Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Београд
  • Дечани
  • Јагодина
  • Крагујевац
  • Крушевац
  • Ниш
  • Нови Сад
  • Ораховац
  • Панчево
  • Пирот
  • Приштина
  • Призрен
  • Сомбор
  • Суботица
  • Штрпце
  • Ужице
  • Врање
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Сећате ли се њих? Флопи дискете и данас покрећу читаве флоте путничких авиона великих компанија

27.01.2021. 19:47
Пише:
Србија Данас/Телеграф
flopi disketa
флопи дискета / Извор: Профимедиа

На флопи стаје садржај величине 1,44 мегабајта, мање од просечне фотографије коју данас може да направи мобилни телефон!

Иако смо на њих већ и заборавили, у појединим авионима који свакодневно лете по свету и даље се за апдејтовање система користе флопи дискови. И то у великом броју, због њихових надалеко познатих лимита.

Флопи диск је, за оне млађе који са њима нису имали прилике да се сретну, некада служио као преносиви меморијски диск на коме смо чували податке. На флопи диск је могао да стане садржај величине 1,44 мегабајта, што је мање од просечне фотографије коју данас може да направи мобилни телефон.

Ако се питате шта је онда могло бити апдејтовано преко флопи дискова одговор је - цела флота Боеинг-а 747 коју је Бритисх Airways недавно приземљио, тј. послао у пензију.

Конкретније, ради се о авионима са ознаком Боеинг 747-400 који небом саобраћају од осамдесетих година прошлог века. Тада су се за апдејтовање њихових оперативних система користили флопи дискови, пише ExtremeTech.

Временом је технологија вртоглаво напредовала али ови системи су се показали као поуздани и ефикасни, тако да их је Бритисх Airways задржао.

flopi disketa
флопи дискета / Извор: Профимедиа

Поменути авиони можда и не би били приземљени да нам се није десила пандемија корона вируса која је драстично смањила ваздушни саобраћај. Због пада броја летова приземљене су старије летелице, међу којима и поменути тип Боеинг авиона, преноси B&F.

Када су ти авиони повучени из саобраћаја компанија, Пен Тест Партнерс која се бави безбедношћу добила је увид у њихов начин функционисања. Испоставило се да су ове летелице имале софтвер којем је био потребан апдејт на сваких 28 дана како би авион имао податке о доступним аеродромима, рутама, пистама и сл.

Пошто сви ти подаци нису могли да стану на један флопи диск, било је потребно чак осам оваквих дискова како би се "освежила" меморија авиона. Дакле, сваког месеца надлежни инжењер морао је да посећује те авионе, са осам дискетица у рукама, како би апдејтовао њихов систем.

Јасно је да је овакав начин функционисања прилично неефикасан, посебно данас када се апдејтовање може радити преко интернета, али то не значи да ће он бити искорењен. И даље неки старији авиони апдејтују своје системе помоћу флопи дискова. Поједини стручњаци кажу да је тако можда и боље јер флопи дискови нису умрежени а самим тим нису подложни ни хакерским нападима.