Најјефтинији превоз у Србији нестаје? Путници у шоку: На удару популарна апликација, милиони евра су у питању
Пословно удружење друмског саобраћаја Србијатранспорт упутило је данас захтев за забрану апликације БлаБлаЦар Министарству унутрашње и спољне трговине и Министарству финансија.
Удружење је, како је навело, поднело захтев за забрану рада те апликације због писања појединих медија да Законом о превозу путника није јасно дефинисано коришћење овакве апликације.
Како се наводи у захтеву, Србијатранспорт тражи забрану оглашавања незаконитог и нелегалног рада физичких лица у сектору јавног превоза путника у друмском саобраћају преко апликације БлаБлаЦар да се и тиме да допринос сузбијању сиве економије која наноси штету буџету Србије и легалној привреди.
Према мишљењу Србијатранспорта, БлаБлаЦар омогућава физичким лицима да продају услуге јавног превоза путника сопственим возилима за коју се наплаћује услуга, што је у супротности са Законом о оглашавању и још неколико закона Србије.
- Организован нелегалан превоз путника преко интернет платформе достиже неприхватљиво велики обим, услуга се евидентно врши уз накнаду, превозник је физичко лице, возач није професионалац, возач не поседује обавезне сертификате, давалац услуге не сме да врши услугу јер не поседује лиценцу нити извод лиценце, путник није осигуран у превезу, не плаћа се ПДВ на услугу, превозник не плаћа никакве порезе, доприносе и таксе за обављање делатности - наводи се у захтеву.
Према анализи коју је Удружење доставило у захтеву, физичка лица остваре годишњи промет од око 36 милиона евра и тако начине штету републичком буџету од преко 12,5 милиона евра.
Низ законских сметњи?
Сазнања Удружења су да апликација БлаБлаЦар у Србији послује више од седам година, а наводи се да, иако је првобитно намењена за дељење трошкова превоза, смањења трошкова путовања и емисије угљен диоксида у атмосферу, њена имплементација у пракси је наишла на низ законских сметњи и утиче на пословање делатности јавног превоза.
Сем захтева који је упућен ресорним министарствима, из Србијатранспорта истичу да су упутили и молбу за подршку иницијативи председнику Владе Србије Милошу Вучевићу и председнику Србије Александру Вучићу.
БлаБлаЦар је глобална платформа за дељење превоза која повезује путнике и возаче који путују у истом смеру, омогућавајући им да поделе трошкове пута. Основана 2006. године у Француској, апликација је постала популарна широм света, укључујући и Србију, јер корисницима пружа јефтинији и ефикаснији начин путовања, нарочито на дужим релацијама.
Како функционише БлаБлаЦар?
Возачи објављују своје планиране руте и доступна места у аутомобилу, док путници могу да претражују понуде и резервишу место. Цена вожње се обично дели међу путницима, чиме возач покрива део својих трошкова, али не остварује профит у класичном смислу.
Предности апликације
- Нижи трошкови путовања – Путници плаћају мање у односу на аутобуске или железничке карте.
- Комфор и флексибилност – Вожње су често брже и удобније од јавног превоза.
- Еколошка корист – Смањује се број аутомобила на путевима и емисија угљен-диоксида.
Иако је апликација замишљена као платформа за дељење трошкова, често се користи и за организовани превоз, што доводи до оптужби да омогућава нелегални такси превоз. У многим земљама, укључујући Србију, постоје дебате о томе да ли је овакав вид превоза законит.
Управо због тога, Пословно удружење друмског саобраћаја Србијатранспорт сада тражи забрану апликације у Србији, тврдећи да омогућава сиву економију и нелојалну конкуренцију лиценцираним превозницима.
Уколико би БлаБлаЦар заиста био забрањен у Србији, то би разочарало многе грађане који су се ослањали на ову апликацију као најповољнији и најпрактичнији начин путовања. Многи студенти, радници и путници који често прелазе дуже релације користили су БлаБлаЦар јер им је омогућавао да брзо пронађу превоз по нижој цени, без компликација и чекања на аутобуским станицама. Осим што су штедели новац, корисници су често истицали и додатне предности - удобнију вожњу, флексибилније поласке и могућност упознавања нових људи. Његово укидање значило би повратак на скупље и често мање практичне алтернативе, што би посебно погодило оне са ограниченим буџетом или оне који путују ка местима са слабим линијама јавног превоза.