Више од шездесет авиона и хеликоптера на војној паради, очекује се и Рафал: Шта ће све данас бити виђено на небу изнад Београда?
Већ две недеље најужи центар Београда надлећу авиони и хеликоптери Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије, припремајући се за параду „Снага јединства“ заказану за суботу 20. септембра.
Парада, најављена од стране највиших државних дужносника као „највећа у модерној историји Србије“, почиње у 11 часова, а колона – на проби се чинило без краја – најразличитијих војних возила дефиловаће Булеваром Николе Тесле из правца Ушћа ка Палати Србија, где ће бити постављена и централна бина.
За грађане који желе да присуствују предвиђен је простор са северне стране булевара (ка Дунаву), у који ће улазак бити омогућен на две локације: у близини кружног тока код Тржног центра „Ушће“ према Бранковом мосту и на раскрсници улице Трешњиног цвета и Булевара Николе Тесле, из правца Новог Београда и правца Земуна.
Увежбавања ваздухопловног дела војне параде – барем оног летећег, с обзиром на то да ће бити летелица и на земљи – почела су још 5. септембра. Прво су обављани појединачни летови различитих типова ваздухоплова, да би се наредних дана број, али и разноврсност летелица постепено повећавали, тако да је на генералној проби у ваздуху било више од 60 авиона и хеликоптера.
Утисак је да ће РВ и ПВО приказати готово све ваздухоплове – и по типовима и по бројности – којима располаже. На генералној проби виђено је, што појединачно, што у формацијама од два и три, укупно седам сада вишенаменских борбених авиона МиГ-29, осам јуришника Орао Ј-22 и Њ-22 у две групе од по четири авиона, четири Г-4 Супер галеба и укупно седам школских Ласти.
Од укупно 14 МиГ-29 које је некадашња СФРЈ набавила крајем осамдесетих година, сукоб са НАТО-ом 1999. преживело је пет авиона. Обнова флоте започела је 2017. године, када је Србија из Русије добила шест донираних авиона, а затим је набавила још четири из Белорусије. Авиони су постепено доведени на стандард МиГ-29СМ/СМ , и чине окосницу данашњег српског ловачког ваздухопловства. Базирани су на аеродрому Пуковник-пилот Миленко Павловић код Батајнице и распоређени у 101. ловачку авијацијску ескадрилу Витезови у саставу 204. ваздухопловне бригаде.
Пола века од првог лета, Орлови су и даље једини наменски јуришни авиони у данашњој Војсци Србије. Њима је опремљена 241. лбае Тигрови са аеродрома Морава (Лађевци код Краљева).
Већ дуже време у току је модернизација Орла савременијим нападно-навигационим уређајима и вођеним наоружањем. Време које долази показаће да ли ће се и у којој мери овај пројекат реализовати, и по питању обима модернизације и броја модернизованих примерака, као и које су његове намере: повећање јуришних капацитета РВиПВО или показна вежба (не)ефикасности домаће наменске индустрије у сегменту авионике и интеграције наоружања.
На проби су се могла видети три примерка који су – барем на основу модификација носног дела – очигледно део пројекта модернизације, али и један авион који скоро 20 година није био у наоружању, а очигледно је ремонтован и враћен у оперативни статус.
Формацију од четири школско-борбена Г-4 Супер галеба предводио је дречаво наранџасто обојени тегљач мете, једини у саставу Војске Србије. Војне ознаке Н62Т, као део система који чине сам ваздухоплов, уређај за вучу мете УВМ-82 и сама мета, јединствен је у Војсци Србије. Основна му је намена омогућавање што реалнијих услова увежбавања јединица противавионске артиљерије, које у реалним условима могу дејствовати по „живој мети“ коју авион вуче на сајли дужине до 2.000 метара.
Појединачне налете направила су сва три типа авиона којима располаже 138. транспортна авијацијска ескадрила: по један тактички средњи транспортер Антонов Ан-26 и Аирбус C295MW – као својеврсна метафора прошлости и будућности транспортне авијације РВиПВО – и Пипер Па-34 Сенеца, авион који се ретко појављује у јавности, а има специфичну улогу. Осим обуке пилота за двомоторне авионе, користи се и за аерофотограметрију, због чега је опремљен софистицираном дигиталном аерофотокамером.
