Ђаци губе годину? Судбина школске године у Србији виси о концу: Овог датума пада коначна одлука
Да ли ће ђаци изгубити целу годину?
Родитељи, ђаци, али и наставници, чини се никад нису били напетији него ових дана. И даље је неизвесно како ће се ова школска година завршити, а рок да се све доведе у ред, који су надлежни у више наврата помињали, неке школе ће ипак пробити!
Подсетимо, надлежни су били једногласни да је март последњи рок да се пропуштена настава надокнади без радикалних потеза попут продужења школске године. Међутим, како пише Телеграф, неке основне школе у Војводини већ су најавиле да ће штрајк наставити и у марту. Судећи по томе да је 1. март незванични рок да се школе врате редовном функционисању, могло би се рећи да је управо 2. март најкритичнији, односно датум када ће и надлежни на основу пресека стања моћи да кажу шта даље.
Већина основних и средњих школа у Србији већ је послала Министарству просвете своје планове надокнаде наставе због делимичне или потпуне обуставе раде. Како је било речи, наставу је могуће надокнадити ако се обустава наставе прекине до марта. Иначе, по закону је могуће да се школска година продужи за једну недељу.
У најнеповољнијем положају су свакако осмаци, којима се школска година иначе раније завршава и који још имају и завршни пријемни, али и за матуранте у средњим школама који конкуришу на неке од страних факултета.
Министарка просвете Славица Ђукић Дејановић је нагласила да "деци не можемо да одузмемо право на образовање" и да је важно пронаћи модалитете да се деца врате у ђачке клупе и заврше школску годину".
Она је навела да је важно ученицима омогућити да се припремају за завршни испит, коме претходи пробни завршни испит, према календару образовно-васпитног рада предвиђен за 21. и 22. март. А што се тиче рокова, министарка је поновила да је потребно да се "што пре успостави редован процес рада и направе планови надокнаде часова".
Сви модели надокнаде
1. Више скраћених часова
Један од модела надокнаде који се предлаже јесте да се часови скрате на 30 минута и да деца уместо шест или седам часова дневно имају осам или девет. У средњим школама, посебно гимназијама, тај облик надокнаде је тешко изводљив, јер су ђаци већ преоптерећени. Ту може да се примени други модел. Кажу да је тренутно најтежа ситуација у Моравичком округу и у Београду, где део школа уопште није имао наставу у другом полугодишту.
2. Продужетак школске године
Закључно са овом недељом портебно је надокнадити 20 радних дана, за сада је, кажу овуз разлику могуће достићи, али је неопходно што пре одабрати одговарајући модел надоканде. Једна од опција је продужетак школске године, али ако се продужи школска година то значи и да се помера завршни испит за осмаке и да се онда он неће одржати како је планирано 16, 17. и 18. јуна већ може да буде 23, 24. и 25. јуна. Онда се улази у јул са објављивањем листе жеља, уписом у средње школе.
3. Радне суботе
Један од модела надокнаде је и одржавање радних субота како би ђаци надокнадили градиво. То би значило да би имали слободну недељу, док би суботом ишлил у школу све док се не обради сво градиво предвиђено за школску годину.
4. Скратити градиво
Ово је најновији предлог који се такође разматра, а који је, рекли бисмо, и најмање популаран од свих. Једна од опција је да се градиво сажме и да се деци предаје само основно, како би што лакше и што брже прешли градиво које их чека.