Дискусија о УКИДАЊУ ПРОБНЕ ДОЗВОЛЕ запалила Србију! Друштвене мреже се поделиле у два табора, али једну ствар сви истичу као НАЈВЕЋИ ПРОБЛЕМ (ФОТО)
Од када су се у јавности појавили наводи да се у оквиру новог Нацрта закона о безбедности саобраћаја који тек треба да буде донет, дискутује о укидању пробне возачке дозволе, друштвене мреже су се одмах поделиле у два табора - "за" и "против" ове одлуке која још није ни званично потврђена.
Корисници су одмах заузели страну и делили своје ставове пре него што су се уопште усагласили да ли "гласају" за укидање пробне возачке дозволе као документа или и ограничења за возаче-почетнике која она тренутно предвиђа. У неколицини објава спекулише се о разлозима због којих стручњаци из области саобраћаја који раде на Нацрту новог закона планирају да пробне возачке дозволе пошаљу у историју, а затим се поставља и питање о којем је било речи и приликом њиховог увођења - "да ли су оне глупост или не"?
Највећи проблем пробних возачких дозвола корисници виде у двоструким трошковима за возаче, непризнавању тог документа у свим државама у региону и у иностранству, као и самим ограничењима за возаче-почетнике које она предвиђа.
Они који су против укидања пробних возачких дозвола као главни аргумент углавном наводе недостатак искуства што возачког што животног, имајући у виду да њихови власници најчешће деца која су тек изашла из средње школе или нешто старија, без свести о одговорности и опасности које саобраћај са собом носи, те сматрају да су постојећа ограничења добра за њих. Осим тога, нека од ограничења пробних возачких они би применили и на власнике регуларних дозвола, као што је нулта толеранција на алкохол.
Са друге стране, неки корисници сматрају да је сам документ користан, али да ограничења нису постављена у складу са потребама и способностима свих возача.
"Ја од 20 година имам пробну, а неки чича од 80 чија реакција траје пет секунди, има редовну", наводи неко.
Шта виде као највећи проблем
Као највећи проблем виде забрану вожње после 23 сата, као и јачину мотора аутомобила која је ограничена на 80 kW или 109 КС.
"Погодите ко су они које Хитна најчешће доноси ноћу?"
Једна од објава аутора који је против укидања пробних возачких дозвола, привукла је велику пажњу осталих када је прилично сликовито описао због чега је тог става, иако се више осврће на непоштовање ограничења за возаче-почетнике него на сам документ.
"Не постоји ноћна смена у болници, а да бар једном не довуку клинца разваљеног у саобраћајци. Не причам напамет, причам из личног искуства, јер сам их видео превише. Да се разумемо, није сваки млад возач лудак, али статистика не лаже, а реалност је брутална. Клинци који су тек положили најчешће завршавају у Ургентном центру, а нажалост и они у које ти исти клинци ударе док дивљају. Е, сад, шта им се деси? Иста прича сваки пут. Излазак, гас до даске, "Брате, знам ја да возим", "Имам осећај за ауто", а реално, немају појма ни колико су лоши. Возе кола која су јача него што би требало, често узму татин или мамин ауто, па дивљају. Пребрза вожња, лоша процена, нека ситна глупост на путу, и бум. Другар до њих тешко повређен, а они сами једва живи. Понекад ни не буду живи", започиње аутор ове објаве.
Како даље тврди, "они које хитна помоћ најчешће доноси ноћу су клинци са пробном возачком дозволом" који би, како каже, остали живи и здрави да су поштовали забрану вожње после 23 сата.
"Погодите ко су они које Хитна најчешће доноси ноћу? Клинци са пробном дозволом. И погодите ко није поштовао правило да не вози у то доба? Ти исти клинци", наставља "редитор", тврдећи да се у читаву ову ситуацију лично уверио у болничким просторијама.
Осим непоштовања ограничења управљања возилом после 23 сата, по њему је кобно још и то што млади возачи не умеју добро да процене ризик.
"Ко и после овога мисли да је пробна глупост, нека сврати до Ургентног у два ујутру суботом и нека се нагледа призора које ће целог живота памтити", поручује он.
Како се стварно понашају возачи-почетници
Док нови Закон о безбедности у саобраћају не буде званично донесен и буде позната судбина документа који је честа тема на друштвеним мрежама, у Хитној помоћи и Агенцији за безбедност саобраћаја проверили смо какво је стварно стање на српским путевима и како се возачи са пробном возачком дозволом у Србији понашају.
Поводом учешћа возача-почетника у саобраћајним несрећама из Хитне помоћи за "Блиц" кажу да статистика није тако црна, као што се наводи у наведеној објави, откривајући податак да млади возачи тешко повређени у саобраћајним несрећама нису призор који се виђа и збрињава сваке вечери.
Ове наводе може да потврди и статистика Агенције за безбедност саобраћаја која каже да је у претходној години семинар унапређења знања из области безбедности саобраћаја за возаче којима је одузета возачка дозвола одслушао један возач са пробном возачком дозволом који је учествовао као возач у саобраћајној незгоди са смртно страдалим лицима, један возач са пробном возачком дозволом који је учествовао као возач у незгоди са тешким телесним повредама и 14 возача са пробном возачком дозволом где је као последица саобраћајних незгода настала мања или већа материјална штета.
"Министарство унутрашњих послова Републике Србије поседује податке о одузетим возачким дозволама, а оно што ми можемо рећи је да је у 2024. години 407 возача са пробном возачком дозволом похађало семинар унапређења знања из области безбедности саобраћаја за возаче којима је одузета возачка дозвола, које организује и спроводи Агенција за безбедност саобраћаја, како би повратили изгубљену пробну возачку дозволу", кажу за "Блиц" из ове агенције.
Издвојили су и три најчешћа прекршаја која праве возачи са пробном возачком дозволом.
- Управљање возилом са пробном возачком дозволом у периоду од 23:00 до 06:00 часова 43,5 посто (веома често под дејством алкохола, мало ређе под дејством психоактивних супстанци)
- Вожња под дејством алкохола 23,7 посто;
- Прекорачење брзине, управљање возилом са пробном возачком дозволом без надзора и Управљање возилом са пробном возачком дозволом чија снага мотора прелази 80 kw са око по 5 посто.
На питање да ли међу возачима којима је одузета пробна возачка дозвола има "повратника", односно возача којима је она поново издата, а сада изнова праве теже саобраћајне прекршаје из Агенције за безбедност саобраћаја кажу да су у 2024. години три возача са пробном возачком дозволом по други пут похађала семинар унапређења знања за возаче којима је одузета возачка дозвола, тј. по други пут им је одузета пробна возачка дозвола због чињења прекршаја због којих се изричу казнени поени.
Када се одузима пробна возачка дозвола
"Да би возачу који поседује пробну возачку дозволу иста била и одузета због сакупљених казнених поена (најмање 9), довољно је да такав возач буде два пута санкционисан како управља моторним возилом у периоду од 23:00 до 06:00 часова, а то је и најчешћи случај. Ако само једном под дејством алкохола управља моторним возилом у периоду од 23:00 до 06:00 часова, такође је довољно за одузимање возачке дозволе", појашњавају из АБС.
Србија Данас/Блиц