Гужве на границама надмашиле прогнозе: Србе тек очекују вишесатна чекања због новог ЕЕС система, туристичке агенције алармирале ЕУ
Гужве на границама због новог ЕЕС система у ЕУ премашиле су сва очекивања, упозорава директор YUTA.
Директор Националне асоцијације туристичких агенција Србије (YUTA) Александар Сеничић рекао је данас да су гужве на границама, које су настале применом новог система улазно-излазне контроле Европске уније, биле очекиване, али да је њихов обим премашио сва предвиђања.
- Оно што смо помињали када смо почели да уопште причамо о увођењу ЕЕС система, јесте да морамо имати у виду то колико су пре свега полицајци обучени на граничним прелазима, колико ће сам систем технички да функционише, све су то ствари које смо могли да претпоставимо да ће се дешавати, било је ту чак и питања шта ћемо да радимо кад падне систем неког тренутка, да ли ће се затворити граница - рекао је Сеничић.
Он је казао за Прву да су и ранијих година, током празника и појачаног саобраћаја, на мађарској граници забележена вишесатна задржавања, али да је сада нови електронски систем додатно успорио процедуре.
- Нисмо могли да замислимо да ће ситуација бити оволико хаотична, да ће се на граници чекати 10, 12, па и 15 сати. Очекивали смо гужве, али не у оволиком обиму - рекао је Сеничић.
Он је објаснио да нови систем подразумева провере и приликом изласка из Европске уније, због чега путници сада морају да чекају у оба смера.
- Када се једном региструјете, систем бележи датум уласка, али да би забележио и датум изласка, мора да се обави нова контрола. То значи чекање и при повратку - појаснио је он.
Сеничић је додао да би контроле у повратку требало да трају до 30 секунди, међутим да су у пракси задржавања на граничном прелазу Хоргош била велика и за путнике који се враћају. Он је навео да су туристичке и путничке организације већ слале примедбе и жалбе Европској комисији, али да одговора још нема.
- Изгледа да Европска унија по сваку цену жели да овај систем - ЕЕС (у потпуности) профункционише до априла следеће године, без обзира на гужве и могуће одустајање путника од путовања - рекао је.
Говорећи о проблемима професионалних возача, Сеничић је истакао да увођење ЕЕС система за њих представља значајан проблем и истакао да би увођење тзв. "зелених трака" за превознике на граничним прелазима помогло да се смањи чекање и трошкови. Како је додао, YUTA је раније предлагала Европској комисији да се омогући регистрација путника на пунктовима ван граничних прлелаза како би се смањиле гужве на границама, али тај предлог није прихваћен.
- Ми смо предлагали све време ЕУ, да нам се дозволи да можемо тај софтвер да инсталирамо по великим градовима на неким контролисаним локацијама, без обзира где су оне, да ли су у МУП-у или се, на пример, налазе у тржним центрима, да људи када обављају неке друге послове у граду могу да дођу до тог апарата, да се региструју, да би ти подаци већ постојали у неком серверу кад дођу на границу. Међутим, нисмо добили никакав одговор - рекао је Сеничић.
Увођење ЕЕС система почело је 12. октобра а систем ће се имплементирати постепено на граничним прелазима ЕУ земаља све до пуне примене која се очекује у априлу 2026. године.
Извор: Танјуг