Nevidljivi čuvari na putevima: Evo šta je panik taster i kako jedan pritisak na dugme može spasiti život
Ana Radović uputila je "panik poziv" u trenutku nesreće, ali misterija je zbog čega nadležne službe nisu uspele da je lociraju nakon nesreće.
U savremenim automobilima bezbednosni sistemi postaju sve napredniji, a jedan od najvažnijih među njima je panik taster, poznat i kao SOS dugme, eCall sistem ili hitni alarm.
Ovaj sistem, "panik taster" predstavlja ključnu tehnologiju koja može spasiti život u situacijama kada je vozač povređen, u panici, ili nije u mogućnosti da sam pozove pomoć.
SOS sistemi, ili ti panik tasteri nisu luksuz - oni su direktno povezani sa većim procentom preživljavanja na putevima.
Šta je panik taster u kolima?
Panik taster u automobilu je zapravo dugme - obično obeleženo simbolom SOS - koje se pritisne u hitnoj situaciji kako bi vozilo automatski kontaktiralo:
- hitnu pomoć,
- policiju,
- službu pomoći na putu,
- ili posebni servisni centar proizvođača automobila.
U mnogim vozilima ovaj sistem funkcioniše kroz ugrađeni modul za satelitsku komunikaciju, GPS i GSM.
Kada se koristi panik taster?
Panik taster se aktivira kada se vozač ili putnik nalaze u opasnosti, uključujući:
- Saobraćajnu nesreću
Ako osoba može da dođe do dugmeta, pritiskom automatski poziva pomoć uz slanje tačne GPS lokacije.
- Napad, pokušaj krađe ili otmice
Diskretnim pritiskom osoba može poslati alarm i poziv za pomoć bez upotrebe telefona.
- Medicinski hitan slučaj
Ako vozaču pozli, doživi srčani udar ili drugu urgentnu situaciju, SOS dugme omogućava brzu reakciju službi.
- Kvar na putu u opasnim uslovima
Posebno noću, na autoputu ili u nebezbednom okruženju.
Kako funkcioniše sistem?
Kada se panik taster pritisne automobil uspostavlja vezu sa lokalnim, ili međunarodnim SOS centrom.
Sistem automatski šalje podatke, uključujući:
- GPS lokaciju,
- model vozila,
- broj putnika (u nekim modelima prema senzorima),
- Informacije o aktivaciji airbaga i drugim ključnim senzorima.
Operater pokušava da stupi u kontakt sa vozačem preko ugrađenog sistema za telefoniranje bez korišćenja ruku (hands-free sistem)
Ako se vozač ne javlja, službe se šalju odmah.
Automatska aktivacija - eCall sistem
U EU je obavezan eCall sistem, koji se aktivira automatski kada:
- detektuje sudar,
- aktivaciju airbaga,
- iznenadno zaustavljanje velike sile.
Dakle, čak i ako vozač ne može da pritisne dugme - poziv za pomoć se ipak šalje.
Gde se nalazi panik taster?
Najčešće lokacije u vozilu:
- na plafonu - pored unutrašnjeg svetla,
- u centralnoj konzoli,
- blizu retrovizora (pritisne se palcem),
- u luksuznim vozilima - skriven radi zaštite od kriminalaca.
Uvek je jasno obeležen.
Prednosti panik tastera u automobilu
- brže reagovanje hitnih službi, posebno na autoputu
- precizna GPS lokacija bez potrebe za telefonom
- radi i kada je telefon ugašen, izgubljen ili polomljen
- diskretan poziv u slučaju napada
- automatska aktivacija u teškim sudarima
- dokazano povećava šanse za preživljavanje u prvih 10 minuta posle nesreće
Kada panik taster ne funkcioniše?
- Ako vozilo nema signal (tuneli, duboke planine)
- Ako je sistem neispravan ili neaktivan
- Ako je GPS modul oštećen u sudaru
- Ako baterija vozila potpuno zakaže (ređe kod novih modela jer imaju rezervno napajanje)
Ne pritiskajte nepotrebno
Mnogi ljudi pritiskaju SOS dugme samo da bi videli šta radi, ili zato što ne shvataju da zapravo pozivaju hitne službe. To dovodi do mnogih lažnih alarma, a vatrogasne i druge hitne službe troše resurse na nepotrebne intervencije.
Apeluje se na sve koji imaju SOS dugme u automobilu da ga koriste samo u pravoj hitnoj situaciji. Takođe, trebalo bi da se postarate da deca i ostali putnici znaju kako i kada koristiti dugme.
Kako policija nije locirana Anu nakon "panik poziva"?
Milan Dumanović, inspektor u penziji, je za portal "Nova S" objasnio zašto nisu bili locirani Ana i vozač. Pretpostavlja da je uzrok tome ruralna sredina u kojoj se nesreća dogodila.
- Ovde je najverovatnije reč o 'panik pozivu', odnosno pozivu za hitne situacije koji poseduje svaki telefon. Ukoliko osoba to namesti, on može poslati sigurnosnu poruku određenoj osobi sa podacima, ali ukoliko to nije namešteno na telefonu, onda se taj poziv preusmerava policiji i službama.
U konkretnom slučaju, potraga je verovatno trajala dugo zbog baznih stanica, odnosno, malog broja baznih stanica, pa se nije mogla utvrditi precizna lokacija. Situacija u manjim sredinama, ruralnim mestima je drugačija.
Bazna stanica je zabeležila signal, ali nije bilo moguće utvrditi preciznu lokaciju. Ostavljen je veliki prostor koji je morao biti pretražen, objasnio je on.
Da podsetimo, Ana je u nedelju 23. novembra krenula za Beograd. Njena majka prijavila je nestanak dan kasnije, a juče su pronađena tela u “audiju” koji je tri dana bio u jarku kraj puta.
Za kraj da podsetimo:
Na putevima, u najkritičnijim momentima živote vozača i putnika čuvaju ovi sistemi, tajni "anđeli čuvari".
Postoje dve opcije kako sistem može da se aktivira:
- Automatska aktivacija - Sistem se uključuje samostalno kada senzori u vozilu detektuju ozbiljan sudar, na primer kada se aktiviraju vazdušni jastuci. U tom trenutku eCall uspostavlja besplatan poziv prema evropskom broju hitnih slučajeva 112 i šalje precizne informacije o lokaciji vozila i okolnostima nesreće.
- Ručno aktiviranje - Vozač ili bilo koji putnik u vozilu može pritisnuti dugme SOS, ili "panik tastera" i odmah kontaktirati najbliži centar hitnih službi. Ova opcija je korisna kada je svedok nesreće ili putnik primećuje opasnost, čak i pre nego što dođe do automatskog aktiviranja sistema.