Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Zvečan

На помолу рат XBox и Плејстејшн конзоле

30.08.2020. 14:21
Пише:
Србија Данас / ПЦ Press
Xbox
Xbox / Извор: Профимедиа

Занимљиво...

Један од догађаја године биће промоција нове генерације конзола, Microsoft Xbox Сериес X и Sony PlayStation 5. Много се већ зна о новим играчкама, па се питамо да ли већ сада можемо наслутити ко ће бити шампион…

Microsoft и Sony већ неко време голицају нашу машту конзолама нове генерације које ће се на тржишту појавити током ове године. До сада су то углавном биле непроверене информације које су незваничним путевима долазиле до јавности, али сада су и сами произвођачи почели да објављују детаље. Већ је постала традиција да се месецима пре почетка продаје Sony и Microsoft надмећу за наклоност потенцијалних купаца. А то раде објављивањем спецификација, најавом премијум ексклузивних наслова који ће бити доступни за конзоле, као и представљањем целокупног екосистема који ће их окруживати.

Прича се да је нови Linux малвер у служби руских хакера

Прича се да је нови Linux малвер у служби руских хакера

Одложен Хало Инфините

Одложен Хало Инфините

Видео игра Quake II бесплатна за преузимање

Видео игра Quake II бесплатна за преузимање

Конзола или ПЦ?

Пре него што представимо детаље о Xbox Сериес X и ПС5 конзолама, потрошићемо неколико реченица на њихов однос с ПЦ рачунарима. Већ неколико генерација, конзоле су по својим гејминг карактеристикама далеко испред ПЦ‑ја: доносе боље перформансе по битно нижој цени. Разлог за то је прилично једноставан: ПЦ је мултифункционална машина, без обзира на то што и ту постоје варијације. На гејминг ПЦ‑ју можете да користите канцеларијске програме, да програмирате, да се бавите дизајном… На пословној машини можете да се играте, програмирате, користите је као мултимедијалну машину. Можда не у квалитету какав даје гејминг машина, али можете.

С друге стране, конзоле су прављене само са једним циљем – да постигну врхунске перформансе у играма. И конзоле су суштински ПЦ рачунари, али врло специјализовани. На њима не можете да програмирате или да користите Office апликације. Сав хардвер који се налази у њима прављен је искључиво зато да обезбеди максимално искуство приликом играња. ПЦ рачунари морају да балансирају између различитих захтева и да у свакој категорији буду употребљиви – негде више, а негде мање, у зависности од намене.

Конзоле немају ту бригу и управо зато могу да имају врхунски хардвер који је намењен само за ту једну сврху, без непотребних додатака. Зато им је и цена далеко нижа у односу на ПЦ рачунаре иоле упоредивих карактеристика. Најзад, произвођачи могу да продају конзоле чак и испод производне цене, очекујући да ће разлику наплатити кроз игре које можете да купујете само кроз званичну продавницу.

Обе конзоле биће спремне за играње у 8К резолуцији, мада је питање када ће се појавити прве 8К игре и филмови. Зато ће играње у 4К резолуцији бити право уживање, са освежавањем на 120 фпс.

Након што смо утврдили да су конзоле „права ствар“ за играње, остаје нам да видимо која од две будуће варијанте представља бољи избор. Овде се ограничавамо на доступне податке и на теоретисање, јер ове конзоле још увек нису у продаји. Очекује се да ће обе бити доступне крајем године, у периоду између друге половине октобра и почетка децембра, што је традиционално време почетка њихове продаје. То наравно није случајно, јер тада почиње сезона празничних куповина, па је и потражња за конзолама највећа.

Хардвер

Обе конзоле засноване су на сличним технологијама, првенствено зато што користе АМД‑ове чипове. Процесори су из АМД Ryzen серије ЦПУ‑ова у Зен 2 архитектури. Ова технологија је дизајнирана да донесе ефикасно процесирање података на десктоп и преносивим рачунарима, али у конзолама су прилагођене верзије.

