КЛИМА
ИСТРАЖИВАЊЕ: Шведска још увек не чини довољно да испуни климатске циљеве
Шведска влада ове године мора да предузме мере у сектору саобраћаја како би смањила емисије штетних гасова са ефектом стаклене баште и испунила своје циљеве до 2030. године, саопштила је агенција одговорна за процену климатске политике.
Емисија штетних гасова у земљи порасла је за 6,4 одсто у трећем кварталу 2024. у поређењу са истим периодом претходне године, према подацима шведског завода за статистику.
То повећање је у великој мери повезано са испоруком фосилних горива, посебно дизела, у земљу.
"Глобална просечна температура порасла је за 1,5 степени изнад прединдустријског просека први пут прошле године. А у Шведској су емисије штетних гасова порасле због политичких одлука", рекла је Аса Персон, председница Шведског савета за климатску политику, представљајући свој извештај у Стокхолму.
Главни узрок је смањење пореза на гориво, главна изборна мера одобрена у септембру 2023. у владином буџету коју подржава странка екстремне деснице Шведске демократе (СД).
"Сада треба да преокренемо тренд", рекла је Аса Персон за АФП.
Краткорочно решење представља прилагођавање обавезе смањења емисије гасова, тако што ће се од добављача горива тражити да у свој производ уграде одређени проценат биогорива или других нискоугљеничних алтернатива, рекла је она признајући да би то могло да доведе до повећања цена.
"Зато предлажемо комбиновање ове мере са акцијама прерасподеле како бисмо подржали најугроженије групе, којима је тешко да усвоје алтернативе бензину и дизелу", додала је она.
Да би постигла свој циљ неутралности од угљеника, који је та скандинавска земља поставила за 2045. годину, пет година испред циља ЕУ, влада мора да ојача климатску политику на неколико фронтова, препоручила је агенција.
Међу тим препорукама се налазе усвајање сета мера за саобраћај без фосила, спровођење студије утицаја на различите путеве који воде до електрификације без употребе фосилних горива, и наставак подршке индустријском сектору у његовој транзицији.