Диносаурус са четири крила открива еволуцију птица (ВИДЕО)

16.07.2014. 11:56
Танјуг
Dinosaurus sa četiri krila
Диносаурус са четири крила / Извор: Youtube Printscreen

Фосил необичног диносауруса са четири перната крила, који је откривен у Кини, могао би да пружи нова сазнања о пореклу птица, тврде научници.

Пронађен на гробљу диносауруса у северноисточној кинеској провинцији Лиаонинг, невероватно добро очувани фосил припада 125 милиона година старом предатору величине ћурке.

Назван Changyuraptor yangi, диносаурус је био прекривен перјем по целом телу, дугом 1,3 метра, од кљуна до врха изузетно дугог репа (30 центиметара). Научници верују да је овај раптор, који је био тежак око 4,5 килограма, досад највећи "четворокрилни" диносаурус.

Ови диносауруси, познати као микрораптори, имали су дуго перје дуж удова, али остаје нејасно колико су били добри летачи.

Ново откриће указује да је барем Changyuraptor био у стању да лети или у најмању руку да лебди, те да му је његов супер дуг реп омогућавао аеродинамичну контролу и безбедно слетање.

На основу овог сазнања, научници ће морати да преиспитају теорију по којој су птице еволуирале од малих, пернатих теропода, тј. двоножних диносауруса.

- Нови фосил пружа доказе да летење није било преимућство искључиво малих животиња већ и прилично великих диносауруса, рекао је Луис Кјап са Природњачког музеја у Лос Анђелесу.

Порекла птица представља вечиту тему за расправу међу палеонтолозима. Деценијама је титулу "прве птице" имао 150 милиона година стар Архаеоптерикс, чијих је 11 примерака пронађено у Немачкој. Ствари су се закомпликовале пре неколико година са открићем 160 милиона година старих фосила у Кини који су изгледали као старији рођаци Архаеоптерикса.

- Многи елементи које смо дуго везивали само за птице заправо су еволуирали са диносаурусима, и то много пре појаве првих птица. Реч је о стварима као што су шупље кости, гнезђење, перје, па чак и летење, рекао је Алан Тарнер са Стони Брук универзитета у Њујорку, који је такође учествовао у истраживању.

Студија је објављена у стручном часопису Натуре Communications.