Xbox Сериес X поседује осмојезгарни процесор који ради на 3,8 GHz с multithreading‑om, чија брзина може да се спусти на 3,6 GHz. Графика је заснована на РДНА 2 чипу са 52 цомпутинг унит‑а (укупно 3.328 језгара), које раде на 1.825 GHz, уз подршку за хардверски ray‑tracing. Microsoft може да се похвали да је на овој конзоли обезбедио 12 терафлопса снаге за графичке обраде. Теоретски, нови Xbox доноси око четири пута више снаге од Xbox Оне С конзоле. Меморија је порасла на 16 ГБ GDDR6, од чега је 10 ГБ резервисано за ГПУ, а 2,5 ГБ за оперативни систем. За смештање података обезбеђен је SSD капацитета 1 ТБ.

Ове хардверске спецификације „циљају“ на 4К/120 фпс играње, али сигурни смо да ће моћи да иде и далеко преко тога, можда чак и до 8К/120 фпс. Пошто ће Xbox Сериес X бити актуелна конзола барем неколико година, веома је битно да иде у корак и с будућим 8К стандардом.

АМД‑ов процесор уграђен у њу такође има осам језгара, 16 thread‑ova и заснован је на Зен 2 архитектури. Његова максимална фреквенција је 3,5 GHz, с подршком за multithreading. Графика је заснована на Радеон Нави РДНА 2 ГПУ‑у са 36 цомпутинг унит‑а, који раде на 2,23 GHz и имају подршку за хардверски ray‑tracing; нуде укупно 10,28 терафлопса графичке снаге. И ова конзола има 16 ГБ GDDR6 меморије, а за податке је на располагању SSD капацитета 825 ГБ.

На пољу сирове рачунарске снаге мала предност је на страни Xbox Сериес X конзоле. Међутим, ПС5 ГПУ има способност да ради на већим фреквенцијама, па ће developeri игара имати могућност да повећају брзине ЦПУ‑а и ГПУ‑а када је то потребно, што код Xbox конзоле није могуће

Дакле, и Sony и Microsoft конзоле биће спремне за играње у 8К резолуцији, мада је питање када ће се појавити прве 8К игре и филмови. Зато ће играње у 4К резолуцији код обе конзоле бити право уживање, са освежавањем до 120 фпс. Обе конзоле нуде и ray‑tracing у реалном времену, који ће прецизно израчунавати интеракције и рефлексије у 3Д простору, чинећи га потпуно природним. Пошто је то хардверски изузетно захтеван посао, ray‑tracing ће знатно умањивати фпс (спашће на 30 фпс, уместо 60 или 120 фпс), па ће највероватније бити лимитиран само на мање површине. На пример, Инсомниац Гамес је већ потврдио да ће њихова Спидер‑Ман: Милес Моралес игра користити ray‑tracing само на пудлицама.

На пољу сирове рачунарске снаге мала предност је на страни Xbox Сериес X конзоле, а слична ситуација је и са графичким подсистемом. Међутим, ПС5 ГПУ има способност да ради на већим фреквенцијама, па ће developeri игара имати могућност да повећају брзине ЦПУ‑а и ГПУ‑а када је то потребно, што код Xbox конзоле није могуће. Ситуација је на овом пољу прилично изједначена.

Обе конзоле се пребацују с класичних хард‑дискова на SSD‑ove. Тиме ће се знатно убрзати учитавање игара и нових нивоа, па уживање у игрању неће бити прекидано честим лоадинг паузама. Xbox Сериес X доноси мало већи капацитет диска, али PlayStation 5 користи ПЦИе 4.0 магистралу, чиме је обезбеђена већа брзина протока – 5,5 ГБ/с за raw податке, односно 9 ГБ/с за компримоване податке, што је знатно више у односу на 2,4 ГБ/с (односно 5 ГБ/с) код Xbox конзоле. Обе конзоле имају слот за проширење који ће корисницима омогућити да додају још један SSD и тиме повећају укупан капацитет за смештање података.

Многи од класичних Xbox, Xbox 360 и Xbox Оне наслова ће радити и на Сериес X конзоли. Sony је за сада потврдио да ће ПС5 бити компатибилна само са ПС4 играма.

