Невидљиви чувари на путевима: Ево шта је паник тастер и како један притисак на дугме може спасити живот
Ана Радовић упутила је "паник позив" у тренутку несреће, али мистерија је због чега надлежне службе нису успеле да је лоцирају након несреће.
У савременим аутомобилима безбедносни системи постају све напреднији, а један од најважнијих међу њима је паник тастер, познат и као СОС дугме, eCall систем или хитни аларм.
Овај систем, "паник тастер" представља кључну технологију која може спасити живот у ситуацијама када је возач повређен, у паници, или није у могућности да сам позове помоћ.
СОС системи, или ти паник тастери нису луксуз - они су директно повезани са већим процентом преживљавања на путевима.
Шта је паник тастер у колима?
Паник тастер у аутомобилу је заправо дугме - обично обележено симболом СОС - које се притисне у хитној ситуацији како би возило аутоматски контактирало:
- хитну помоћ,
- полицију,
- службу помоћи на путу,
- или посебни сервисни центар произвођача аутомобила.
У многим возилима овај систем функционише кроз уграђени модул за сателитску комуникацију, ГПС и ГСМ.
Када се користи паник тастер?
Паник тастер се активира када се возач или путник налазе у опасности, укључујући:
- Саобраћајну несрећу
Ако особа може да дође до дугмета, притиском аутоматски позива помоћ уз слање тачне ГПС локације.
- Напад, покушај крађе или отмице
Дискретним притиском особа може послати аларм и позив за помоћ без употребе телефона.
- Медицински хитан случај
Ако возачу позли, доживи срчани удар или другу ургентну ситуацију, СОС дугме омогућава брзу реакцију служби.
- Квар на путу у опасним условима
Посебно ноћу, на аутопуту или у небезбедном окружењу.
Како функционише систем?
Када се паник тастер притисне аутомобил успоставља везу са локалним, или међународним СОС центром.
Систем аутоматски шаље податке, укључујући:
- ГПС локацију,
- модел возила,
- број путника (у неким моделима према сензорима),
- Информације о активацији аирбага и другим кључним сензорима.
Оператер покушава да ступи у контакт са возачем преко уграђеног система за телефонирање без коришћења руку (хандс-фрее систем)
Ако се возач не јавља, службе се шаљу одмах.
Аутоматска активација - eCall систем
У ЕУ је обавезан eCall систем, који се активира аутоматски када:
- детектује судар,
- активацију аирбага,
- изненадно заустављање велике силе.
Дакле, чак и ако возач не може да притисне дугме - позив за помоћ се ипак шаље.
Где се налази паник тастер?
Најчешће локације у возилу:
- на плафону - поред унутрашњег светла,
- у централној конзоли,
- близу ретровизора (притисне се палцем),
- у луксузним возилима - скривен ради заштите од криминалаца.
Увек је јасно обележен.
Предности паник тастера у аутомобилу
- брже реаговање хитних служби, посебно на аутопуту
- прецизна ГПС локација без потребе за телефоном
- ради и када је телефон угашен, изгубљен или поломљен
- дискретан позив у случају напада
- аутоматска активација у тешким сударима
- доказано повећава шансе за преживљавање у првих 10 минута после несреће
Када паник тастер не функционише?
- Ако возило нема сигнал (тунели, дубоке планине)
- Ако је систем неисправан или неактиван
- Ако је ГПС модул оштећен у судару
- Ако батерија возила потпуно закаже (ређе код нових модела јер имају резервно напајање)
Не притискајте непотребно
Многи људи притискају СОС дугме само да би видели шта ради, или зато што не схватају да заправо позивају хитне службе. То доводи до многих лажних аларма, а ватрогасне и друге хитне службе троше ресурсе на непотребне интервенције.
Апелује се на све који имају СОС дугме у аутомобилу да га користе само у правој хитној ситуацији. Такође, требало би да се постарате да деца и остали путници знају како и када користити дугме.
Како полиција није лоцирана Ану након "паник позива"?
Милан Думановић, инспектор у пензији, је за портал "Нова С" објаснио зашто нису били лоцирани Ана и возач. Претпоставља да је узрок томе рурална средина у којој се несрећа догодила.
- Овде је највероватније реч о 'паник позиву', односно позиву за хитне ситуације који поседује сваки телефон. Уколико особа то намести, он може послати сигурносну поруку одређеној особи са подацима, али уколико то није намештено на телефону, онда се тај позив преусмерава полицији и службама.
У конкретном случају, потрага је вероватно трајала дуго због базних станица, односно, малог броја базних станица, па се није могла утврдити прецизна локација. Ситуација у мањим срединама, руралним местима је другачија.
Базна станица је забележила сигнал, али није било могуће утврдити прецизну локацију. Остављен је велики простор који је морао бити претражен, објаснио је он.
Да подсетимо, Ана је у недељу 23. новембра кренула за Београд. Њена мајка пријавила је нестанак дан касније, а јуче су пронађена тела у “аудију” који је три дана био у јарку крај пута.
За крај да подсетимо:
На путевима, у најкритичнијим моментима животе возача и путника чувају ови системи, тајни "анђели чувари".
Постоје две опције како систем може да се активира:
- Аутоматска активација - Систем се укључује самостално када сензори у возилу детектују озбиљан судар, на пример када се активирају ваздушни јастуци. У том тренутку eCall успоставља бесплатан позив према европском броју хитних случајева 112 и шаље прецизне информације о локацији возила и околностима несреће.
- Ручно активирање - Возач или било који путник у возилу може притиснути дугме СОС, или "паник тастера" и одмах контактирати најближи центар хитних служби. Ова опција је корисна када је сведок несреће или путник примећује опасност, чак и пре него што дође до аутоматског активирања система.