бих кроз пар година могао да се нађем у фабричкој Хонди. Онда је све много лакше, пре свега проналажење спонзора с којима је много лакше покривање трошкова такмичења.

РАСТ ГЛЕДАНОСТИ WTCC-a

- WTCC шампионат је постао невероватно праћен. Надмашио је Светски рели шампионат (WRC), јер има боље могућности за праћење, лакше покривање стазе камерама, мања улагања, а атрактивнији је јер су у питању кружне трке. Ове године доживео је пораст гледаности од 30 одсто, прати га око 700 милиона, гледанији је и од Формуле 1 – објашњава Борковић.

Који су даљи циљеви?

- Циљ ми је да останем у WTCC-u још десет година. Да стално напредујем, уђем у врх и изборим се за место фабричког возача. Кад бих сутра престао да возим могао бих да кажем да сам много постигао. Био сам на подијуму Светског првенства, тркао сам се са Лоебом, успео и да га победим, а он ми је идол. Наравно, не планирам овде да се зауставим, циљ ми је да једног дана будем први.

Да би циљ био остварен потребно је много рада, не само на стази.

- Мораћу много да радим на менталној стабилности, у чему ће ми помагати и психолози. Такође, планирам да унајмим и неког искусног старог тркача који ће ми бити као ментор. Нешто као што је Новак (Ђоковић) урадио са (Борисом) Бекером. Можда он мене не може да научи вожњи, али може да ми помогне у подешавањима и телеметријама аутомобила, а ту се добијају или губе тих неколико десетинки на којима можеш да изгубиш пет позиција.

Када је аутомобилизам у питању, може се рећи да сте се окушали у свему осим формуле. На сваком типу стазе и у свакој серији коју сте возили показали сте сјајне резултате. На којој врсти стазе сте најбољи?

- Мислим да сам свуда добар. На брду имам способност да из своје храбрости извучем из првог покушаја оно што би неко можда из трећег. У релију сам брз, али превише “напаљен“, због чега правим удесе. Ту бих морао да смањим темпо. Кружне стазе су за мене психички најзахтевније, јер траже прецизност попут швајцарског сата. Тај испит тек треба да положим.

АНДРИЈАНА - СУПРУГА, ПРИЈАТЕЉ, МЕНАЏЕР... НАЈВЕЋА ПОДРШКА!

Великог удела у професионалним резултатима и осталим животним успесима Дуце Борковића имала је супруга Андријана. Упознали су се 2011. путем друштвених мрежа, док је она играла кошарку у Америци, и врло брзо успоставили сјајан однос који је крајем 2012. крунисан браком. Данас, Андријана је једна од најбитнијих особа његовог тима, менаџерка која супругов аутомобил познаје готово као и његови механичари. Једнако пријатна и (скоро једнако) висока као и симпатични Панчевац, брзо нам је показала колико складно функционишу заједно, будући да смо успели да је "увучемо" у разговор.

Dušan i Andrijana Borković tokom intervjua sa novinarom Srbije Danas
Душан и Андријана Борковић током интервјуа са новинаром Србије Данас / Извор: Србија Данас

Како подносите све што се Душану издешавало у последње време? Путовања, обавезе, успехе, велику промену која му се догодила у животу, односно, каријери?

- Када смо се упознали, била сам апсолутно свесна чиме се он бави. И ја сам спортиста, тако да ми је било јасно шта све подразумева бављење његовим послом. И путовања и обавезе, и све ми то прија. Ипак, до сада је све то било на европском нивоу, а са преласком у светску серију, све је то подигнуто на виши ниво, тако да је цела година била једно велико прилагођавање за нас – започела је Андријана Борковић, а потом наставила:

- Било је много изазова и зато ми је драго што је успео да успешну сезону и наш целокупни рад крунише тим другим местом у Сузуки... Тако да се ја ништа не питам (смех). Мој и посао нашег тима је да му олакшамо да све то што треба да ради, чини на што бољи начин тако што ће бити фокусиран само на вожњу.

Какав је осећај био гледати га како пролази кроз циљ у Јапану?

- Ја сам у том моменту толико утрнула да уопште нисам одреаговала како бих очекивала. Око мене су сви плакали од среће, док ја због бројних обавеза нисам у том моменту ни била свесна шта се десило. Тек накнадно, гледајући снимак сам заплакала од среће. И сад кад погледам тај видео се најежим - еуфорично се присетила Дуциног успеха Андријана и наставила:

- Заиста је невероватно колико њега воле. Сви га цене и поштују, радовали су се и механичари противничких тимова његовом успеху. Јер он је у WTCC-u као неки Жирафица Добрић (смех). Само иде и смеје се и људи то знају да препознају. Чак и када погреши, он оде одмах и извини се и изгрли са конкурентом, док други нису такви, углавном су пргави, проради его међу њима... Чак је и главни менаџер тима званично рекао како нису никад имали возача кога је цео “грид“ толико волео...