ПС5 има нови Темпест 3Д аудио‑чип који користи ХРТФ (Хеад Релатед Трансфер Фунцтион) профиле. Они омогућавају да се створи илузија као да звук долази са свих страна и ставља играча у центар дешавања. За разлику од досадашњих сличних технологија, ХРТФ користи посебне профиле за сваки тип корисника, који се заснивају на облику ушију и главе. На почетку ће бити понуђено пет предефинисаних профила, али ће сваки корисник имати могућност да направи оптимална сетовања за себе. Ова технологија је за сада ограничена само на слушалице, али се надамо да ће у неком наредном периоду бити омогућена и за све звучнике. Поменућемо и да обе конзоле поседују 4К УХД Blu‑Ray драјвове. Ипак, верујемо да је ово последњи пут да ће оптички драјвови бити уграђивани у конзоле, с обзиром на тренд да се већина игара преузима дигитално.

Контролери

Свака нова конзола доноси редизајнирану верзију контролера. Xbox Сериес X џојпед је направљен да буде удобан при дуготрајнијој употреби. Microsoft се потрудио и да елиминише латенцију, односно кашњење између притиска на неку команду контролера и одговарајућу акцију која се дешава на екрану. Нови контролери користе динамички систем латенције, који би требало да обезбеди да њихови контролери буду веома респонсивни. Ово ће највише утицаја имати на ФПС игре где је важан сваки милисекунд.

Контролери за будуће верзије конзола доносе низ новитета

Нови ПС5 ДуалСенсе пад доноси хаптички одговор на команде, који обезбеђује додатни пренос информација до корисника који ће осетити неравнине на путу, поготке у ФПС играма и сличне ствари. Такође, имплементирани су и адаптивни тригери на Л2 и Р2 тастерима, који симулирају тензију. Ово је корисно када се, рецимо, затеже лук за избацивање стреле. Коначно, контролер има уграђене микрофоне који ће играчима омогућити да комуницирају без ношења слушалица с микрофоном.

Знамо да ће се за ПС5 правити компатибилна ХД камера са стерео‑звуком, као и Пулсе 3Д бежичне слушалице, које би требало да извуку максимум из наводно револуционарног Темпест 3Д аудио енгине‑а. Чини нам се да у овом сегменту ПС5 доноси више од Xbox‑a, па ћемо забележити поен Sony‑jevoj конзоли. Наравно, наглашавамо да је ово процена на основу доступних сазнања о контролерима, јер ниједан нисмо имали прилике да пробамо и да их оценимо на основу личног искуства.

Игре

Недавно одржан Sony‑jev Футуре оф Gaming виртуелни догађај оцењен је као веома успешан. На њему је представљено 29 PlayStation 5 игара, међу којима је велики број ексклузивних наслова, који укључују Гран Турисмо 7, већ поменути Спидер‑Ман: Милес Моралес, Хоризон Forbidden West, као и унапређену верзију Гранд Theft Ауто 5. Пажњу су привукле и нове игре, као што је cyberpunk авантура Stray, пуцачина Deathloop и role‑playing игра Little Девил Инсиде.

Microsoft је објавио прву листу игара за Xbox Сериес X конзолу, међу којима су потврђене Геарс 5, Хало Инфините и Сага: Hellblade ИИ. На свом (такође виртуелном) догађају представили су и многе друге игре, али њих не бисмо могли да сврстамо у категорију потенцијалних хитова – углавном су то биле инди игре, као и оптимизоване верзије игара које већ постоје. У овом тренутку ПС5 је у предности, али ситуација се лако може променити у наредним месецима, поготово што знамо да је свих 15 гејминг студија који праве игре са Xbox најавило да ради на развоју Сериес X игара.

У првом периоду након почетка продаје биће много важније колико су ове конзоле компатибилне с претходним верзијама. Microsoft је по том питању објавио да ће многи од класичних Xbox, Xbox 360 и Xbox Оне наслова бити игриво и на Сериес X конзоли, било са оптичких медија, било као дигитални download‑i. При томе, најављено је да ће због боље хардверске основе, те игре имати боље перформансе, укључујући већи фраме‑рате и краће време учитавања.