За разлику од авиона који су – осим Ц295 и делимично Ласти – у употреби више деценија, ма колико неки примерци били модернизовани, хеликоптерски инвентар РВиПВО данас чине углавном модерне летелице. Титулу најбројнијег хеликоптера на парадама и приказима, која је деценијама припадала Газелама и њиховој наоружаној варијанти Гама, преузео је Аирбус Хелицоптерс Х145М.
На генералној проби приказано је укупно 10 ових хеликоптера из РВиПВО, из 119. и 890. мешовите хеликоптерске ескадриле, који су летели у групама од по три у различитим варијантама, укључујући и борбене са лансерима невођених ракета Л80-07 и ракетних зрна С-8КОМ калибра 80 mm. Хеликоптерски ешалон предводио је Х145М у бојама државне заставе, варијанте Д3 (са петокраким ротором), који је испоручен као део друге транше наруџбине од Аирбуса.
Само један хеликоптер мање – укупно девет – биле су „летеће топовњаче“ Ми-35. Од тога, сва четири Ми-35М испоручена су новопроизведена крајем 2019, а пет Ми-35П купљени су половни од Кипра и уведени у наоружање пре годину дана. Сви хеликоптери припадају 714. противоклопној хеликоптерској ескадрили Сенке из састава 98. ваздухопловне бригаде.
Три – од укупно пет – хеликоптера Ми-17В5 учествовала су на генералној проби. Овај средњи транспортни хеликоптер настао је развојем чувеног Ми-8, који се сматра једним од најефикаснијих хеликоптера на свету и који је дуги низ година био окосница вертикалног ваздушног транспорта Југославије и већине новонасталих држава на њеној територији, укључујући и Србију. Ми-17В5 користи 890. мешовита хеликоптерска ескадрила Пегази са аеродрома Пуковник-пилот Миленко Павловић.
Лаки хеликоптер Газела, израђиван по лиценци у фабрици Соко у Мостару, приказан је у основној (или општој) варијанти и у наоружаној Гами. Можда скромних карактеристика по модерним стандардима, али и даље омиљен код пилота због летних особина и једноставности, још увек је незаобилазан корак у обуци нових пилота хеликоптера пре преласка на сложеније типове. Користи се у 890. и 714. ескадрили на Батајници, односно Лађевцима.
Поред око шездесет војних летелица, на паради „Снага јединства“ учествоваће и три хеликоптера МУП-а Србије: један Аирбус Х145М и две Х215 Супер пуме, познате из бројних акција гашења пожара протекле две године. Вероватно не случајно, изабрана су три маскирно обојена примерка како би се што боље уклопила у колорит манифестације.
Неколико прелета правцем дефилеа – пре планираног почетка параде – направила је и група од три школске Утве 75 из састава 252. школско-тренажне авијацијске ескадриле Курјаци са Ушћа. Да ли ће и ови авиони, који су сада већ пред пензијом – први лет Утве 75 обављен је пре скоро 50 година – учествовати на паради, знаћемо у суботу. Како било, до набавке новог авиона у овој улози, неколико исправних Утви 75 остаје летелица за селекцију кандидата за будуће пилоте РВиПВО.
Посебну пажњу посматрача припрема за параду привукле су најразличитије беспилотне летелице које ће бити приказане у оквиру дефилеа. Поред раније виђених CH-95 и CH-92 кинеске производње, један камион вукао је две летелице – чини се сада коначно серијске – Пегаз, израђене у кооперацији српске и кинеске одбрамбене индустрије. Бројни су и квадрокоптери различитих величина и намена, као и дронови камиказе, од домаћих Осица до СМ-1 и СМ-2 емиратске компаније Edge. Нека средства – сасвим могуће даљински управљани ваздухоплови – била су и на генералној проби прекривена маскирном мрезом, па остаје да нагађамо шта ће у суботу бити представљено.
На самом крају генералне пробе, два МиГ-29 направила су налет уз „извлачење у вертикалу“ изнад главне бине. Према незваничним најавама, на паради „Снага јединства“ треба да учествује и авион Рафал француског ратног ваздухопловства, симболично најављујући набавку овог типа авиона за РВиПВО Србије.
Србија Danas/Aero.rs