Понуда која делује савршено, а празни ваш рачун: Преваре за летовање постају све софистицираније, ово су најчешће замке лажних огласа
Превара са лажним огласима за смештај није нова ствар, али постаје све софистициранија.
Планирање летовања у Грчкој често почиње претрагом смештаја на интернету – преко огласа, Фејсбук група, Инстаграм профила, а почиње већ сада када су понуде значајно повољније. Нажалост, последњих неколико година све је више оних који покушавају да искористе непажњу и жељу људи да пронађу што повољнији аранжман, па зато не треба да чуди што има све више превара на које људи наседају.
Превара са лажним огласима за смештај није нова ствар, али постаје све софистициранија. Зато је важно да знате како да препознате потенцијалну превару и заштитите себе и свој новац.
Не верујте слепо огласима у групама и на друштвеним мрежама
Фејсбук и сличне мреже пуне су група у којима се нуди смештај у Грчкој, Црној Гори, Хрватској... Многи огласи су легитимни, али неки нажалост нису. Профили који стоје иза њих често немају никакве рецензије, недавно су отворени, а слике су преузете са интернета.
Важно - чињеница да је неко у истој групи као ви не значи да је поуздан.
Како препознати лажан профил?
Ево неколико знакова који указују да можда имате посла са преварантом:
- Профил је новијег датума, направљен пре неколико месеци или чак недеља;
- Нема стварних фотографија корисника, нити личних објава – све је усмерено само на оглашавање смештаја;
- Нема или има врло мало пријатеља, често без заједничких;
- Огласи су пуни граматичких грешака или користе генеричке изразе без много детаља;
- Фотографије смештаја делују "предобро да би биле истините", често су професионалне, а заправо преузете са Booking.com-a или сајтова агенција.
Шта тражити као доказ да је смештај стваран
Пре него што било коме уплатимо новац, треба да затражимо следеће:
- Више фотографија апартмана - из различитих углова, укључујући улаз, двориште, поглед с терасе и слично. Добар је знак ако слике не делују као да су скинуте са интернета
- Прецизну локацију (Гоогле Maps линк) - многи преваранти избегавају да пошаљу тачну локацију. Када је добијемо, треба да проверимо на мапи да ли ту заиста постоји објекат који одговара опису
- Име и презиме власника смештаја - уз то можемо затражити и линк до њиховог профила или огласа ако тврде да су и на другим платформама,
- Рецензије - треба да тражимо да нам пошаљу где људи остављају коментаре и утиске. Ако тога нема - то је већ сумњиво
- Телефонски разговор - треба инсистирати на разговору. Већина превараната их избегава.
Опрезност са уплатама
Никада не треба да уплаћујемо депозит за летовање ако нисмо сигурни с ким комуницирамо. Преваранти често користе личне рачуне трећих особа из иностранства (најчешће из Источне Европе, Шпаније, Италије).
Ако већ уплаћујемо, треба да инсистирамо да то буде на име власника објекта, а не "на тетку, сестру, пријатеља".
Најчешће тактике превараната
Правило "сувише добро да би било истинито" треба да нам буде у глави када смо у потрази за идеалном понудом која не кошта много.
- Нуде "ласт минуте попусте" и траже хитну уплату, јер "има још само један слободан термин"
- Луксуз по нереално ниским ценама - 7 ноћења за 150 евра у сред сезоне уз поглед на море? То не постоји.
Међутим треба имати на уму да у последње време, како би умањили шансе за сумњу у њихову понуду, преваранти нуде и смештај са реалним ценама.
Друштвене мреже посебно ризичне
Странице и профили на друштвеним мрежама могу се направити дословно за пар минута – и исто тако једноставно могу нестати. Једним кликом све нестаје без трага. Управо због те лакоће креирања и гашења профила, никада се поуздано не може знати ко стоји иза Фејсбук странице или профила који нуди смештај у Грчкој.
Проблем нису прави власници, већ они који се лажно представљају као такви. Туристима често није лако да препознају разлику, посебно ако немају много искуства.
Слободно тражити доказ о власништву
Уколико нам смештај нуди неко путем друштвених мрежа, а не постоји никаква друга потврда да је тај апартман заиста њихов, не треба да се устручавамо да затражимо доказ о власништву.
Такође, сваки прави власник мора имати и свој АФМ број – грчки порески број, који се издаје сваком странцу који купи некретнину у Грчкој. Ако нема АФМ – нема ни легалну некретнину.
Уколико особа одбије да нам достави било који од ових доказа, а притом није присутна ни на једној сигурној платформи - савет је једноставан: треба потражити други смештај.
Видео-позив као обавезна провера
Још један ефикасан начин да проверимо с ким имамо посла јесте видео-позив. Ако нам се власник јави из Фејсбук групе, треба да затражимо да обавимо видео-разговор и том приликом нека покаже: своје лице, личну карту или пасош (бар прву страну) и нека потврди на које име се врши уплата.
Ако нам неко тражи уплату путем Western Унион-а, а каже да се новац шаље на особу из Босне, треба избегавати такав аранжман. То је врло честа шема код лажних огласа.
Одбијање видео-позива без јасног разлога готово увек је сигнал да се ради о превари.
Уплата преко Револут-а
Револут је постао врло популаран међу Грцима, посебно код млађих власника апартмана, јер омогућава брз и једноставан пријем уплата. Дакле, то што неко користи Револут није аутоматски знак за узбуну.
Међутим, управо због те једноставности, Револут се често користи и у покушајима превара. Зато је важно знати када је уплата безбедна, а када треба бити посебно опрезан.
Ако се власник идентификује, покаже документацију, јавља се телефоном или на видео позив и све делује транспарентно – уплата преко Револут-а је сигурна.
Ако смо већ преварени приликом резервације смештаја
Ако сумњамо да смо преварени или смо већ уплатили новац за смештај који не постоји, постоје кораци које можемо предузети како бисмо покушали да повратимо новац и спречимо даље преваре.
- Одмах контактирати банку или апликацију преко које смо извршили уплату
- Сачувати комплетну преписку
- Пријавити превару надлежним органима
- Писати администраторима ФБ групе преко које смо пронашли оглас
Извор: Србија Данас/Грчка инфо