Sony је за сада потврдио да ће ПС5 бити компатибилна само са ПС4 играма. У марту је Марк Cerny, ПС5 System Architect, објавио да је око 100 ПС4 наслова успешно тестирано, а PlayStation ЦЕО Јим Ryan недавно је објавио да се тестира још око 4.000 ПС4 игара.

По овом параметру, тренутно је Xbox Сериес X у предности због компатибилности са старијим играма. То значи и да ће власници неких старијих генерација Xbox конзола моћи „безболно“ да пређу на Xbox Сериес X, јер ће и на њему моћи да играју своје досадашње омиљене игре. Када су игре у питању, укупан резултат, рачунајући нове наслове и компатибилност, засад је нерешен, 1:1.

Дигитални сервиси

Поред игара, једна од најважнијих категорија данас код конзола за игру јесте какве све додатне погодности нуде кроз своје дигиталне сервисе. Xbox Сериес X ће подржавати Гаме Pass претплату, која ће власницима обезбедити приступ до стотина игара. Такође, он ће подржавати и streaming игре засноване на cloud‑u кроз нови xCloud сервис, који је тренутно у затвореној бета фази. Тај сервис биће интегрисан са Гаме Pass‑om, па ће играчи моћи да играју најновије Xbox наслове на различитим платформама.

Већ је постала традиција да се месецима пре почетка продаје Sony и Microsoft надмећу за наклоност потенцијалних купаца. А то раде објављивањем спецификација, најавом премијум наслова, као и представљањем целокупног екосистема који развијају

Ту је и Xbox Смарт Delivery програм за власнике конзола, који ће омогућити да се купи једна верзија игре и да она буде доступна власнику на било којој компатибилној Microsoft платформи. Помиње се и Quick Ресуме функција, која ће омогућити играчима да наставе игру на другој платформи тамо где су се зауставили прошли пут, без потребе да сваки пут учитавају снимљене позиције из cloud-a.

Sony PlayStation 5 ће подржавати PlayStation Now сервис, који тренутно има више од 700 ПС2, ПС3 и ПС4 игара. Ове игре могу да се стримују и играју на ПС4 конзоли или на ПЦ‑ју. У овом тренутку остаје неразјашњено питање да ли ће и како те старе игре моћи да се играју на ПС5, с обзиром на то да још увек немамо потврду компатибилности с ПС2 и ПС3 насловима. У овом сегменту води Microsoft.

Цена

Цена је многима кључан фактор за одабир нове конзоле. Ту је тешко било шта поредити, пошто цене нису званично објављене. Све што је познато још увек је у домену нагађања, па је то нешто најближе што можемо да вам понудимо. Дакле, Sony‑jeva конзола требало би да на америчком тржишту (које дајемо као репер, јер смо само за њега нашли процењене цене за обе конзоле) кошта 499 долара за верзију са оптичким диском, односно 399 долара без њега. Датум почетка продаје могао би да буде 20. новембар. Xbox Сериес X би могла да почне да се продаје у САД крајем октобра или почетком новембра, а њена цена ће се вероватно кретати између 349 и 499 долара. По овом критеријуму, обе конзоле су прилично изједначене и ту у овом тренутку не бисмо могли да издвојимо ко је у предности.

Ко је победник?

Проглашење победника овде морате да схватите условно. Ово је само пресек тренутног стања и оног што сада знамо о конзолама. Ако саберемо резултате, добићемо нерешен резултат 4:4. Да будемо реални, такав резултат смо и очекивали. Обе конзоле су сличних перформанси – једна можда мало одскаче у једној категорији, друга у другој, али све се то на крају уједначава.

Другим речима, у овом тренутку не можемо да издвојимо једну конзолу као бољу, али остављамо простор да у завршници, у неколико наредних месеци, нека од компанија изненади неким новим моментима, који ће можда пореметити тренутни однос снага.