Dušan i Andrijana Borković slave osvojeno drugo mesto na stazi Suzuka u Japanu
Душан и Андријана Борковић славе освојено друго место на стази Сузука у Јапану / Извор: Фото: Facebook/ducaborkovic

У том моменту прекинуо нас је један несвакидашњи моменат који најбоље осликава какву је вртоглаву славу Борковић за кратко време стекао у Србији. Док смо седели и причали са Дуцом сарадница из његовог ПР тима “натрчала“ је у новинама на укрштеницу са Душановим ликом.

- Ево, Дуца је почео да искаче из фрижидера - “испалила“ је као из топа Андријана, док је српски двометраш у свом стилу шеретски додао:

- То бих једино знао да погодим. Само не бих знао да ли је Душан или Дуца Борковић. Чек' да видим колико слова има...

СВЕТУ НЕПОЗНАТ ПАНЧЕВАЦ РАМЕ УЗ РАМЕ СА ЗВЕЗДОМ WRC-a

Један од момената који је можда одредио ток Борковићеве каријере и најавио блиставе резултате био је сусрет са Миком Хирвоненом 2009. године, када је на брдским стазама Авале возио егал "брзинце" са познатим возачем WRC-a, највише светске рели серије.

- То су почеци у којима сам показао да бих могао да будем брз и на интернационалној сцени. Када сам први пут видео Хирвонена тресао сам се. Нисам могао да верујем да уопште причам са тим човеком. Он је возио WRC ауто, а ја “Н“ серију која нема "благе везе" са његовим, која је много спорија него његов (мицубиши) “лансер“. И поред тога постизао сам времена која су била скоро као његова, у шта он није могао да верује. Хирвонен није класа Лоеба, али је и он “екстреман“ возач.

О АУТОМОБИЛИЗМУ У СРБИЈИ

- Има помака, али још много година ће бити потребно да трке у Србији досегну схватање зашто је развој толико битан за врхунске резултате, иако напретка има. Али то су и даље два света. Ја не могу људима да објасним како то да Цитроен може да уложи милион евра у развој само једног ауто дела – сматра Борковић.

У каријери сте нанизали много победа. Може ли нека парирати другом месту на “Сузуки“ или је то ваш највећи успех?

- Не, сигурно је највећи. Убедљиво!

Шта би био највећи успех на приватном плану?

- Да постанем ћаћа! С обзиром на то да још увек нисам, а изузетно сам фамилијаран човек. Волим када су ми сви на окупу. Андријана и ја нисмо класичан брачни бар, пошто смо и на послу и приватно заједно. Хвала Богу, сјајно функционишемо, па бих заиста бих волео и да се остваримо као родитељи. Међутим, у овом тренутку мало би било незгодно јер имамо много обавеза. Мало би нас то “успорило“. Нарочито, Андријану. Она је та главна карика која носи све. Иако ја држим волан, она је та која води цео процес у WTCC-u.

Највећа подршка у животу?

- Целокупна породица, али на првом месту рођени брат Страхиња и Андријана. Наравно, и отац и мајка. Отац ме је увео у ауто спорт, уложио све како бих стигао овде где сам сада. Било је јако тешко, али успели смо.

Dušan Borković i Novak Đoković u Šangaju
Душан Борковић и Новак Ђоковић у Шангају / Извор: Фото: Facebook/ducaborkovic

НОВАК ЂОКОВИЋ, МАЗА, ПУТИН...

Као један од најзначајнијих момената у 2014. Борковић истиче сусрет са најбољим тенисером света Новаком Ђоковићем. Двојици великих шампиона су се, на обострано задовољство, путеви укрстили почетком октобра у Шангају. Светски рекет број један је тада играо турнир АТП Мастерс серије 1000, док је Дуца возио десети WRCC викенд у сезони.

- Новак је диван дечко. Момак који брине о свему, дао ми је много добрих савета у вези са психом, смиривањем, фокусом – веома похвално је говорио о Ђоковићу наш аутомобилиста, док нам је усплахирено показивао СМС честитку на успеху у Јапану коју је добио лично од најбољег тенисера света.

- Много ми значи његова подршка. Има много људи који имају предрасуде према њему због тога што је успео, па су љубоморни, али је он заиста сјајан. Када видим неке лоше коментаре о њему сваки пут се изнервирам. Вероватно ће и мене то стићи, мада је још рано за то, још нисам на том нивоу.

Андријана и Ви, попут Новака и Јелене, имате љубимца без којег не путујете готово нигде. Они имају Пјера, ви Мазу.

- Да. Маза нам је као члан породице – рекао је уз смешак наш ас, а онда испричао занимљиву анегдоту:

- Ако Маза буде родила мушко, даћу му име Путин, зато што нам се тог дана када је он био у Београду, Маза парила. Пошто јој је “дечко“ са Новог Београда имали смо силне перипетије како да стигнемо до њега тог дана. Тако да сам решио да се зове Путин. Андријана хоће да ме убије због тога, али мени је супер (смех).

НОВОГОДИШЊА ЖЕЉА - ТИТУЛА ШАМПИОНА

Шта желите себи, породици, својим сарадницима и тиму у Новој години?

- Желим да ја и цео мој тим будемо светски шампиони!