Подешавања Сачуване вести Претрага Navigacija
  • Вршац
  • Зрењанин
  • Звечан

Нико нема што Србија има! Овај призор НЕ МОЖЕ СЕ ВИДЕТИ НИГДЕ, једна река у нашој земљи ТЕЧЕ УЗВОДНО! (ФОТО)

12.01.2020. 00:03
Пише:
Србија Danas/Opanak.rs
Toplica
Топлица / Извор: Фото: YoutubePrintscreen/Stefan Стиф

Србија је богата природним лепотама, али ова река - она је феномен!

Нигде у Европи се не може видети ништа слично и туристи су потпуно очарани појавом коју је Јован Цвијић назвао епигенија. Наиме, једна река у нашој земљи тече узбрдо, да добро сте прочитали!

Ренџери са Таре у Колораду открили како то раде Американци: ПАНЦИРИ И ОРУЖЈЕ НЕОПХОДНИ (ФОТО)

У ову цркву у Србији могу да стану само ДВЕ ОСОБЕ! Налази се на литици, а ако сте грешни ПАДАТЕ У ПОНОР (ФОТО)

ЗГРАДА У СРБИЈИ КОЈУ ЈЕ ГУГЛ ИЗБРИСАО СА МАПЕ: Нико не сме да је слика, а ево и због чега! (ФОТО)

По повлачењу некадашњег Панонског језера, чији се један залив дубоко завлачио између планина Јастрепца и Пасјаче, остало је између ових планина његово заравњено дно. По таквом земљишту, састављеном од водоравних слојева глине, лапора и жућкасте иловаче, потекла је Топлица пре око 600.000 година.

Улазећи у град Прокупље, река најпре обилази брдо Хисар готово у пуном кругу, па затим тече средином града. На врху брда био је средњовековни град (према предању, град Југ-Богдана), па је река представљала јаку одбрамбену препреку. И сада, на левој обали, стоји кула са које се бранила тврђава.

Према легенди, постојао је и прокоп, који је спајао пречицом овај речни лук, па је и град по њему добио име Прокупље. Историчари, пак, тврде да је име граду дато кад су овамо 1386. године донете мошти светог Прокопија. Обилазећи Хисар, Топлица није успела да пробије своје корито у правцу којим је текла, тако да скреће у облику лука дужине око 700 метара, правећи један издужени полукруг.

Река тако скреће у потпуно супротном правцу у коме је до тада текла са североистока од Куршумлије и наставља према југозападу па тако формира скоро паралелно корито, дужžине 1.030 метара. Ако се овај део тока Топлице посматра са брда Хисар, стиче се утисак да вода иде узбрдо, што изгледа чудно и атрактивно за посматрача.

Ова природна појава, која се стручно зове епигенија не постоји нигде другде у Европи. Наиме, река Топлица пролазећи кроз Прокупље прави две епигенетске долине. Овакве појаве се јављају у природи када се река ненормално усеца у више земљиште од отпорнијих стена и ако се у непосредној близини налази ниже земљиште сачињено од мекших стена. Наш познати научник Јован Цвијић је овом природном феномену дао име, епигенија.

Река даље наставља свој ток у правцу североистока све до превоја између брда Мало Губе и Велико Губе, полукружно скреће у правцу југа још 2 310 метара, одакле наставља у правцу истока, према свом ушћу у Јужну Мораву. Река Топлица обилазећи око брда Хисар усеца корито од око 4 890 метара.

Почели су НЕКРШТЕНИ ДАНИ: По народном веровању ОВО никако не смете да урадите до Богојављења

Овако Драгиша иде на сеоску славу: Једино превозно средство у ивањичким селима су трактор и коњ (ФОТО)

Мирослав из Беле Паланке направио је кућу НА 12 МЕТАРА ВИСОКОЈ СТЕНИ: Већ 40 година јој се сви диве

Верица једина у Надибру и даље меље брашно: Воденички камен у Миријаћима И ДАЉЕ РАДИ

Необично пријатељство у штали Мијаиловића: Мачка Цица не одваја се од краве Руже (ФОТО)