ЛОШЕ ВЕСТИ
ДРАМАТИЧНО: Саобраћајна бука штети здрављу 110 милиона Европљана
Више од 110 милиона људи у Европи изложено је штетним нивоима саобраћајне буке која је повезана са десетинама хиљада превремених смрти, саопштила је Европска агенција за животну средину (ЕЕА).
У саопштењу се наводи да је више од 20 одсто Европљана изложено буци аутомобила, возова и авиона која превазилази праг утврђен правилима ЕУ и која штети здрављу људи, животној средини и економији.
Дугорочно излагање буци коју прави саобраћај повезан је са широким спектром здравствених проблема, укључујући поремећаје сна, стрес, кардиоваскуларне болести, менталне болести, дијабетес и па чак и превремену смрт, саопштила је ЕЕА, истакавши да су деца и адолесценти посебно рањиви на последице буке.
Процењује се да је дуга изложеност саобраћајној буци повезана са 66.000 превремених смрти у Европи, 50.000 нових случајева кардиоваскуларних болести и 22.000 нових случајева дијабетеса типа 2.
Поред тога, према новом истраживању, бука потенцијално доприноси хиљадама случајева депресије и деменције, наводи се у саопштењу ЕЕА.
Изложеност буци допринела је да више од 560.000 деце и адолесцената има слабије вештине разумевања прочитаног, да 63.000 деце има проблеме у понашању и 272.000 случајева прекомерне тежине код деце, према последње доступним подацима из 2021. године.
ЕЕА у извештају о загађењу буком оцењује да је напредак у смањивању изложености штетним нивоима буке спор и да је мало вероватно да ће ЕУ без додатних мера испунити циљ да смањи број људи који су хронично изложени саобраћајној буци за 30 одсто до 2030.
Према процени ЕЕА, број људи који су веома изложени саобраћајној буци у ЕУ смањен је за само три одсто од 2017. до 2022.
Агенција указује и на високу економску и друштвену цену загађености буком, јер болести и лоше здравље повезане с тим негативно утичу на привреду.
Бука из саобраћаја има за последицу годишње економске трошкове од најмање 96,5 милијарди евра, односно 0,6 одсто укупног бруто домаћег производа.
Извршна директорка ЕЕА Лина Ила-Мононен изјавила је да је бука проблем који се често занемарује, али да има дугорочне последица по здравље људи, посебно децу, и животну средину и да све чланице ЕУ морају хитно да реше тај проблем ако желе да остваре зацртане циљеве.
Доминантан извор буке је друмски саобраћај, посебно у густо насељеним урбаним подручјима. Око 92 милиона људи је изложено буци друмског саобраћаја изнад 55 децибела током дана, односно 50 децибела током ноћи, колико је утврђено Уредбом ЕУ о буци у животној средини.
Бука железничког саобраћаја има негативне утицаје на 18 милиона људи, а ваздушни саобраћај погађа 2,6 милиона Европљана.
Уколико би се узели у обзир прагови нивоа буке које препоручује Светска здравствена организација, који су нижи, процењује се да је дугорочно нездравим нивоима саобраћајне буке изложено око 150 милиона људи, односно око 30 одсто европске популације.
Саобраћајна бука је међу три највеће еколошке претње по здравље људи у Европи, после загађења ваздуха и климатских фактора повезаних с температуром.
У извештају ЕЕА са наводи и да је најмање 29 одсто заштићених подручја у Европи изложено нивоима буке који могу да утичу на понашање копнених дивљих животиња.
Загађење буком под водом, од бродова, градилишта на мору и истраживања, такође утичу на морски живот, а бука је највећа у деловима Ламанша, Гибралтарском мореузу, деловима Јадранског мора и неким регионима Балтичког мора.
У циљу решавања овог проблема, ЕЕА препоручује већи приступ тихим и зеленим просторима у градовима, смањење ограничења брзине у урбаним срединама, боље одржавање железничке инфраструктуре и промоцију тиших авиона.
Као дугорочне стратегије, ЕЕА предлаже креирање тампон зона између транспортних коридора и стамбених подручја и промовисање одрживе мобилности, као што су јавни превоз и бицикли.