САМО НЕКА МУКА
Квалитет ваздуха у европским престоницама се поправио - сад имају нови ПРОБЛЕМ
Квалитет ваздуха у европским градовима се донекле поправио, али загађење буком је и даље велики проблем који се често занемарује, оценио је Европски ревизорски суд, упозоривши да је мало вероватно да ће бити испуњени пооштрени циљеви наредних година.
"Урбано загађење и даље представља велику еколошку претњу здрављу у ЕУ. Европски градови су превише бучни, а загађење ваздуха је и даље превисоко, упркос побољшањима", упозорава се у извештају Европског ревизорског суда, објављеном 15. јануара.
Суд је саопштио да се проблем буке често занемарује, а да је процена напретка у смањењу ове врсте урбаног загађења практично немогућа, јер чланице имају недостатке и кашњења у мониторингу буке.
Циљ ЕУ, који није обавезујући за чланице, јесте да се смањи број људи који су хронично погођени саобраћајном буком за 30% до 2030. године, али Суд процењује да то вероватно неће бити могуће.
Процењује се да ће се у најбољем случају смањити за 19 одсто, а у најгорем би чак могао да се повећа за три одсто.
"Дуготрајна изложеност прекомерном нивоу буке може да штетно утиче на здравље и да изазове на пример поремећај сна, анксиозност, когнитивна оштећења и проблеме менталног здравља, што за последицу има 48.000 нових случајева срчаних обољења и 12.000 превремених смрти у Европи сваке године", наводи се у саопштењу.
Ревизори су оценили да се квалитет ваздуха побољшао у целој ЕУ, али да загађење, посебно азот-диоксидом (НО2) који испуштају аутомобили и камиони, остаје велики проблем.
"С обзиром да ће стандарди квалитета ваздуха ЕУ ускоро постати строжи, градови ЕУ ће морати да појачају напоре да испуне нове стандарде ЕУ ако желе да се приближе препорукама Светске здравствене организације", истиче се у саопштењу.
Три четвртине становника ЕУ живи у урбаним срединама, а од загађење ваздуха умре најмање 250.000 људи годишње, према подацима Европске агенције за животну средину.
Главни изазови у постизању циљева, према оцени Европског ревизорског суда, представљају лоша координација између органа власти, упитна ефикасност мера и отпор локалних заједница.
Ревизори су такође указали да зелене зоне, у којима пешаци и бициклисти имају приоритет над аутомобилима, доносе користи локалним становницима, али да повећавају загађеност и буку у околним улицама.