VIŠE NIŠTA NEĆE BITI ISTO: Formula 1 se sprema za najradikalniju transformaciju u čitavoj istoriji sporta (FOTO)
Formula 1 se priprema za svoju najradikalniju transformaciju u poslednjim decenijama, možda čak i u čitavoj istoriji sporta.
Od 2026. godine, bolidi neće samo izgledati drugačije - voziće se potpuno drugačije. Opsežan paket novih pravila FIA-e za sezonu 2026 osmišljen je kako bi se uklonio višak mase savremenih bolida i stvorio koncept agilnog automobila koji daje prednost okretnosti.
Ovo predstavlja temeljno preispitivanje onoga što jedan bolid Formule 1 može da bude: od ukidanja DRS-a, do uvođenja aktivne aerodinamike i raspodele snage 50/50 između motora sa unutrašnjim sagorevanjem i električne energije.
1. Koncept okretnog, lakšeg bolida
Godinama su i vozači i navijači kritikovali sve veće dimenzije F1 bolida. Specifikacije za 2026. godinu konačno započinju obrnuti trend. Novi plan predviđa manji i lakši automobil, osmišljen da „pleše“ kroz krivine, umesto da se tromo probija kroz njih.
2025 vs. 2026 – uporedne specifikacije F1 bolida
Da bi se razumela razmera ovih promena, evo direktnog poređenja između aktuelne generacije i bolida za 2026. godinu:
2. Revolucija pogonske jedinice: raspodela snage 50/50
Najvažnija stavka novih pravila za F1 motore u 2026. godini jeste ogroman iskorak ka elektrifikaciji. Sport prelazi na ravnopravnu raspodelu snage između motora sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE) i električne energije.
- ICE motor: Snaga motora sa unutrašnjim sagorevanjem smanjuje se sa oko 550 kW na 400 kW.
- Električni skok: Električna snaga raste sa 120 kW na čak 350 kW (skoro 300% više).
Složeni i izuzetno skupi MGU-H sistem se ukida. Umesto njega dolazi znatno snažniji MGU-K, koji gotovo utrostručuje električnu snagu, dok se energija prikupljena kočenjem udvostručuje – na 8,5 MJ po krugu.
3. Kraj DRS-a i dolazak aktivne aerodinamike
Jedna od najkontroverznijih promena jeste ukidanje DRS-a u dosadašnjem obliku. Na njegovo mesto dolazi sistem aktivne aerodinamike, koji omogućava da se oblik bolida dinamički prilagođava stazi u realnom vremenu.
- Z-mod (krivine): Podrazumevani režim sa visokim potiskom. Prednje i zadnje krilo obezbeđuju maksimalno prianjanje u krivinama.
- X-mod (pravci): Konfiguracija sa malim otporom vazduha, slična DRS-u, gde se elementi krila otvaraju. Za razliku od DRS-a, ovaj režim se ne koristi samo za preticanje – vozači će ga koristiti na pravcima bez obzira na to da li se bore s nekim ili ne, kako bi povećali efikasnost i brzinu.
Manual Override mod
Ako je X-mod dostupan svima, kako se onda podstiču preticanja? Odgovor je Manual Override Mode.
- Mehanizam: Zamenjuje efekat DRS-a dodatnim električnim „boostom“.
- Prednost: Kada je vozač na manje od jedne sekunde zaostatka za rivalom ispred sebe, dobija mogućnost dodatne isporuke energije.
- Taktika: Dok se električna snaga vodećeg bolida smanjuje nakon 290 km/h, bolid koji juri može da koristi 350 kW snage sve do 337 km/h.
4. 100% održivo gorivo
Pravila o održivom gorivu u Formuli 1 nalažu da pogonske jedinice od 2026. koriste tzv. „drop-in“ gorivo, proizvedeno iz neprehrambenih izvora, komunalnog otpada ili hvatanjem ugljenika iz atmosfere.
Na ovaj način se osigurava da se u atmosferu ne ispušta novi fosilni ugljenik. To je ključni korak ka cilju „Net Zero do 2030. godine“ i način da motor sa unutrašnjim sagorevanjem ostane relevantan u sve elektrifikovanijem svetu.
5. Bezbednost bez kompromisa
Iako je fokus stavljen na smanjenje mase, FIA je dodatno pojačala bezbednosne standarde. Pravila za 2026. godinu donose nove, strože zahteve za zaštitu vozača:
- Zaštitni luk (roll hoop): Opterećenje povećano sa 16G na 20G.
- Struktura za sudar: Novi dvostepeni dizajn nosa sprečava potpuno otkidanje strukture pri udaru.
- Bočna svetla: Nova sigurnosna svetla jasno će signalizirati status ERS sistema kod zaustavljenog bolida, kako bi redari i vozači znali da li je automobil bezbedan za prilazak.
Balansirajući trkački spektakl kroz aktivnu aerodinamiku i manuelni „override“ sistem sa održivim gorivom i većom elektrifikacijom, Formula 1 sa pravilima za 2026. godinu ulazi u smelu novu eru.
Srbija Danas/Silverstone