ВИШЕ НИШТА НЕЋЕ БИТИ ИСТО: Формула 1 се спрема за најрадикалнију трансформацију у читавој историји спорта (ФОТО)
Формула 1 се припрема за своју најрадикалнију трансформацију у последњим деценијама, можда чак и у читавој историји спорта.
Од 2026. године, болиди неће само изгледати другачије - возиће се потпуно другачије. Опсежан пакет нових правила ФИА-е за сезону 2026 осмишљен је како би се уклонио вишак масе савремених болида и створио концепт агилног аутомобила који даје предност окретности.
Ово представља темељно преиспитивање онога што један болид Формуле 1 може да буде: од укидања ДРС-а, до увођења активне аеродинамике и расподеле снаге 50/50 између мотора са унутрашњим сагоревањем и електричне енергије.
1. Концепт окретног, лакшег болида
Годинама су и возачи и навијачи критиковали све веће димензије Ф1 болида. Спецификације за 2026. годину коначно започињу обрнути тренд. Нови план предвиђа мањи и лакши аутомобил, осмишљен да „плеше“ кроз кривине, уместо да се тромо пробија кроз њих.
2025 вс. 2026 – упоредне спецификације Ф1 болида
Да би се разумела размера ових промена, ево директног поређења између актуелне генерације и болида за 2026. годину:
2. Револуција погонске јединице: расподела снаге 50/50
Најважнија ставка нових правила за Ф1 моторе у 2026. години јесте огроман искорак ка електрификацији. Спорт прелази на равноправну расподелу снаге између мотора са унутрашњим сагоревањем (ИЦЕ) и електричне енергије.
- ИЦЕ мотор: Снага мотора са унутрашњим сагоревањем смањује се са око 550 kW на 400 kW.
- Електрични скок: Електрична снага расте са 120 kW на чак 350 kW (скоро 300% више).
Сложени и изузетно скупи МГУ-Х систем се укида. Уместо њега долази знатно снажнији МГУ-К, који готово утростручује електричну снагу, док се енергија прикупљена кочењем удвостручује – на 8,5 МЈ по кругу.
3. Крај ДРС-а и долазак активне аеродинамике
Једна од најконтроверзнијих промена јесте укидање ДРС-а у досадашњем облику. На његово место долази систем активне аеродинамике, који омогућава да се облик болида динамички прилагођава стази у реалном времену.
- З-мод (кривине): Подразумевани режим са високим потиском. Предње и задње крило обезбеђују максимално приањање у кривинама.
- X-mod (правци): Конфигурација са малим отпором ваздуха, слична ДРС-у, где се елементи крила отварају. За разлику од ДРС-а, овај режим се не користи само за претицање – возачи ће га користити на правцима без обзира на то да ли се боре с неким или не, како би повећали ефикасност и брзину.
Мануал Override мод
Ако је X-mod доступан свима, како се онда подстичу претицања? Одговор је Мануал Override Моде.
- Механизам: Замењује ефекат ДРС-а додатним електричним „боостом“.
- Предност: Када је возач на мање од једне секунде заостатка за ривалом испред себе, добија могућност додатне испоруке енергије.
- Тактика: Док се електрична снага водећег болида смањује након 290 км/х, болид који јури може да користи 350 kW снаге све до 337 км/х.
4. 100% одрживо гориво
Правила о одрживом гориву у Формули 1 налажу да погонске јединице од 2026. користе тзв. „дроп-ин“ гориво, произведено из непрехрамбених извора, комуналног отпада или хватањем угљеника из атмосфере.
На овај начин се осигурава да се у атмосферу не испушта нови фосилни угљеник. То је кључни корак ка циљу „Нет Зеро до 2030. године“ и начин да мотор са унутрашњим сагоревањем остане релевантан у све електрификованијем свету.
5. Безбедност без компромиса
Иако је фокус стављен на смањење масе, ФИА је додатно појачала безбедносне стандарде. Правила за 2026. годину доносе нове, строже захтеве за заштиту возача:
- Заштитни лук (roll хооп): Оптерећење повећано са 16Г на 20Г.
- Структура за судар: Нови двостепени дизајн носа спречава потпуно откидање структуре при удару.
- Бочна светла: Нова сигурносна светла јасно ће сигнализирати статус ЕРС система код заустављеног болида, како би редари и возачи знали да ли је аутомобил безбедан за прилазак.
Балансирајући тркачки спектакл кроз активну аеродинамику и мануелни „override“ систем са одрживим горивом и већом електрификацијом, Формула 1 са правилима за 2026. годину улази у смелу нову еру.
Србија Данас/Силверстоне